iPhone X, un gadget scump care întoarce priviri
iPhone X a fost deja lansat în România și am trecut prin toate fazele iubirii și urii faţă de el. L-am testat vreme de un weekend, mi-l doresc în continuare și am abandonat speranţa că voi avea unul. Oamenii care l-au văzut au fost fascinaţi, cei mai mulţi. E singurul telefon care, după lansare, te face să fii oprit pe stradă și să fii întrebat detalii despre el. E ca o mașină scumpă. Dar ce ne demonstrează iPhone X?
În primul rând, marea problemă în jurnalismul de tehnologie e că, de prea multe ori, comparăm telefoanele din punct de vedere tehnic. Și un iPhone X nu poate fi comparat neapărat tehnic. Pentru un fan Android, obișnuit și el cu telefoane foarte bune, dar cu preţuri mai rezonabile, un iPhone X nu are sens. E un telefon de peste 5.000 de lei, cu îmbunătăţiri puţine și la nivel cu alte terminale de pe piaţă, cum ar fi Google Pixel 2 XL sau Samsung Galaxy Note 8.
Așadar, iPhone X ne demonstrează, încă o dată, că Apple nu lansează neapărat telefoane pentru a atrage clienţii altor branduri în momentul de faţă, ci pentru a continua cu baza actuală, deja imensă. Samsung vorbește despre Apple. Huawei vorbește despre Apple. Dar Apple nu mai vorbește așa mult despre concurenţă precum o făcea pe vremuri. Ci vorbește despre sine și despre experienţa pe care o ai cu terminalul. Nu fiţi surprinși că cineva dă 5.000 de lei pe un telefon. O face pentru că și-l dorește și și-l permite. Dorinţa nu e contrabalansată de bani.
Un alt lucru pe care l-am învăţat de la iPhone X este că, dacă un brand își construiește vreme de mult timp încrederea, poate lansa chiar și design prost și tot convinge lumea că e în avantajul său. iPhone X are un așa-numit "breton", adică o gaură neagră în partea superioară a ecranului, în care sunt senzori de recunoaștere facială. Sunt extraordinari, iar Face ID funcţionează excelent pe iPhone X. Cu toate acestea, designul este pur și simplu nereușit. Niciun alt telefon de pe piaţă nu ar fi fost primit cu adulaţie dacă ar fi venit cu așa ceva. iPhone X are un design de dragul tehnologiei, nu o tehnologie de dragul designului. Și, o voi zice, Steve Jobs nu ar fi acceptat niciodată așa ceva. Ar fi strâns din dinţi până ar fi miniaturizat lucrurile atât de mult încât să le poată băga într-un telefon.
Preţul nu contează. E un alt lucru pe care îl învăţăm de la iPhone X. La ora și ziua la care vorbim, magazinele online din România nu au stoc deloc pentru iPhone X sau mai au câteva bucăţi. Magazinul global al Apple livrează telefoanele în 3-4 săptămâni. Cererea este mai mare decât poate duce Apple. Ne așteptam iar, ca în ultimii 10 ani, ca Apple să rateze acest sezon. În schimb, abia au deschis apetitul oamenilor săi pentru telefoane de acest fel. Probabil că acesta este designul următoarelor terminale. Apple reușește să reîmprospăteze linia de telefoane abia când vânzările chiar erau în scădere. Dar trecerea de la iOS la Android este pentru unii de neconceput. Așa că au tras cât au putut de telefoane.
Acestea sunt 3 lecţii pe care le-am învăţat de la iPhone X: nu contează specificaţiile exacte, nu contează un design prost, nu contează preţul. Contează să ai încrederea oamenilor.
Scris de Vlad Andriescu
Foto: Getty Images
Comentarii