Identitatea online
Cum ne vindem „la pachet” fără să ne dăm seama
Într-o lume tot mai conectată, astăzi ne împărtășim viaţa pe reţelele de socializare mai mult ca niciodată. De câteva generaţii încoace, creștem cu ideea că „o imagine face cât o mie de cuvinte”. Însă stau lucrurile chiar așa în social media? Devine identitatea online din ce în ce mai interschimbabilă cu sinele tău offline?
Social media. Atunci când ne vindem „la pachet”
Pe reţelele de socializare, imaginea ta spune totul. Fotografiile și textele pe care le postezi online vor fi văzute de alţii ca reprezentare a modului în care vrei să fii perceput, indiferent dacă intenţionezi asta sau nu. Deși știm cu toţii că nu e un lucru tocmai elegant, am ajuns să ne formăm o părere unii despre alţii, doar prin prisma canalelor social media. Nu avem sau nu vrem să avem timp de reflecţie. Vedem profilul, judecăm și mergem mai departe. Acest tip de judecată superficială aprobată social ne modelează comportamentul pe reţelele de socializare atât de mult, încât am devenit toţi agenţi de vânzări. „Ne vindem” imaginea cunoscuţilor, prietenilor, familiei sau angajatorilor fără nici măcar să ne dăm seama că o facem. Mai mult, companiile de marketing „desfac” în prezent, strat cu strat, identităţile noastre online. Alter ego-ul virtual a devenit „ţinta” preferată a comercianţilor, din cauza cantităţii imense de date personale pe care le cedăm, fie că vrem, fie că nu.
Atunci când libertatea ne constrânge din ce în ce mai mult
Absolut tot ce promovăm în mediul online are un impact asupra comportamentului celorlalţi faţă de noi. Fie că vorbim de postura dintr-o fotografie sau locurile pe care le frecventăm, ba chiar calitatea fotografiei. Fiecare detaliu minuscul se adaugă la imaginea generală pe care o „vindem” societăţii. În mod ironic, într-o lume care se vrea liberă, avem din ce în mai multe reguli cărora trebuie să ne supunem. Unele sunt scrise în termenii și condiţiile platformelor social media, altele nu. Cu mult până în epoca revoluţiei digitale, Michel Foucault observa, în teoria sa panoptică, că nu suntem la fel de liberi pe cât credem că suntem. Întreaga noastră societate este invadată de structuri de putere și norme care ne spun cum ar trebui să ne comportăm. Mai mult ca niciodată, prin prisma reţelelor de socializare, societatea noastră poate fi privită ca o închisoare în care cineva este în permanenţă observat, făcându-l să se comporte conform normelor. Până la un punct, aceasta duce la disciplinare și normalizare, pentru a evita dezaprobarea celorlalţi. Unii sociologi vorbesc deja de un curent anti-social media. Va veni el curând? Vom vedea. Până atunci, hai sus cu like-ul!
de Gabriel Nuţă-Stoica
Comentarii