Andreea Bădală
Mi-a luat foarte mult timp să mă gândesc la un titlu pentru acest interviu. Ea nu are nevoie de headline. E un om misterios care pe mine, una, m-a făcut să vreau să o descopăr dincolo de imaginea designerului și fondatorului MURMUR – la femme fatale, aș spune eu. Ce gust are succesul și cum e omul din spate. E un om simplu, o femeie frumoasă, cu ochi care te cuceresc, are un glas dulce și o eleganță simplă, o modestie și o inteligență cum nu întâlnești la mulți oameni. Andreea Bădală.
De unde a pornit dorința de a face haine?
Dintotdeauna. Înainte să scriu și să citesc. Eram voyeur la probele pe care le făcea bunica cu clientele ei, ea fiind croitoreasă. Mă uitam la tot. Poate de atunci mi se trage obsesia cu lenjeria și ritualul dezbrăcării.
Ce te fascinează și ce te inspiră cel mai mult la silueta unei femei?
Mă inspiră multe tipuri de siluetă de femeie, însă tind mereu să accentuez ceea ce are femeia distinct: bust, talie, șold. Mă joc mereu cu aceste mediane. Cred că mă fascinează orice proporție bust-talie-șold și înălţime care dă un rezultat ultra-feminin. Nu cred în dimensiuni perfecte, cred în proporţii armonioase şi în bucuria unicităţii fiecărui corp,
De unde îți iei tu inspirație pentru design?
Din tot ceea ce înseamnă senzual şi feminin. Traduc cele două în putere. Mă inspir din istoria lenjeriei, din filme (scene izolate, simt clar nevoia să am un personaj feminin care să mă fascineze. Fie Catherine Deneuve în Belle de jour sau Monica Belucci în Malena). Mă fascinează diferiţi artişti. Pornesc de la clichee de roleplay, ca de exemplu servitoarea. Modific forma într-un statement de putere-senzual, cu un strop de clasic. Mă gândesc de multe ori cât de superficial tratăm acum senzualitatea în imagine. Cât de repede este consumat și permis orice. Eu vreau să redau feminitatea și puterea femeii prin haină. Bucuria de a se exprima prin formă. Iar forma poate schimba conținutul, semnificația. Forma are această putere de a modela conținutul.
Care e cea mai importantă lecție pe care ai învățat-o până acum?
Să am răbdare cu ideile. Să le fac la momentul potrivit. Răbdarea este o mare calitate, dar și un mare defect. Mi s-au dovedit ambele direcții. Cu răbdarea trebuie să am cea mai multă grijă.
Ce ți-ai fi dorit să știi la începutul carierei și ce îi sfătuiești pe tinerii designeri la început de drum?
Timemachine-ul cade ca opțiune. Cred că sfatul meu către orice tânăr designer este să cumuleze cât mai multă experiență înainte de porni ceva pe cont propriu. A fi un designer bun necesită foarte mult exercițiu și sacrificiu. După un număr considerabil de ani te poți numi așa. Businessul în sine presupune foarte mult – de la producție, distribuție la PR, marketing. Importanța unei echipe bune este capitală. Asta și încrederea în ceea ce faci. În orice moment. Chiar și în cele în care ești singurul sau singura care crede.
Ce talent ascuns ai?
Ahhh, îmi place enorm să cânt (voce) și am început să iau lecții în acest sens. Am făcut pian când eram copil. Visul meu este să cânt la un moment dat într-un bar speakeasy voce și pian.
Cum te vezi tu din exterior?
Mi-e atât de greu. Cred că gesturile indică ambiție, determinare, creativitate și energie. Sunt foarte serioasă și concentrată pe ceea ce fac. Un mix destul de rar între creativitate și organizare sau pragmatism, cred. Însă echilibrez prin volatilitate și fantezie. În timpul liber sau în momentele în care mă dedic exclusiv fanteziei, în scopul creației.
Cum îți petreci cel mai bine timpul liber?
Ador să călătoresc și caut continuu experiențe – fie că înseamnă o cină, o vizită într-o galerie sau un festival de artă – orice experiență ieșită din comun. Orice înseamnă să mă pun într-un alt rol decât cel cotidian, care să mă scoată din zona de confort. Ador să vorbesc cu prietenii despre lucruri pe care le putem crea. Mi-e dor să pictez.
Pentru cine ți-ai dori să creezi o ținută?
