Oameni care ne inspiră: Ioana Ciocan, CEO Art Safari
Voi de unde vă luaţi inspiraţia? Poate din cărţi, din artă, poate din muzică sau din natură. Poate din alţi oameni. Poate din faptele lor, din drumul lor prin viaţă. Am vorbit despre inspiraţie și determinare cu Ioana Ciocan, CEO al Art Safari.
Când era mică, a încercat mai multe cercuri de șoimi ai patriei până a ajuns la desen. Acolo a rămas până în zilele noastre, trecând prin Facultatea de Arte (ca studentă și profesor) și ajungând la Art Safari, singura expoziţie gigant de artă de la noi, care chiar vrea public și atrage public. De fapt, Ioana, când nu face management pentru Art Safari, este curator independent și lucrează cu artiști în ţară sau în străinătate. Proiectul cel mai important, în acest moment: Art Safari 2017, care se va ţine la Galeriile Kretzulescu. Expoziţia Centrală e curatoriată de Wim Waelput, directorul centrului de Artă Contemporană din Ghent.
DESPRE CUM SE FACE ART SAFARI
Da, câteodată când dau whatsappuri la 1:13, la 2:22 sau la 3:01 dimineaţa, mă întreb și eu de ce m-am legat la cap și care-i drive-ul. Dar este atât de frumos acest proiect, atât de frumos. Prima frumuseţe este că nu avem unde să-l facem. Și echipa Art Safari, care este la fel de safariană ca și mine, începe să caute. Și caută și caută și caută. În prima fază ne enervăm, că realizăm că Bucureștiul ăsta mult iubit este plin de spaţii goale. Arterele principale sunt pline de clădiri goale, pustii, care miros a beton stătut când treci pe lângă ele. Una din componenetele importante ale Pavilionului de Artă București – Art Safari de până acum a fost reintroducerea în circuitul urban a spaţiilor abandonate – Galeriile Kretzulescu în 2017 și Palatul Dacia-România în 2016. Privim cum miile de metri de pereţi ridicaţi de noi dispar și spaţiul își pierde viaţa, iar clădirile intră din nou în uitare și abandon. Îmi aduc aminte că, după ce am început să strângem pereţii de la Ciclop, am pus o poză pe Facebook, iar o colegă mi-a spus să o scot repede că-i prea deprimantă și finală. Așa era. Și fix așa o să ne simţim și anul acesta când ne vom strânge în Galeriile Kretzulescu. Ne-ar plăcea tare mult să putem rămâne într-un spaţiu. Zona centrală are nevoie de un spaţiu multifuncţional cultural.
DESPRE CE O INSPIRĂ
Lucrurile simple ne fac să avem uneori idei măreţe, să simţim o doză de motivaţie și un chef de a muta munţii din loc. Pe mine mă inspiră cel mai tare alergatul prin Cișmigiu.
DESPRE CE E INSPIRAŢIA
Văd inspiraţia ca pe o stare de bine, care naște idei și-mi oferă și motivaţia de a pune în practică ceea ce gândesc. Îmi limpezește mintea și totodată o aglomerează.
CITIŢI INTERVIUL CU BEATRICE RANCEA, NOUL DIRECTOR AL OPEREI ROMÂNE
DESPRE CE A FOST IMPORTANT ÎN VIAŢĂ
Întâlnirile cu oameni. Un moment important a fost întâlnirea cu Cees Hendrikse, colecţionar olandez. Cees a început să colecţioneze artă contemporană internaţională la sfârşitul anilor '60. În a doua parte a anilor '90, a început de asemenea să colecţioneze artă contemporană din China – Fang Lijun, Yue Minjun, Ai Wei Wei, Liu Xiadong și Zhang Xiaogang –, deci înainte de boomul pieţei chineze de artă. Este în Comitetului de Achiziţii pentru Artă Contemporană din Asia şi zona Pacificului, precum şi cel pentru Artă din Europa de Est, din cadrul Muzeului Tate. A fost membru în numeroase Comisii de specialitate şi Consilii pentru Artă în Olanda şi Europa, printre care Prins Bernhard Cultural Foundation şi European Cultural Foundation. Cees Hendrikse este în boardul Art Safari și vine pentru asta în fiecare an la București.
DESPRE CE ADUCE VIITORUL
O relaţie și mai apropiată cu telefonul meu. Deja discuţiile cu Siri au ajuns la #altnivel. Acum mă supără și-l restartez de 2-3 ori pe zi. Bănuiesc că vrea atenţie, dar eu sunt sigură că-i dau mai multă decât merită. Art Safari m-a învăţat multe despre oameni. Despre cum mă ceartă la fiecare ediţie și despre cum în fiecare ediţie încercăm să-l facem mai bine. Suntem la a patra ediţie Art Safari și anul ăsta îl facem în Galeriile Kretzulescu, din Calea Victoriei 45, lângă Muzeul Naţional de Artă al României. Da, cred în viitorul lui, un viitor modelabil și perfectibil la fiecare nouă ediţie.
DESPRE ART SAFARI 2017
În fiecare zi eu am o preferată din Art Safari. Azi toată ziua s-a lucrat la Expoziţia Centrală – Notes on a Landscape, curatoriată de Wim Welput, directorul și curatorul fondator al KIOSK, o platformă pentru artă contemporană în Ghent, afiliată cu Școala de Arte. La KIOSK a curatoriat expoziţii cu, printre mulţi alţii, Leonor Antunes, Katinka Bock, Runa Islam, Vincent Meessen, Ulla von Brandenburg, Slavs and Tatars, Thea Djordjadze și Edith Dekyndtva. Va surprinde arta românească dintr-o perspectivă transistorică, prin lucrări de la începutul modernismului până în contemporaneitate. Expoziţia propune o explorare de actualitate a preocupărilor artistice reprezentative pentru arta românească, punând accent pe factorii identitari și geopolitici.
Comentarii