Victor Miron
Victor Miron este fondatorul proiectului„Cărţile pe faţă” și iniţiatorul a peste 20 de proiecte culturale de încurajare a cititului, prin care își dorește să promoveze cititul în moduri cât mai ieșite din comun, tocmai pentru a demonstra că lectura dezvoltă creativitatea. A pornit acest demers în anul 2014, încurajând oamenii să citească în spaţii publice (parcuri, mijloace de transport în comun, grădini, reţele de socializare), transformând astfel oameni obișnuiţi în ambasadori ai lecturii. Printre proiectele sale de succes, despre care s-a scris inclusiv în presa internaţională, se află: „Promovăm cititul”, „ne dăm Cărţile pe faţă”, „Bibliotecă la un service auto”, „Citești în autobus și călătorești gratuit”, „Intrare gratuită la Grădina Botanică dacă ai o carte la tine”, „Book selfie is the new selfie”, „La un semn deschisă-i cartea”, „Gala cititorilor”, „Căsuţe de cărţi în parc”, „Premiul special pentru Cititorul anului”, „ProvoCARTE”, „Marșul lecturii”, „Clubul de lectură Vocea Cititorului” etc. Comunitatea „Cărţile pe faţă” numără peste 100.000 de membri cititori.
Ce simţi că s-a schimbat de când ai început proiectul „Cărţile pe faţă”?
Sunt unele semne care arată că se citește mai mult. A crescut vânzarea de carte, de exemplu. Din câte știu eu, în 2014 piaţa de carte era de 60 mil. euro în România, iar în 2018 s-a apropiat de 100 mil. euro. Dar cel mai curios sunt cum va fi peste încă 10 ani, deoarece eu mi-am asumat campania pe 15 ani. Vreau să văd nu doar pe câţi oameni îi vom convinge să citească, ci și pe câţi îi vom convinge să înceapă ei campanii de promovare a lecturii.
Care sunt activările pe care le faceţi în mod obișnuit în timpul anului?
Suntem prezenţi ca parteneri la tot mai multe târguri și festivaluri de carte, inclusiv la festivaluri de muzică. Toamna organizăm Gala cititorilor (unde aplaudăm oamenii care merg la bibliotecă), primăvara e la Grădina Botanică și peste an avem cluburile de lectură și inaugurarea de clase cititoare prin licee.
Presa internaţională a scris mult despre proiectele tale. Ne poţi povesti, te rog, care au fost reacţiile? Cine te-a căutat în urma proiectelor implementate aici? Care dintre campanii a atras atenţia presei străine?
Despre Travel by book, transport public gratuit pentru cine călătorește citind, s-a scris în peste douăzeci de limbi. Oameni de pe toate continentele continuă să ne trimită mesaje prin care ne anunţă că vor să implementeze ideea și la ei în oraș. Cel puţin la fel de emoţionate sunt și mesajele de la românii care lucrează în străinătate și care ne scriu să ne mulţumească pentru că astfel se vorbește de bine despre români în presa din ţara unde lucrează ei.
Să înţeleg că aceasta a fost cea mai apreciată campanie a ta în rândul presei străine?
Da, aceasta a fost cea mai populară. Despre Travel by Book s-a scris în Franţa, Germania, Spania, Marea Britanie, Italia etc.
Cum intenţionezi să dezvolţi acest proiect?
Te-ai gândit să fie implementat la nivel naţional? Până acum el se întâmplă doar în Cluj? Până acum s-a implementat la Cluj, Timișoara, Caransebeș și într-un oraș din Polonia. Propunerea mea iniţială a fost să fie în ultima lună din fiecare lună. Momentan se întâmplă doar punctual, cu ocazia unor momente speciale (ziua cărţii, târguri de carte). Sper ca la Cluj să fie din nou în septembrie, cu ocazia Bookfest. Oameni de pe toate continentele continuă să ne trimită mesaje prin care ne anunţă că vor să implementeze ideea și la ei în oraș.
Din ce ţări ai primit astfel de mesaje?
Din Tanzania, Canada, Australia, Spania, Peru, Columbia (cel mai recent, acum două săptămâni). În Polonia au făcut la Warclaw – https://www. wroclaw.pl/z-ksiazka-bez-biletu-we-wroclawskim-mpk-akcja-biblioteki-miejskiej.
Care este proiectul pe care vrei să-l implementezi și în afara graniţelor? Spuneai ceva despre intrare gratuită la Palatul Schönbrunn din Viena.
Pe acestea două vreau să le trec graniţa primele: cititul în autobuz și intrare gratuită dacă ai o carte la tine (ar fi mișto și la Versailles sau la Acropole). Și reducere la librării pentru oamenii care au poză pe Facebook citind o carte.
Care consideri că este cea mai de succes campanie a ta?
Cea mai vizibilă este campania cu lectura în autobuz. Dar am gândit și implementat peste douăzeci de acţiuni. Aș mai menţiona și Clasa cititoare, prin care promovăm lectura în licee: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid= 905548096154619&id=691498047559626
Cea mai nouă idee a ta este un dar pentru cei care iau nota 10 la bacalaureat, la proba scrisă de limba și literatura română. Aceasta le poate aduce o carte personalizată, cu fotografia lor pe copertă. Ce trebuie să facă pentru acest lucru?
Elevii care se află printre cei cu 10 la această materie, sau care cunosc pe cineva care a luat această notă la limba și literatura română, sunt așteptaţi să trimită un mail cu dovada, pe adresa salut@cartipentruoamenidragi.ro, iar noi vom pregăti pachetul. Cei care excelează la română se vor bucura cu atât mai mult să aibă o carte cu poza lor pe copertă. Iar pentru noi este o mare mândrie să știm că sunt pe cărţile noastre. Poate peste câţiva ani îi vom vedea și pe coperţile revistelor.
