Interviu Laura Gherman
Laura Gherman, fondatoarea brandului Laura Firefly, este unul dintre cei mai talentați designeri de la noi. Colecțiile ei se adresează exclusiv femeilor, iar ținutele ediție limitată create sunt gândite să reziste în timp, nu doar un sezon. Laura face asta încă de când era o copilă, apoi a studiat fashion design la UAD și a lucrat pentru Moschino și Gianfranco Ferré, iar când produce, ține cont ca întotdeauna impactul asupra mediului să fie minim.
Ce înseamnă să fii curajos ca designer?
Să te pui singur în calea eşecului, să nu mergi „la sigur” niciodată, să experimentezi, să nu faci compromisuri, să gândeşti pe termen lung ceea ce faci, să nu te sperie concurenţa giganţilor şi să nu îţi fie frică să te reinventezi.
Când s-a declanșat pasiunea pentru modă? Când ai simțit cu adevărat că vrei să faci asta?
De când mă ştiu. Desenez şi fac haine de mică, am cerut maşină de cusut de ziua mea înainte să merg la şcoală. Nu mi-am pus niciodată problema că aș putea face altceva. A evoluat organic: Liceul de Arte, Facultatea de Design Vestimentar, experienţa de insider la Moschino şi primii paşi spre brandul meu.
Pe ce pui cel mai mare preț atunci când lucrezi la o nouă colecție?
Mă întreb obsesiv cum va arată în viitor haina la care lucrez. E un trend de moment sau va rămâne relevantă? E suficient de versatilă încât să o poată restiliza fiica ta şi să o poarte peste 20 de ani? Aş purta haina aceasta acum? Aş fi purtat-o când aveam 16 ani?
Ce vrei să transmiți prin creațiile tale?
Că nu trebuie să iei moda prea în serios. Vreau ca hainele mele să înceapă conversaţii şi să te facă să te simţi specială. Vreau să transmit că stilul personal nu are limite, e o formă de a te exprima ca oricare alta. Mai este loc de joacă şi experiment în orice domeniu.
Cât de mult contează azi un influencer cu foarte mulți followeri pentru industria de fashion?
Contează din ce în ce mai mult. Pe de o parte la noile generaţii ajungi tot mai greu prin canalele clasice de promovare, iar pe de altă parte ele presupun costuri greu de suportat pentru un brand aflat la început. Un influencer te poate ajuta să ajungi mai repede la oamenii care rezonează cu creaţiile tale.
Pentru cine ți-ai dori să creezi o ținută?
Pentru fiica mea, când va fi mai mare. Poate Beyonce până atunci? Am avut şansa să îmbrac majoritatea femeilor celebre de la noi și mi-au plăcut în mod particular cazurile în care am putut să fac designul de la zero, gândindu-mă exact la cine şi unde va purta acea rochie.
Cum decurge la tine procesul creativ?
E un haos organizat. Mă las inspirată de filme, fotografii, călătorii, materiale, texturi și poveşti şi încerc să le amestec cu sens într-o colecţie coerentă. De cele mai multe ori mă inspiră una din ţinute şi încep o nouă poveste pornind de la ea.
E important să urmărești o poveste atunci când lucrezi la o colecție nouă?
Colecţia în sine, din punctul meu de vedere, ar trebui să fie vârful unui iceberg. Partea nevăzută e suma poveştilor din spate. Nu e vital să fie însă evidentă povestea şi pentru cel care priveşte sau poartă haina, dar e un ajutor în procesul creativ pentru tine, ca designer, să ai o logică internă sau un fir narativ.
Care consideri că este cel mai subapreciat lucru din industrie?
Impactul asupra mediului înconjurător. Poluează faptul că ne folosim foarte puţin timp de hainele „fast fashion”, se aduc de departe, se colorează cu chimicale periculoase, se produc în condiţii precare pentru muncitori. Nu există o soluţie perfectă pentru această problemă, dar sunt mici paşi pe care îi putem face fiecare. Putem cumpăra piese de calitate, cu designuri pe care ştim că o să le apreciem pentru mai multă vreme.
Ce spune astăzi moda despre perioada în care trăim?
Că putem să alternăm fără nicio problemă ironia cu sinceritatea. Ca generaţie a internetului, comunicăm din ce în ce mai ironic şi mai referenţial. Aşa văd Off-White, de exemplu. Dar că putem fi şi „post-ironici” în acelaşi timp.
Trei oameni care te-au inspirat ca om și trei care te-au inspirat ca designer?
Alexander McQueen, Karl Lagerfeld, Franco Moschino, Victoria Beckham, Simona Halep şi clienta mea preferată.
Ce crezi că te face un designer bun, în general?
Nu poţi vorbi de bun sau rău dacă vezi demersul tău ca fiind artistic. În artă merge orice în contextul potrivit.
Ce îți place să citești online?
Răsfoiesc ediţiile digitale are revistelor de specialitate şi cu religiozitate blogul lui Seth Godin.
Cum crezi că va evolua industria fashion în următorii 10 ani?
Cred că vom trece peste reputaţia bună a materialelor naturale înspre materiale sintetice de foarte bună calitate, cu reciclabilitate mare, durată mare de viaţă şi impact mic asupra mediului.
Interviu Cristian Niculae
Foto Vlad Andrei
Comentarii