Schimbarea la faţă a sportului
Sportul în forma sa tradiţională, atleţi care depun efort fizic pe marile stadioane ale lumii, în faţa a mii de spectatori, este pe cale să se transforme radical, fie prin adĂugarea unei noi forme a sportului, fie prin înlocuirea sa de către O nouă formĂ: e-sports sau sportul electronic.
Pe scurt, marea diferenţă dintre sportul tradiţional și sportul electronic constă în arena de luptă, locul în care se întrec atleţii: din spaţiul concret și palpabil în cel virtual. Ceea ce acum câţiva ani părea doar o pierdere de timp a unor adolescenţi prin internet cafe-uri și în faţa calculatorului se dovedește a fi o nouă paradigmă a sportului și o afacere de sute de milioane de dolari anual.
Acum, f ie că vorbim de Dota 2, League of Legends, StarCraft, Counter Strike, Overwatch sau de cei mai noi membri ai clubului jocurilor online cu popularitate m a r e , P l a y e r Un kn o w n's Battlegrounds și Fortnite, fiecare dintre acestea au milioane de utilizatori. Fortnite, apărut abia în iulie 2017, a ajuns extrem de popular, reușind să atingă un număr impresionant de utilizatori (45 de milioane) și doar într-o singură zi să adune peste 3,4 milioane de oameni care să joace concomitent.
Așadar, era și normal ca în jurul acestor jocuri să se formeze echipe profesioniste, cu jucători profesioniști, chiar dacă au 15-16 ani, ce primesc un salariu lunar, plus câștiguri din premiile oferite la marile turnee. De asemenea, în joc sunt implicaţi antrenori, manageri, terapeuţi și chiar dieteticieni, dar și sponsori ce aduc mulţi bani în joc, canale media dedicate și, nu în ultimul rând, mari comunităţi ce susţin aceste echipe și evoluţia acestor jocuri. Un lucru care a contribuit la expansiunea sportului electronic este dorinţa tinerilor de a urmări pe cineva jucându-se, decât să facă ei asta (vezi succesul imens pe care l-a avut PewDiePie pe YouTube cu asta).
Ecosistemul sportului electronic nu este cu nimic mai prejos decât cel pe care îl întâlnim în sport, în unele privinţe chiar mai viu: finala campionatului internaţional de League of Legends din anul 2015 a avut peste 32 de milioane de telespectatori unici, un număr ce depășește cu mult audienţa de care s-au bucurat sporturi cu tradiţie și popularitate crescută în SUA: finala NBA din acel an, 23 de milioane, finala campionatului de baseball, 15 milioane, iar finala NHL, 8 milioane. Nici la partea de câștiguri campionatele de e-sports nu stau rău. Competiţia The International 2017 Dota 2 a avut un premiu de aproape 25 de milioane de dolari, aproape la fel de mult cât turneul de la Roland Garros, 39 de milioane de dolari.
S-ar putea obiecta că ceea ce denumim e-sports nu are nicio legătură cu perseverenţa, efortul, disciplina și sacrificiul de care un sportiv trebuie să dea dovadă pentru a putea practica cu succes unul dintre sporturile tradiţionale, însă nu este adevărat. Atleţii spaţiului virtual trebuie să dovedească că au o capacitate de concentrare foarte bună, să acţioneze cât mai tactic, raţional în condiţii de stres, să aibă o viziune de ansamblu, o bună disciplină, iar toate acestea, într-un ritm de viteză crescut.
De asemenea, având în vedere că în unele jocuri se merge pe principiul cel mai bun din trei partide, iar în finale, cel mai bun din cinci partide, dar și că uneori o partidă se poate întinde până la 60-90 de minute, atleţii e-sports trebuie să dovedească o condiţie fizică bună și o capacitate de efort crescută, pentru a putea rezista unui maraton de 4-5 ore. Acest nou tip de sport nu mai necesită încrâncenare fizică, încordarea mușchilor, sudoare, îndreptându-se mai mult spre unele atribute pe care întotdeauna le-am apreciat și la marii sportivi: viziune, disciplină, creativitate, pe lângă fantezia și universul aparte cu care vine fiecare joc.
De Florin Caşotă
Foto Getty Images
Comentarii