Un BMW macho în era feminismului
În numărul acesta rămânem la un diesel, dar coborâm la vreo sută și ceva de mii de euro: BMW 730d xDrive; cu diferenţa că de data asta am și condus mașina de care vom vorbi. Mă rog, mai mult ne-a condus ea pe noi. Veţi vedea cum și de ce. 730d-ul are putere multă: 265 CP/4.000 rot/min. Are cuplu și mai mult: 620 Nm/2.000 rot./min. Toate astea pentru 250 km/h viteză maximă și 5,8 sec. de la 0 la 100 km/h. Despre cifre am putea vorbi preţ de opt pagini, dar cred că ele nu prea mai interesează nici pe cei care au de gând să-și cumpere un așa BMW. Viteza este oricum limitată la 250 km/h, iar acceleraţia hardughiei de două tone este cea pe care o avea un Porsche Carrera în anii ‘90, adică de sportivă. V-ar putea interesa consumul, având în vedere că avem de a face cu cel mai puţin puternic motor de pe seria 7. Am obţinut undeva la 7-8 litri la sută afară și cam 9-10 litri la sută într-unoraș semicirculat, de weekend. Pentru o mașină de peste 5 metri, cu tracţiune integrală, cifrele de consum au fost cele care ne-au impresionat, că doar nu era să ne dea pe spate faptul că un BMW are 250 km/h viteza maximă. La un rezervor de vreo 80 de litri, nemţii se laudă și cu atingerea pragului psihologic de 1.000 km autonomie. Poate că cifrele de consum comunicate de producător – oricare ar fi acesta – nu le veţi atinge niciodată, dar autonomia de 1.000 km chiar poate fi atinsă în cazul acestui model.
MĂRIMEA CIFRELOR CONTEAZĂ
Motor: 2.993 cmc, L6, diesel
Putere: 265 CP/4.000 rpm
Cuplu: 620 Nm/2.000 rpm
Viteză maximă: 250 km/h
Acceleraţie 0-100 km/h: 5,8 sec.
Tracţiune: integrală
Nu înţeleg de ce ai avea nevoie să mergi o mie de kilometri fără oprire, dar recordul acesta sună foarte bine la limuzinele mari, asociate mereu în mintea omului cu acele consumuri care distrug planeta, fie prin emisii de dioxid de carbon și alte alea, fie prin războaie pentru petrol. Iar acum, dacă am bifat satisfacţia (recunosc, ipocrită) de a nu distruge planeta, o să vă spun ce alte satisfacţii mai poţi avea conducând un 730d. Zgomotul de diesel se simte, e acolo, dar au cei de la BMW un fel de a face ca și gălăgia unui diesel – chiar cel mai economic și mititel – să sune sportiv. Cam ca un pui de Doberman care mârâie la tine. Nu-ţi este așa teamă că te va sfâșia, dar îţi indică familia din care face parte. Deţine însemnele. Din episoadele precedente: data trecută v-am povestit despre un Bentley Bentayga diesel de câteva sute de mii de euro.
Am condus vechiul seria 7 cu același motor, într-o variantă de putere mai mare, tot 4X4. Noua generaţie, la care s-a folosit multă fibră de carbon, are o ţinută simţitor mai sportivă. Deși cu un motor mai puţin puternic, 730d-ul nou are adesea acel ușor efect supravirator, care dă senzaţia de sportivitate, senzaţie pe care tracţiunea integrală nu o atenuează deloc. Dar noutăţile pe partea de motor sau ţinută de drum nu mai sunt în ziua de azi mari noutăţi. În curând autoturismele se vor conduce singure, iar când le vom vorbi copiilor noștri despre bucuria de a conduce o mașină sau despre zgomotul ei plăcut, se vor uita la noi ca la niște perverși bătrâni. Și acest BMW se conduce singur. Mă rog, se parchează singur, din cheie. Cum? Te dai jos, îi dai comanda din cheie, el își pornește motorul și începe să execute manevra. E doldora de senzori pe toate părţile și își mișcă singur volanul astfel încât să încapă fix în locul de parcare. Precaut fiind, își și rabatează oglinzile. Da. Deci cam aici s-a ajuns. (E drept că, la început, după ce mi-am prins urechile în meniul cheii și m-au trecut transpiraţiile privind cum „șaptele” se îndrepta spre alte autovehicule din parcare, mi-a venit să mă urc la volan și să-mi dau singur comanda clasică „Ia parchează matale mașina cu mânuţele astea două!”; dar cu timpul m-am obișnuit cu sistemul.) Acum poţi speria oamenii care se întâlnesc în parcare cu o mașină care virează de capul ei evitând obstacolele. Toate sistemele astea de hiper-control, care îţi semnalează greșelile, îţi opresc mașina în parcare, dacă ești pe punctul de a lovi ceva, mă fac să afirm următoarele: industria auto a pășit hotărât în era matriarhatului. Sau a feminismului, spuneţi-i cum vreţi!
O mașină mare, cu sistem de parcare din cheie, vine mai ales în ajutorul cucoanelor care de obicei au dificultăţi în a se strecura între două obstacole. Nu mă treceţi la misogini, vă rog, dar semnalele luminoase care îţi indică atunci când în oglinda laterală apare ceva sau volanul care tremură dacă schimbi involuntar banda sunt chestii care ajută în principal șoferiţele. Motoarele cu sisteme biturbo, triturbo, sau chiar cu patru turbine, stabilitatea și ţinuta de drum la două sute la oră erau chestii care-i bucurau pe bărbaţi. Inflaţia aceasta de electronică ajutătoare (utilă, nu zic nu), care adesea diminuează plăcerea de a conduce, este, după mine semnul că industria auto a intrat în era matriarhatului. Cu așa o dotare devine infinit mai ușor să treci examenul de carnet. E ca și cum ai da la particulară. Când cineva mă întreabă „Ce mai este nou la BMW?”, îi spun mai mult de gadgeturile din dotare decât de performanţele tehnice. Cheia acestui model e asemeni unui telefon cu ecran tactil, cu meniul căruia îţi ia ceva să te familiarizezi. Nu mai spun că cheia trebuie pusă la încărcat, exact ca iPhone-ul. BMW are un sistem de încărcare a cheii fără mufă, doar prin așezarea ei în proximitatea sursei de alimentare.
Și acum, povestea, fiindcă trebuia să fie și o poveste. Cum conduceam eu liniștit acest mare și frumos seria 7, iaca numai ce văd în trafic o Dacie 1300 bibilită, aranjată, conservată foarte bine. Și, din mijlocul sistemelor electronice care aproape că îmi conduceau singure BMW-ul, mă apucă o poftă nebună să mă dau cu o Dacie de patruj de ani. „Zis și făcut!”, cum se spunea în benzile desenate din revista Cutezătorii. Mă ţin după Dacie până trage pe dreapta și sar s-o agăţ de la înălţimea ultimului tip de BMW. