Creative VR
Întotdeauna am fost de părere că visăm cu ochii deschiși. Visul e portița prin care descoperim o altă realitate – cea a subconștientului. Încă de când ne trezim, contribuim la formarea realității în care trăim prin deciziile pe care le luăm. În ziua de azi, sunt de părere că trăim într-o realitate semi-virtuală.
Dacă în urmă cu mulţi ani Star Wars părea un scenariu SF, acum cred că avem un Captain Jean-Luc Picard în realitate. Da, vorbesc despre Elon Musk. Îmi amintesc când mă uitam la un concert live de la Coachella, unde urca pe scenă holograma lui Tupac. A, și îţi sună cunoscut numele Palmer Luckey? Oculus VR? Virtual Reality. VR-ul este transcendent. VR, AR sau Mixed Reality sunt trei componente care au un impact mare atât asupra culturii contemporane, cât și asupra advertising-ului.
Și, da, ca să înţelegi exact cum se simte o astfel de experienţă sau ce presupune ea, trebuie să încerci. Pentru că nu te desprinde de realitate, ci e mai degrabă asemenea unui vis: un fel de lucid dreaming. Am stat de vorbă cu băieţii de la Creative VR – Alexandru Dohotaru (Creative Mastermind), Mihai Lungeanu (Creative Partner la PGM Adv și Creative VR) – primii oameni din România care au înţeles cât de mișto e treaba cu VR-ul, dacă știi cum să o pui în practică.
Totul a început cu 6 camere GoPro și un suport realizat cu un Printer 3D. În 2014 mi-am luat un Oculus Developer Kit DK2. Încă nu se concretizase toată ideea asta cu VR-ul și abia ce testau piaţa cu aceste developer kits. L-am luat, l-am testat și am vrut mai mult. Mi s-a părut fascinant. Am ales un joc pe care îl jucam de când eram mic și eram acolo, vedeam jucătorii faţă în faţă. Era o altă experienţă faţă de cea cu mouse-ul și tastatura. Apoi m-am desprins de chestia asta pentru 2 ani. La un moment dat, m-am jucat cu un alt set de VR, mi-am luat niște camere și m-am gândit cât de tare ar fi să le comercializăm. Să facem content. Content 360. Mi-am imaginat cum ar fi ca acest content să fie vizionat în viitor prin intermediul unor lentile. Spre exemplu, eu m-am gândit cât de tare ar fi să filmez momente din viaţă pe care să le pot arăta nepoţilor mei prin intermediul unei astfel de tehnologii. Am un prieten care se ocupă cu printare 3D și am făcut suportul. Așa am pornit. M-am apucat să învăţ mai multe despre editare video și, după vreo două luni, a apărut primul client: DJ Wanda, pentru care am înregistrat un video 360. – Alexandru Dohotaru
Câteva luni mai târziu, Alex l-a cunoscut pe Mihai. Amândoi au avut o viziune foarte asemănătoare cu privire la această tehnologie. Așa că s-au gândit să extindă activităţile acestui domeniu prin noi achiziţii, curiozitate și creativitate. Cam așa a luat naștere Creative VR, care în momentul de faţă oferă atât experienţe de VR, dar și AR și Mixed Reality (Primul eveniment de Mixed Reality din ţară în cadrul Next Big Vlogger organizat de Coca Cola). Alături de băieţi, este și Alexandra Lungeanu-Păun (Managing Partner la PGM Adv).
