Toni Erdmann, un film premiat, iubit de public

Toni Erdmann, un film premiat, iubit de public

Cu premiul FIPRESCI de la Cannes în buzunar și cu cronici care mai de care mai laudative, filmul „Toni Erdmann” al regizoarei germane Maren Ade (coprodus din partea românească de Ada Solomon) e oarecum luat pe sus de faimă și supraapreciat ca piesă cinematografică de rezistență. Nu-i vorbă, filmul e cinema de senzație și de actorie, greu și inutil de pus într-un sertăraș, cu un scenariu lucrat la milimetru, dar și cam încărcat fie de subploturi, fie de de gaguri, farse și caraghios- duios, ultimele, de multe ori pe muchie și cu riscul de a cădea în caricatură, exagerări și inadecvări. Și tocmai din aceste motive, e posibil ca acest film să intre pe o listă de filme-cult, cumva, cândva. Inclusiv convenția în care intrăm de la primul minut al filmului, de dublu, mască, joaca cu identitatea par prea evidente, dar nu toate previzibile, pentru că drumul surprizelor abia începe. 


Viața sau simulacrul unei vieți a lui Ines, o tânără cu carieră, ambiții și perspective (Sandra Hüller, pe care am remarcat-o în Recviem), solitară și înstrăinată într-un București recognoscibil, este fracturată sau obstrucționată de bunele intenții ale tatălui său, venit pe nepusă-masă să-și înveselească fiica rătăcită într-o lume dominant masculină și cu regulile ei stricte de supraviețuire. Winfried (remarcabilul actor Peter Simonischek) e înarmat cu o pereche de dinți falși și cu o perucă ciufulită, ce aparțin, de fapt, alterego- ului Toni Erdmann, un coach în viață, carieră, timp liber și aproape orice îi pică la îndemână, iar cei doi vor avea un du-te-vino afectiv, o recuperare a unei relații  ierdute cu timpul și timpurile, fără vreun accident notabil. 


În tot angrenajul de jocuri, farse, glumițe, gaguri și vorbe de înțelepciune și cu toată coregrafia personajelor secundare sau episodice (foarte bine dirijate de Ade), și cu toată costumația tatălui și nuditatea fetei, însemnătatea (re)întâlnirii celor doi nu ne ajunge și pe noi, spectatorii, decât rar și bizar. Reprimarea afectivă a lui Ines petrece tot filmul (de la falsele apeluri telefonice, conversații cu șefii și nevestele lor, partide de sex cel puțin discutabile, deadline- uri și strategii) și astfel e construită întreaga legătură. Winfried via Toni via Winfried aduc o încărcătură emoțională pe care o transformă în încurcătură emoțională și de aici fiecare are ce merită.


Citeşte interviul exclusiv luat de Ileana Bîrsan regizoarei Maren Ade.



Comentarii

Mai multe

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

2
Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Cele mai citite

Dansatoarea și coregrafa Judith State: „SIERANEVADA a fost cel mai frumos greu”

Dansatoarea și coregrafa Judith State: „SIERANEVADA a fost cel mai frumos greu”

"Cei 7 magnifici" - povestea din spatele ecranului

The Black Panther

The Black Panther

Filmul

Filmul "Două lozuri" - anatomia unei comedii

"Mama. Eseu despre iubire", o expoziţie de fotografii plină cu tandreţe

10 motive pentru care să te uiţi la serialul

10 motive pentru care să te uiţi la serialul "Valea Mută"

Marea bătălie  a ecranelor. Film de artă sau film de public?

Marea bătălie a ecranelor. Film de artă sau film de public?

"Valea Mută" - Cronica primului episod

Reprogramarea premierei filmului „No Time To Die” pentru noiembrie 2020

Reprogramarea premierei filmului „No Time To Die” pentru noiembrie 2020

Cronică de film • Silence

Cronică de film • Silence