Facebook, întoarce-mă la start
Facebook testează de ceva vreme și a implementat în totalitate săptămâna trecută o nouă formă a News Feed-ului, cel pe care-l vezi atunci când intri în reţeaua socială.
În Slovacia, News Feed-ul utilizatorilor a fost golit de informaţii de la paginile la care au dat like și au rămas doar postările prietenilor și cele sponsorizate. Tot ceea ce postează paginile se găsește într-un alt meniu, numit Explore Feed. Acest lucru a dus la o scădere teribilă a traficului organic al paginilor, ceea ce, probabil, va afecta businessul acelora care se bazează pe traficul din reţeaua socială. E o nouă mișcare a Facebook, făcută, teoretic, pentru binele utilizatorilor și, practic, pentru a primi mai mulţi bani de la advertiserii care vor să-și scoată în faţă afacerile.
Există mai multe opinii despre asta. Opinia 1 este că Facebook poate să facă ce dorește și, oricum, o afacere ar fi trebuit să se gândească că nu e OK să fie dependentă de Facebook, ci să-și dezvolte comunităţi interne. Cu toate acestea, site-urile cu o comunitate internă foarte puternică tot au aproximativ 20-30% din trafic venit din reţeaua socială. Motivul e simplu: Facebook e peste tot. Pornim internetul cu pagina de Facebook, ne luăm informaţiile de acolo și primim recomandări. Viaţa noastră pornește și se încheie cu Facebook. Din păcate, oricât de mult ţi-ai fi dezvoltat comunitatea internă, lovitura există.
Mai există opinia că Facebook își bate joc de cei care i-au dezvoltat businessul: paginile brandurilor care au investit teribil de mult în publicitate, pentru a-și crește comunitatea. Aceste pagini au profitat de audienţa de pe Facebook, dar au venit cu conţinut propriu, care i-a făcut pe utilizatori să interacţioneze. Astfel, oamenii s-au simţit parte a comunităţii, le-a plăcut să stea pe Facebook, iar brandurile au contribuit la acest lucru. Apoi au investit pentru a apărea mai mult în feed-urile utilizatorilor și au crescut veniturile Facebook, care raportează în momentul de faţă profituri record. Reţeaua lui Zuckerberg le-a vândut promisiunea că trebuie să-și integreze tot felul de unelte în site: butoane de share, de like, butoane de emoţii, comentarii direct în Facebook, nu intern, butoane prin care poţi discuta direct pe Facebook Messenger sau chatboţi care comunică automat cu tine. Facebook a vândut visul, iar acum îl ia cu ușurinţa unui dictator. Nu e despre strategie proastă, ci e despre lumea în care trăim. Iar Facebook, sub argumentul că se gândește la utilizatori, are șansa de a afecta afacerile a sute de mii de businessuri.
Ne-am obișnuit cu reţeaua așa cum e. Dar cum o mai aducem la punctul zero? Din păcate, ceea ce Facebook nu va face prea curând, pentru că moneda cea mai valoroasă sunt datele noastre, iar reţeaua știe extraordinar de multe despre noi, ar fi un buton de reset.
Algoritmul Facebook ne-a învăţat preferinţele în ultimii ani. Din 2.500 de prieteni, eu văd maximum 100. De asemenea, văd maximum 25 de pagini pe care le urmăresc. Am prieteni pierduţi în negura timpului. Așadar, fără să-mi creez un profil de la zero, ar fi ideal dacă aș putea să-mi resetez algoritmul. Să uite ce pagini văd eu, ce utilizatori, și să-mi reconstruiesc acest lucru după pofta mea. Pentru că plăcerile mele de acum un an s-ar putea să nu mai fie aceleași de astăzi.
Scris de Vlad Andriescu
Foto cover: Getty Images
Comentarii