La început, ne-am distrat. Am făcut un fel de VR party, unde am chemat prieteni din toate domeniile: un doctor, un antreprenor, un account, un psiholog. Am zis să experimentăm și, pentru toţi oamenii de acolo, a fost cea mai fun seară din ultimii ani. Atunci am realizat că, dacă toţi oamenii de acolo au relaţionat atât de bine la experienţa oferită de această tehnologie, noi trebuie doar să convingem oamenii să încerce ca să înţeleagă ce fel de oportunităţi ne oferă aceasta. – Mihai Lungeanu
O extindere a realităţii care te ajută să îţi ascuţi simţurile, instinctele. Da, este un mediu nou. Dar, fără să îţi dai seama, îţi trezește anumite instincte. E foarte mișto când vezi că VR-ul activează simţurile și instinctele oamenilor, poate fără ca ei să își dea seama pe moment. Spre exemplu, am realizat câteva experienţe de VR în care oamenii se aflau pe o scândură plasată undeva deasupra unui oraș și oamenii reușeau să își găsească imediat echilibrul pentru a nu cădea în gol sau o experienţă de artă, în care oamenii aveau libertatea de a desena, iar cei care au avut tangenţe cu desenul începeau să creeze tot felul de forme, ca și cum ar fi desenat cu un creion. – Alexandru Dohotaru
Și uite cum eu, care sufăr de arahnofobie de când mă știu, mă aflu faţă în faţă cu un păianjen imens. A, și sunt într-un lift (sufăr și de claustrofobie) în care mișună mai mulţi păianjeni mici. Asta a fost exprienţa mea VR la sediul lor. Da, e partea asta care ajută sau poate ajuta oamenii să își înfrunte anumite frici. Există anumite experienţe VR care îţi pot păcăli creierul cu privire la fricile pe care le ai, prin simularea unui scenariu. Poţi să te urci pe un munte și să îţi înfrângi frica de înălţime prin intermediul unei experienţe VR. – Mihai Lungeanu
Este o călătorie care s-a bazat foarte mult pe educarea pieţei. Trend-urile vin și pleacă, într-o lume în care dinamismul predomină. În lumea reală, tehnologia ne oferă oportunitatea de extindere a realităţii, a creativităţii și a raţionalului, însă depinde foarte mult de cum alegem să utilizăm tehnologia pentru a avea parte de aceste lucruri. Proiectele lor cu realitate virtuală reprezintă oportunitatea evoluţiei în advertising, artă, cultură și nu numai.
Cred că într-adevăr cea mai mare provocare a fost și este partea de educare. Dacă la început veneam cu idei și oamenii/brand-urile nu erau atrase de ele, pentru că nu înţelegeau pe deplin tehnologia, un an mai târziu lucrurile au început să fie mai interesante. Prin intermediul VR suntem ahead of our time, chiar dacă nu vrem să credem asta, dar în termen de implementare e mai greu pentru oameni să le vadă atât de utilizabile pe cât le vedem noi. Credem că VR-ul și AR-ul vor atinge niște capacităţi foarte mari. Sunt sigur că, uite, în agenţii, va exista în viitor departamentul de tech. În anumite ţări, aceste tehnologii sunt folosite în medicină, educaţie, advertising. – Mihai Lungeanu
În cadrul Art Safari 2018, vizitatorii au putut experimenta arta și în Realitate Augumentată și Realitate Virtuală, precum augmentarea celebrului tablou ,,Fetiţa cu Fundiţă Roz” a lui Nicolae Tonitza. Agenţia a dezvoltat proiecte pentru brand-uri precum Orange, ING Bank, Johnson and Johnson, Coca Cola, BCR, Pepsi, Enel, Danone, Awake Festival și o super-filmare 360 de la Salina Turda.
Story living. Utopia?
Cert este că discuţia cu băieţii mi-a amintit de Ready Player One: o lume în care toţi oamenii deţin un headset VR și își petrec majoritatea timpului în jocul video OASIS. În ciuda faptului că OASIS le oferă diferite scenarii în care ei se pot juca, pot interacţiona unii cu alţii prin intermediul unui avatar personalizat, filmul ne amintește că tehnologia trebuie folosită cu cap, cum s-ar spune și că realitatea virtuală este o extensie a valorilor, a informaţiilor, a capacităţii emoţionale. Try it, it’s fun!
De Ioana Sabo
Comentarii