CARLOS HUBER
Parfumuri. Elixiruri. Mâncare. Cafea. O piesă vestimentară nouă. Un obiect vechi. Suntem înconjurați de diferite mirosuri specifice. Unele care ne atrag în mod particular. Te-ai gândit vreodată cum ar fi dacă ai putea recrea parfumul unui moment, al unui obiect, o aromă care te-a atras, hipnotizat într-un anume fel? Cum ar fi dacă ai recrea parfumul copilăriei? Parfumul primului contact cu marea? Carlos Huber, de la design arhitectural la colecția Arquiste. O colecție de parfumuri create pentru a reproduce aroma unor momente istorice. Carlos s-a lăsat inspirat de acestea și a adus la viață un proiect parfumat care ne-a fascinat. Fiecare dintre parfumurile din colecție te poartă înapoi în timp, te provoacă să închizi ochii și să iei parte la fiecare dintre acele momente din istorie. Ca în niște filme în care parfumurile joacă rolul scenaristului, scenografului, regizorului și naratorului.
Colecția Arquiste este bazată pe recrearea unor momente din istorie și fiecare dintre parfumuri ne poartă prin acele momente. Cum a început această călătorie și ce ai vrut cel mai mult să transmiți prin aceste parfumuri?
Mereu m-am simțit cel mai conectat cu nasul - cu mirosul. Mereu simțeam diferite mirosuri în jurul meu. A fost tot timpul ceva ce m-a fascinat și care mi-a atras atenția. Sunt specialist în conservarea obiectelor istorice, pentru că am studiat arhitectura, și ori de câte ori cercetam o clădire sau un oraș, descopeream diferite anecdote sau părți din anumite povești care mă făceau să mă gândesc: oare cum ar mirosi acel moment? În 2007, l-am cunoscut pe parfumierul Rodrigo Flores-Roux și ne-am împrietenit. Eu eram curios și dornic să aflu mai multe despre parfumuri, iar el s-a oferit să mă învețe – ceea ce a fost o oportunitate incredibilă, să înveți de la unul dintre cei mai buni oameni din industrie. Am studiat o dată pe săptămână timp de un an. El este mentorul meu. La un moment dat, am decis că trebuie să găsesc o cale prin care parfumurile să fie prezente în mod constant în viața mea. Știam că vreau să le combin cu istoria, arta și arhitectura, pentru că le vedeam deja interconectate. Pe mine m-a fascinat mereu istoria arhitecturală, pentru că este o experiență care, dacă ești o persoană sensibilă din punct de vedere al mirosului, poți să spui cu ușurință că ceea poți mirosi și simți devine la fel de important ca ceea ce poți vedea.
Pe noi ne-a atras în mod special Apa de parfum Aleksandr. Atât povestea, cât și aroma. Vrem să aflăm mai multe despre acest parfum.
Sunt anumite povești care sunt pline de „indicii olfactive”. Povestea din spatele parfumului Aleksandr Pușkin este bazată pe unul dintre momentele de duel. Undeva la marginea pădurii St. Petersburg, locul unde s-a duelat, este primul element, prin prezența copacilor și a naturii, dar și a bărbaților. Avem cel de-al doilea element, adică piesele vestimentare și potențialele parfumuri pe care le purtau: cizme de piele rusească, paltoane de blană, apă de colonie, esență de violetă. Toate aceste elemente au fost folosite în formulă pentru ca cel care o poartă să fie purtat fix acolo, în locul acela și să trăiască experiența acelei perioade.
Te conectezi în mod special cu vreunul dintre parfumurile din colecție? Și, dacă da, de ce?
Toate reprezintă ceva foarte personal și special pentru mine, chiar dacă nu ilustrează povestea mea. Sunt parte din această misiune a mea de a înțelege mai mult lumea din jur, de a mă conecta cu diferite culturi, pentru că eu cred cu tărie în conceptul de împrăștiere a istoriei, în care toți participăm și toți ar trebui să fim responsabili cu aceasta. Cred că prin prisma faptului că sunt nepotul unor imigranți (bunicii mei și părinții lor au ajuns în Mexic în 1920) și eu fiind un imigrant (am locuit în New York timp de 12 ani), este important și esențial să înțeleg de unde vin și să mă conectez cu rădăcinile. Toate parfumurile reprezintă locurile, nevoile, dorințele și trecutul meu, care sunt foarte importante pentru mine. Ultima mea relație și timpul petrecut în Londra sunt reprezentate de parfumurile The Architects Club, rădăcinile mele europene prin Aleksandr, fascinația mea față de istoria Mexicului prin Flor Y Canto și Anima Dulcis și tot așa.
Care a fost cel mai mare obstacol pe care l-ai întâmpinat în crearea colecției Arquiste?
Cred că alegerea designului sticluțelor. Am ezitat mult, dar am înțeles că cel mai important lucru este să mergi pe instinctul care îți spune că produsul final va arăta exact pe gustul tău. Cu cât lași alte păreri să te influențeze, cu atât o să devii mai confuz și dezamăgit.
Cât de important este storytelling-ul din spatele unui produs?
Extrem de important. Fiind și creator, dar și consumator, cred că prin storytelling se regăsește magia unui produs.
Cum ai început să introduci elemente istorice în parfumuri?