Printre cele mai faine proiecte ale tale sunt și cele cu biblioteca stradală și cu clasa cititoare. Cum au reacţionat tinerii la aceste acţiuni?
Clasa cititoare e un concept foarte fain, prin care alegem o clasă de liceu care deja citește, fiecare elev recomandă o carte și noi le facem tricouri pe care scrie titlul și autorul recomandat, iar ei le poartă toţi o dată pe săptămână. În plus, cumpărăm aceste cărţi și le punem într-o căsuţă de cărţi în curtea școlii. Așa, toată școala are acces la cărţile clasei cititoare, mândră ca o floare. Iar dacă unui băiat îi place de o fată din clasa cititoare, poate să meargă să citească cartea recomandată de ea și astfel să aibă un bun subiect de conversaţie.
Ce citesc adolescenţii azi?
Azi, adolescenţii citesc cărţi de autori contemporani, cărţi scrise pe limba lor și pe temele care îi preocupă pe ei.
Ai venit cu conceptul „Carte de citit în doi”. De ce crezi că cititorii au fost atrași de această idee?
Sunt câteva lucruri pe care toţi, sau aproape toţi oamenii, le au în comun. Cum e faptul că toţi am fost cândva copii. Sau cum e faptul că am fost cândva îndrăgostiţi. Așa că e un subiect relevant pentru foarte multă lume. Iar lectura are câteva lucruri inedite: atât faptul că se citește cu voce tare în cuplu, dar și faptul că există o capcană în carte și cine o găsește primește recompensă o altă carte de-a mea (am câte o capcană diferită în toate cărţile, mai puţin în volumele de poezie, acolo e câte o inimă-cană).
Funcţionează ideea cititului în doi (la modul repetitiv, nu doar ca experiment)?
În campania „Cărţile pe faţă” avem formatul de club de lectură „Vocea cititorului”, unde ne adunăm 10-20-30 de oameni și citim pe loc și cu voce tare texte de proză scurtă, după care discutăm despre ele. Scopul acestor cluburi și al „Cărţii de citit în doi” este de a-i convinge pe oameni că lectura nu este o activitate doar solitară, ea poate fi împărtășită cu prieteni și oameni dragi. Desigur că există titluri care sunt mai potrivite de citit în cuplu, chiar am pus o listă testată la final la „Cartea de citit în doi.
După ce și-au dat „cărţile pe faţă”, i-ai îndemnat pe oameni să-și pună „cărţile pe spate”, pe spatele cărţilor de vizită. Cum au reacţionat cei care au primit astfel de cărţi de vizită? Știi cumva ce reacţii au avut cei care le-au primit?
Mediul de business a reacţionat foarte bine. Toată lumea e de acord că e bine să citești, iar să pui recomandări de cărţi pe spatele cărţilor de vizită e și acesta un mod de a te diferenţia, lucru foarte relevant în afaceri. Cei care primesc astfel de cărţi de vizită de cele mai multe ori sunt fascinaţi sau se amuză de jocul de cuvinte #CărţiPeCărţileDeVizită, după care spun și ei ce recomandări ar pune pe cărţile lor de vizită.
În curând vei lansa campania Reading Suits You, alături de Tudor Tailor. Ce presupune această campanie și cum se va desfășura?
Momentan pot spune doar că va fi legată de a încuraja cititul la locul de muncă. Mai multe detalii vom putea anunţa curând.
Campania „Nuntă ca la carte” încurajează mirii să ofere mărturii cărţi personalizate, cu poza lor de copertă. Cât de des apelează tinerii care vor să se căsătorească la aceste servicii?
Aici persoana de decizie e de obicei mireasa, care desigur că își dorește o nuntă ca la carte. Interesul pentru astfel de mărturii crește tot mai mult în toată ţară. Mai ales că încă este ceva nou și mirii vor să fie originali la nunta lor.
Există și varianta cărţilor personalizate cu poezii pentru mame. Cum a fost primit acest proiect?
Acest volum are o cerere foarte mare înainte de 8 Martie. Recent cuplurile au început să ofere la botez, tot mărturie, volumul de versuri MAma, mai ales în varianta personalizată. Un motiv în plus pentru care lumea comandă aceste cărţi este faptul că din vânzarea lor ne finanţăm campania. Iar cartipentruoamenidragi.ro este o formă de antreprenoriat social.
Care sunt planurile pentru viitor?
Avem mai multe proiecte noi. Unele încă sunt la dospit, altele sunt aproape coapte, iar trei sunt chiar aburinde. O să publicăm un volum colectiv de poezii de dragoste, cu titlul „Tu Ești Eu”. Vom face o platformă online de turism literar, un fel de Google Maps cu autori și cărţi. Și vom scoate un proiect media, Poezia prinde viaţă, în care actori consacraţi recită poezii.
Ce speri să se întâmple în urma tuturor campaniilor de încurajare a lecturii?
Am ajuns să iubesc cărţile în clasa a noua, mulţumită profesoarei de română, doamna Mariana Muthu. Campania am pornit-o la 15 ani după. O evaluare foarte riguroasă voi face peste încă 10 ani, adică la 15 ani după ce am pornit-o. Mă interesează nu doar pe câţi oameni îi apropiem de lectură, ci și pe câţi îi convingem să promoveze și ei cititul. Dar deja avem o serie de cifre încurajatoare: aproape 30 de iniţiative, o comunitate online de 100.000 de cititori, mii de oameni care au postat poze cu ei citind, zeci de mii de oameni citind în autobuz sau la Grădina Botanică.
De Cristian Niculae
Comentarii