Interviu Gilda Lazăr, director JTI: „Afacerile? O serie de întâlniri cu oamenii, cu natura, cu arta...”
Sensibilitatea, profunzimea, perseverenţa, tenacitatea, conștiinţa propriei fragilităţi, dar și a forţei, toate împachetate într-o modestie aproape deloc întâlnită în cultura occidentală, ajung și la noi, în România, prin intermediul companiilor japoneze. Învăţăm puţin câte puţin, în spiritul Kaizen, despre muncă, atenţia obsesivă acordată detaliilor sau cum e pusă calitatea pe un piedestal, prin oameni care creează punţi peste culturi și peste ţări. Despre cum ne poate completa filozofia japoneză modul de a face afaceri, dar și de a trăi zi cu zi, discutăm cu Gilda Lazăr, director JTI (Japan Tobacco International).
Lucraţi de aproape 20 de ani într-o companie care face parte din grupul Japan Tobacco, cu sediul la Tokio. Cum aplicaţi în JTI România filozofia japoneză a muncii? Lucraţi câte 12 ore pe zi?
Vedeţi, există multe prejudecăţi despre cum se muncește în Japonia. Japonezii nu fac neapărat mult, ci fac mai ales bine, își propun excelenţa în execuţie pentru orice. În aceleași timp, nimic nu iese din sfera normalului. Extraordinarul nu e rezervat zeilor, ci oricăruia dintre noi. Și astfel, depășirea limitelor devine o practică de zi cu zi. Spre exemplu, Kaizen este un sistem de management japonez care trimite la principiile esenţiale ale vieţii și ale bunului simţ. Un mod de lucru, dar și un mod de viaţă, potrivit căruia marile progrese nu se fac dintr-odată, ci cu pași mici, îmbunătăţind câte ceva în fiecare zi. Una dintre metodele de bază ale Kaizen este 5S, o modalitate de organizare a locului de muncă, iar fabrica JTI din București, care produce pe piaţa locală din 1994, este prima companie din România certificată 5S Best in Class.
Gilda Lazăr, director JTI (Japan Tobacco International): „A face afaceri nu înseamnă nimic altceva decât a avea o serie de întâlniri cu oamenii, cu natura, cu arta...”
Cum reușiţi să aduceţi în România acel ceva din spiritul japonez? De fapt, cum contribuiţi la dialogul dintre două culturi fundamental diferite?
Ei bine, nu vorbim doar despre un dialog, ci despre construirea unor parteneriate care fac istorie. Sprijinim din 2005, împreună cu Ambasada Japoniei, Centrul de Studii Româno-Japoneze, din cadrul Universităţii Româno-Americane, unde au loc cursuri de limba japoneză, origami etc. După cutremurul care a lovit Japonia în 2011, JTI a creat o punte simbolică între cele două ţări – „Requiem. Nu știi nimic despre mine”, un spectacol de dans, susţinut în orașe din România, de către un român și o japoneză. Fondurile obţinute în urma evenimentului au fost direcţionate către oamenii afectaţi de dezastru în „Ţara Soarelui Răsare”. „Serile japoneze”, organizate cu sprijinul JTI la librăria Humanitas, au adus cititorii români mai aproape de operele unor autori precum Taichi Yamada („N-am mai visat demult că zbor”), Yukio Mishima (tetralogia „Marea Fertilităţii”) sau Yasunari Kawabata.
„ÎNTÂLNIRILE JTI” ADUC LA BUCUREŞTI ŞI SIBIU SPECTACOLUL DE BALET "LA BAYADERE - ŢARA ILUZIILOR"
Japonia este prezentă și în inima celui mai important festival de artele spectacolului din România și al treilea din Europa, după cele de la Edinburgh și Avignon, Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS). Povestea implicării japoneze în Festivalul de la Sibiu datează din 2008, de când JTI se numără printre sponsorii evenimentului. Atunci, festivalul l-a avut ca invitat pe artistul considerat „tezaur naţional”, despre care Ambasadorul Japoniei în România la acea vreme spunea că „vizita lui e mai importantă decât a primului ministru”. Regretatul Kanzaburo Nakamura XVIII are astăzi propria stea pe Aleea Celebrităţilor din Sibiu, ca cea mai importantă figură a artelor spectacolului din Japonia. În 2015, i s-a alăturat un alt mare artist celebru japonez, și anume Kazuyoshi Kushida.
Spuneaţi la un moment dat că cel mai important eveniment cultural organizat de JTI România, „Întâlnirile JTI”, are ca sursă de inspiraţie filozofia unei companii japoneze. La ce vă refereaţi?
Da, este adevărat, și demonstrează cum uneori a munci zi de zi înseamnă mult mai mult decât a-ţi câștiga existenţa și are legătură cu stilul de viaţă, cu a trăi în profunzime. „A face afaceri nu înseamnă nimic altceva decât a avea o serie de întâlniri cu oamenii, cu natura, cu arta...” Această filozofie a Japan Tobacco reprezintă conceptul „Întâlnirilor JTI”, despre care aţi amintit.
În acest an, pentru prima dată în România, la iniţiativa Japan Foundation, cu sprijinul Ambasadei Japoniei, în colaborare cu Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu și Fundaţia Art Production, „Întâlnirile JTI” vor găzdui, în București și Sibiu, cea mai importantă companie niponă de dans contemporan, și anume „Noism”. Pe 30 martie vom vedea pe scena Sălii Mari a Teatrului Naţional din București spectacolul „La Bayadere – Ţara Iluziilor”, o poveste transmisă din generaţie în generaţie, dincolo de amintiri și istorie. Turneul va continua la Sibiu, unde Noism va prezenta, pe 5 și 6 aprilie, „The Match Seller’s Tale – Passacaglia”, în avanpremiera FITS 2017.
Aș adăuga că parteneriatul româno-japonez este un exemplu despre cum a face afaceri înseamnă de fapt a cunoaște, a înţelege, a privi diferenţele ca puncte întâlnire, prin care mergem mai departe.
Comentarii