Am cercetat foarte mult și, prin intermediul rezultatelor, am regăsit note și ingrediente care au ajuns în formule. Pe website, fiecare parfum are propria lui bibliografie.
Să spunem că putem călători în timp și ne întoarcem în fiecare dintre momentele pe care fiecare parfum le reprezintă. Care dintre acele perioade te fascinează cel mai mult?
Dacă analizezi toate perioadele și poveștile din spatele parfumurilor acestei colecții, vei regăsi o enciclopedie a unei selecții personale de interese. De asta sunt fascinat. De mixul dintre momentele intelectuale și cele amuzante. Eu, unul, sunt foarte interesat de perioada barocă, începutul secolului 19 în Rusia, dar și de perioada disco. O zi la plajă în acea perioadă, cu un martini - practic, o zi perfectă. Există vreo altă poveste din istorie despre care te-ai gândit că ar putea fi transformată într-un parfum? Sunt foarte multe. Mă atrag în special poveștile de dragoste care ne amintesc cât de diferiți suntem. Cred și că istoria personală este reprezentată de un mix de entități și cultură. Cu cât învățăm mai multe despre istorie, cu atât înțelegem că toți facem parte împreună din ea.
Arhitectură și parfumuri. Cum au ajuns aceste două lucruri să se îmbine atât de bine?
Am observat o asemănare interesantă între munca mea de arhitect, în special atunci când restauram clădiri vechi, și modalitatea prin care reușeam să repovestesc povestea din spatele unui astfel de proiect de restaurare. Ca parfumier, reușești să reproduci o anumită stare, experiență sau amintire prin intermediul unei palete de ingrediente. Mi-am spus că ar fi extraordinar să pot reproduce o experiență olfactivă prin cercetare, prin istorie și geografie, prin selectarea unor materiale menționate în diferite surse. Atunci a început totul.
Fiind arhitect, munca mea se bazează pe designul și managementul anumitor proiecte. Atunci când creezi un parfum, procesul nu diferă foarte mult. Pentru că ambele se realizează prin cercetare, design, producție și management. Eu sunt foarte atras de partea de cercetare pentru un anumit parfum, fie că e mai mult istorică sau experimentală, pentru că mă ajută să construiesc structura parfumului pe care „îl construim”.
Există vreo aromă sau vreun miros al primăverii care trezește ceva în inima ta?
New York-ul este cel mai parfumat oraș primăvara. Nu găsești glicină în Londra, atât de mult liliac precum în Paris sau iasomie ca în Sydney. Dar e ceva legat de râu și vegetație care te cuprinde. Dacă te plimbi în zona Hudson, în parcul de lângă râu, prin Manhattan, este un miros atât de frumos. E un mix între arome marine, sărate și note verzi care te îndeamnă să pleci într-o expediție cu barca.
L'Etrog (foto Ilan Rabchinskey)
Dacă ar fi să descrii primăvara prin intermediul unui parfum, ce ingrediente ar avea?
Primăvara în New York este specială, precum spuneam și mai sus. Îmi place să merg în florării și să cumpăr cele mai proaspete flori. Varietatea de mirosuri le transformă în ingredientul perfect pentru un parfum al primăverii.
Cum miroase parfumul tău, al lui Carlos Huber - creat în baza poveștii tale, a amintirilor și sentimentelor?
Cred că m-ar reprezenta mai bine o colecție de parfumuri, în favoarea unuia. Aromele ar fi o colecție de experiențe: o zi pe plajă, o zi la piața de flori, un loc confortabil, precum un pub, alături de un prieten foarte bun, mirosul de lemn dintr-o bibliotecă sau o casă veche, mirosul momentului în care mă trezesc dimineața alături de persoana iubită.
Ce miros te trimite cu gândul la orașul tău natal, Mexico City?
Sunt chiar trei: gardenie, pentru că mă duce cu gândul la comercianții de pe stradă, tuberosa, regina florilor din piețele de flori de acolo, și mirosul tortillias, care este foarte specific zonei și este și unic.
Cât de dificil este din punct de vedere emoțional să te desparți de o creație în care ai pus foarte mult suflet?
Dacă pui suflet în ceea ce faci, atunci trăiești prin bucuria pe care ți-o oferă creația ta.
Ce te atrage cel mai mult la ideea de a crea un parfum?
Curiozitatea de a descoperi un loc nou, o poveste nouă, conexiunea prezentului cu trecutul, dar și cu viitorul. Sunt puncte infinite de conexiune.
Ce oraș sau colț al lumii crezi că are cel mai frumos miros?
Sunt multe. Sydney este foarte fresh. Pe la sfârșitul primăverii, mirosurile specifice sunt de iasomie, gardenie și magnolie.
Cum te-au influențat călătoriile și oamenii pe care i-ai întâlnit, ca om și în ceea ce faci?
Fiecare destinație are propria poveste. Fiecare loc are o bogăție arhitecturală aparte, zone arheologice bogate sau o istorie care merită descoperită. Sunt foarte norocos, căci oriunde mă duc, fie că este o călătorie personală sau de afaceri, acele locuri devin sursele mele de inspirație.
Interviu de Ioana Sabo, Cristian Niculae
Foto: Hector Arjona
Comentarii