Cate Blanchett. Este o femeie care transmite în aceeași măsură și frumusețe, și inteligență, și un soi de apartenență la o rasă superioară. Senzualitatea din MURMUR o asociez cu inteligență și rafinament, nu superficialitate.
Ce vrei tu să transmiți cel mai mult femeilor prin MURMUR?
Încredere și putere. Primesc acest feedback mereu și mă bucură. Înseamnă că ceea ce fac are sens. Bucuria de a fi femeie și asumarea tuturor diferențelor față de bărbat. Pentru mine, MURMUR este o sărbătorire a femeii, nu doar a formei ei, dar și a ceea ce conține acea formă.
Ce părere ai despre proverbul Haina îl face pe om?
Haina îl exprimă pe om, forma indică conținutul. Adevăratul mesaj vine din asocierea hainei cu persoana, dar asta o știm cu toții. Spre exemplu, purtătoarea hainelor MURMUR este un adevărat curator. Ea dă sens hainei prin ceea ce este ea. În acest caz, ea poate potența cu mult ceea ce am vrut eu să spun prin fiecare obiect vestimentar. Aici e frumusețea.
A existat vreun moment când ai simțit că nu mai poți? Dacă da, cum l-ai depășit?
O grămadă. Am urmat formula: odihnă fizică, apoi mentală. Pauză pentru gândit, pus în ordine lucruri, întors la lucru cu altă perspectivă.
Ce îți lipsește?
Probabil aceleași lucruri ca oricărui designer tânăr. Acele lucruri care te împiedică să dedici timpul creației și legăturii cu producția. E o senzație de fata morgana cu care toți ne confruntăm și care nu știu cât mai are sens să fie dezvoltată într-o frază. Îmi lipsește libertatea sau poate confortul mental că aș putea face lucrurile și neprogramat.
Ce îți place cel mai mult în ceea ce faci? (știu că mi-ai spus că te fascinează când vezi cum femeile probează piesele din diferite colecții)
Îmi place enorm tot procesul de creație – de la inspirație la a gândi algoritmul de creație pentru fiecare colecție. Primele prototipuri, procesul de rafinare. Momentul în care fotografiez o nouă colecție – e un moment în care îmi dau seama dacă sunt fericită cu ceea ce am făcut. Interacțiunea directă cu clienții, cu presa (ador să merg în LA pentru press day și să mă întâlnesc cu toți stiliștii cu care lucrăm proiecte superbe pentru VIP-uri). Cred că cel mai mult îmi place să lucrez proiecte speciale pentru vedete. Încă de când primesc brief-ul până când le văd pe scenă. Sunt foarte multe etape, multă emoție, timp scurt. Recunosc că îmi place și să le cunosc. Mă inspiră. După ce am cunoscut-o pe Dita von Teese, parcă am rămas cu mișcările și gesturile ei imprimate în minte. Pielea ei albă, eleganța...
Pe ce pui foarte mult preț în realizarea unei colecții?
Țin foarte mult la calitate și manualitate, chiar dacă am mărit numărul de piese produse. Am lucrat intens să creștem calitatea. Liniile de producție sunt împărțite în așa fel încât să nu pierdem detaliu manual și grija pentru el.
Vivienne Westwood sau Coco Chanel?
Coco Westwood
Un mesaj sau o melodie pe care i-o dedici tinerei Andreea?
Jungle/House in LA – felul meu de a spune „dream big”, house in LA nu e niciodată house in LA. Este ceea ce îți dorești atât de mult încât îți construiești toți pașii să ajungi acolo.
3 oameni care te-au inspirat ca om, 3 oameni care te-au inspirat ca designer?
Tatăl meu, ca exemplu de ambiție, pozitivism, energie inepuizabilă. Mama, pentru dedicare și răbdare (două calități pe care le-am preluat, însă cu care trebuie să jonglez mereu ca să le mențin în zona de calitate, nu defect). Ca designer, m-a inspirat întâlnirea cu Alexander McQueen, pe vremea când eram stagiar pentru ultima lui colecție de menswear.
Mă bucur tot timpul când văd femei cu forme generoase purtând MURMUR. E o discuție recurentă, pe care o am cu clientele din România, despre forme și măsură. Foarte multe dintre ele vor veni să cumpere rochia cu cupe după ce vor slăbi. Încerc tot timpul să le explic că nu e vorba de măsură, ci este vorba despre proporții și armonie.
De Ioana Sabo
Foto: George Pruteanu
Comentarii