Cinci pași pentru a alege corect o mașină rulată
Dispariţia taxei auto pentru mașinile rulate (second hand), la începutul anului 2017, a dus la creșterea numărului de autovehicule uzate pe piaţa autohtonă.
Deși aţi putea crede, la o primă impresie, că la achiziţia unei mașini la mâna a doua sunt numai avantaje, trebuie să știţi cum să evitaţi un autoturism cu probleme. În plus, trebuie să ţineţi cont că, pentru a lua o decizie corectă asupra achiziţiei unui autovehicul second hand, este foarte importantă și atitudinea cumpărătorului. De obicei, în decizia achiziţionării unei mașini rulate, ponderea emoţională este, din păcate, mai mare decât cea raţională (cost/beneficii).
Ajungem să cumpărăm un autoturism pentru că arată foarte bine, pentru că are echipamentele la care visam, pentru că ni se pare o super-ocazie, pentru că ne place modelul, brandul, pentru că are o conotaţie socială puternică (mașină de "afacerist", "middle class" etc.).
Adriana Elena Marina, Director Comercial Ţiriac Auto Rulate, ne propune o serie de criterii care trebuie urmărite atunci când se dorește achiziţionarea unei mașini rulate:
În primul rând, solicitarea actelor de provenienţă: este important să verificaţi toate documentele și datele autovehiculului, VIN-ul (seria de șasiu) din carte să fie identică cu cea stanţată pe caroserie; verificarea atentă a celorlalte date din cartea de identitate a autovehiculului; istoricul de service, să verificaţi dacă sunt înregistrate reviziile, talonul care ar trebui să aibă ITP valabil și, bineînţeles, la încheierea tranzacţiei, să solicitaţi certificatul de atestare fiscală. La autovehiculele neînmatriculate aduse din afară, solicitaţi "Certificatul de Conformitate".
În al doilea rând, este importantă verificarea elementelor exterioare: observaţi dacă parbrizul, geamurile, farurile sunt ciobite/mătuite, dacă inscripţiile diferă; verificaţi dacă există diferenţe de culoare între părţile vopsite ale caroseriei și verificaţi alinierea acestora. În cazul în care depistaţi diferenţe, este bine să luaţi la puricat istoricul, eventual apelaţi la o verificare într-un service autorizat și asiguraţi vă că autovehiculul nu a fost implicat în accidente majore. Verificaţi pragurile, podeaua portbagajului, lonjeroanele și capetele de lonjeron, stâlpii aflaţi la nivelul ușilor. Urmele de reparaţii/suduri/chituiri/revopsiri pe aceste elemente vă pot confirma dacă autovehiculul a fost implicat într-un accident.
În al treilea rând, verificaţi roţile și comportamentul la condus: atenţie la uzura anvelopelor și dacă lipsesc prezoane; este important să solicitaţi un test drive cu autovehiculul pe care intenţionaţi să-l achiziţionaţi. Puteţi verifica astfel ţinuta de drum, comportamentul în viraje, comportamentul cutiei de viteze, al sistemului de frânare (discuri, plăcuţe), dacă sunt zgomote la rulare. Recomandarea este ca ulterior, dacă aveţi suspiciuni, să solicitaţi și o evaluare într-un service autorizat.
În al patrulea rând, la interior: verificaţi dacă textura materialului de pe volan, de pe schimbătorul de viteze, bord, pedale, dar și de pe banchete, este uniformă și/sau uzată. Uzura este un indiciu că autovehiculul poate avea un număr de km mai mare decât cel care v-a fost prezentat; dacă becurile din bord se aprind atunci când puneţi contactul, dacă se sting când porniţi și nu rămân "martori" aprinși. Verificaţi dacă toate dotările prezentate sunt funcţionale (ex. aerul condiţionat).
În al cincilea rând, motorul: înainte de a-l porni, este indicat să deschideţi capota pentru a recepta orice zgomot pe care îl poate avea la pornire. Verificaţi dacă are neregularităţi, bătăi, cât și dacă sunt urme de ulei sub autovehicul. Totodată, verificaţi dacă apar modificări ale fumului scos la evacuare. Verificaţi nivelul, culoarea și consistenţa uleiului.
Aceste informaţii sunt un fel de "busolă" atunci când doriţi să alegeţi un autovehicul rulat.
Desigur, sunt mai multe de spus, însă cele prezentate sunt de bază. Idealul este să fie ca în fotbal, fair!
Foto: Getty Images
Comentarii