Musk este pionierul camioanelor
Elon Musk a făcut-o din nou. Americanul căruia nici nu aș putea să-i spun miliardar, pentru că-și investește toate veniturile ba în mașini electrice, ba în cucerirea spaţiului, a prezentat camionul electric Tesla Semi și Tesla Roadster, cea mai rapidă mașină de șosea, electrică în totalitate. Dacă proiectele vor deveni realitate, timpul o va arăta, dar Elon Musk trebuie apreciat ca un pionier al industriei.
Să începem cu Tesla Roadster. Mașina aceasta nu e greu de construit. Mai greu e să faci o linie de producţie atât de mare ca să livrezi Tesla 3, o mașină de masă cu foarte multe comenzi. Dar Tesla Roadster e variantă perfecţionată a mașinilor sport ale lui Musk. O mașină electrică are un cuplu motor mult mai mare decât una cu benzină sau motorină. Așadar, acceleraţia e aproape instantanee. De asemenea, bateriile electrice au ajuns atât de dezvoltate încât au autonomie mare chiar la viteze foarte crescute.
Ce nu va face Tesla Roadster vreodată?
Poate nu va putea să dea acea senzaţie extraordinară a sunetului unui motor V8, dar va da senzaţia de viteză.
Momentul acela instantaneu când trântești pedala și ajungi la 100 de kilometri pe oră nu e neplăcut. Nu e lipsit de adrenalină. Să auzi mediul înconjurător și cauciucurile pe șosea s-ar putea să fie un sunet mai romantic decât un Porsche pe un drum de munte.
Dar ceea ce deschid Roadster-ul și mașinile de dinaintea sa e drumul către mașini mai curate, cu autonomie îndelungată, care să nu mai fie dependente de benzină sau motorină. Și mașini autonome, care să aibă o inteligenţă proprie și să poată să fie conectate între ele. Poate nu vom avea încărcare rapidă la mașini, dar poate vom avea staţii de schimbare a bateriilor. Acest lucru însă e o problemă pentru consumatori, pentru că în lumea camioanelor lucrurile stau diferit.
Iar viziunea Tesla de aici mi se pare extraordinară și, cumva, motivul pentru care a făcut demonstraţii de marketing cu mașini de viteză sau de masă. Pentru că adevărata aplicabilitate, non-sexy, este cea din domeniul camioanelor. Aici autonomia contează foarte mult, aici încărcarea se poate face mai organizat, în cadrul centrelor de încărcare și descărcare sau în timpul pauzei de 8 ore, obligatorie pentru orice șofer de camion.
E primul pas către transformarea șoferilor în asistenţi de camioane autonome. Acestea nu vor fi lăsate singure, dar șoferii nu vor mai avea responsabilitatea să le conducă, ci să le asiste. Vom fi asistenţi de inteligenţă artificială într-o lume în care camioanele vor putea face flote uriașe, vor putea înlocui trenuri și vor fi conectate la un sistem centralizat de trafic.
Primul pas va fi făcut în Statele Unite, acolo unde industria camioanelor este uriașă și are nevoie de îmbunătăţiri. Camioanele pot fi mai ieftine, să consume mai puţin și să aibă un cuplu motor mai mare, astfel putând să care mai multe remorci.
Scris de Vlad Andriescu
Foto: Getty Images
Comentarii