Raluca Sturzu te transpune într-o altă dimensiune
Lucrările din serie sunt picturi în ulei ale vechilor maeștri. Acestea sunt tratate cu date pure și astfel citite ca fișiere de imagini RGB, alterate ulterior și prin cod. Seria este un exercițiu de reprezentare, unde imagini celebre ale echilibrului și măiestriei clasice sunt alterate digital, într-o tentativă de a le investi cu noi sensuri vizuale. Rezultatele sunt imprevizibile și, în urma procesului, imaginile originale sunt în același timp radical diferite și încă recognoscibile.
Poate le asociezi cu un scenariu de film, Looper sau Inception. Orice te transpune într-o altă dimensiune. O altă realitate. Cam așa își descrie și Raluca Sturzu lucrările. Ilustrațiile mele nu reflectă o imagine a lumii, cât mai mult un anumit raport cu estetica, cu arta figurativă tradițională și cu tehnica digitală. O punere în tensiune a celor două, iar în final se produce o nouă imagine fluidă, instabilă, o stare efemeră dintr-un proces lent de dizvolvare și alterare a figurativului.
În seria „Pixels on Old Masters” se manifestă în special această confruntare a figurativului clasic – perfect – cu spațiul virtual al codurilor de programare, în care modelul este alterat și astfel adus la eșec. Există un echilibru aparte în transformarea din lucrările ei. Acele siluete iconice sunt transpune într-o cromatică dizolvată și totuși toate elementele reușesc să se completeze perfect. E o joacă în acest proces. O căutare veselă și, evident, un umor inerent căutării. Raluca se descrie ca fiind o fire curioasă, rațională, dar cu o oarecare neliniște. Trei trăsături care se regăsesc și arta ei.
Lucrările mele sunt conceptuale, controlate, dar în același timp fluide, căutând să fugă cumva din propriul cadru. Îi place muzica techno, artiști precum Shed, Kangding Ray și Andy Stott. Printre sursele ei de inspirație se enumeră Simone Martini, Fra Fillippo Lippi, Georges de la Tour sau Gerhard Richter. Raluca este un artist pentru care simțurile țin de inevitabil – tot spațiul real și tot ce există în el, în lumea fizică, se adresează simțurilor.
Nu mă gândesc la asta când lucrez, ci la o anumită țesătură ideatică pe care să o reproduc. Simțurile și prezența lumii fizice sunt importante într-un proiect de arhitectură, pe când ilustrațiile sunt libere, sunt eliberate. Avem plăcerea de a vă prezenta două dintre lucrările Ralucăi din seria „Pixels on Old Masters”, despre care aceasta ne povestește:
Comentarii