Viitorul trece prin tine
Imaginează-ţi o lume în care prizele sunt alimentate direct de acoperișul casei, în care bateria din garaj sau de la subsolul blocului va putea să dea energie la toată lumea în zilele întunecate, iar mașina ta se va încărca în garaj, de la priza conectată la acoperiș. Dacă ţi-aș zice că e deja realitate? Totul e pus la punct de Elon Musk și echipa sa de la Tesla. Acum două săptămâni, Musk a prezentat primele acoperișuri solare, care arată normal și care, spune el, vor costa mai puţin decât cele tradiţionale.
Am fost multă vreme un adversar al inovaţiilor electrice din domeniul auto. Nu am crezut că mașinile electrice vor avea viitor. Ba chiar credeam că, din toate tehnologiile verzi, hidrogenul e cel care va câștiga lupta. Și credeam că totul va fi o alternativă. Ca să devină mainstream, orice tehnologie trebuie să fie integrată, să creeze un sistem, nu să fie doar o inovaţie izolată. Tesla are exact strategia aceasta. După ce au început să lanseze mașini electrice și au demonstrat că acestea pot avea o autonomie relativ mare și chiar se pot conduce singure, Tesla a lansat anul trecut bateriile rezidenţiale, care pot fi montate în garaj și pot stoca energia culeasă de la soare. Dar ce faci cu această energie? De unde o iei? Ei bine, de curând, Tesla a anunţat și ţiglele solare. Arată la fel ca niște ţigle tradiţionale, doar că au panouri solare integrate în ele.
Lumea nu va mai avea nicio scuză din viitorul apropiat să se autodistrugă. A fost frumos. Am condus mașini puternice și ne-am bucurat de senzaţia de libertate, am consumat energie electrică fără să ne gândim că se va termina vreodată. Dar se va întâmpla. Iar ca să evităm acest lucru ar trebui să aruncăm o privire la Tesla. Momentan lucrurile par scumpe, dar în 10 ani ceea ce vedem noi astăzi inovaţie va deveni normalitate.
Brandul Tesla: Deși numele Tesla se leagă acum de mașinile electrice, Musk are planuri dincolo de acestea.
Ce ar trebui să facă ţările în curs de dezvoltare? Cred că o oportunitate uriașă există în ţările în curs de dezvoltare sau chiar ţările sărace. Dacă astfel de ţări vor reuși să atragă producători de energie verde care să le folosească inclusiv ca zone de testare, atunci viitorul s-ar putea să fie asigurat. Cum ar fi ca o ţară ca România să permită testarea acoperișurilor solare într-un judeţ? Cum ar fi să adoptăm o legislaţie care să permită testarea și conducerea mașinilor fără șofer?
Lucrurile acestea nu ar fi necesare imediat, dar ar atrage atenţia investitorilor din acest domeniu. Cum ar fi să investim în tehnologie solară nu doar cu ajutorul panourilor de tip vechi, care sunt și urâte, și scumpe, ci să avem un program de înlocuire de acoperișuri cu cele lansate de Tesla? Scriu textul ăsta la o zi după un accident în lanţ pe Autostrada Soarelui. O dovadă în plus că nu suntem sortiţi condusului. Am citit că unii dintre șoferi aveau 118 kilometri pe oră. Abia se vedea. Ne vom pierde ușor dreptul de a conduce în dauna roboţilor și va trebui să îmbrăţișăm viitorul. Și, mai mult decât atât, va trebui să-l pregătim. Surprinzător pentru unii, vorba aceea, viitorul vine și va trece prin tine.
CINE E ELON MUSK
Magnatul american de 45 de ani, cu o avere de 11,5 miliarde de dolari, este binecunoscut pentru ideile sale îndrăzneţe și proiectele care ţintesc viitorul, nu neapărat cel mai apropiat. Printre ambiţiile lui Musk se regăsește și dorinţa de a crea o colonie umană pe Marte. O biografie a vizionarului american a fost publicată și în română, „Elon Musk. Tesla, SpaceX şi misiunea construirii unui viitor fantastic”, de Ashlee Vance, la editura Publica.
Comentarii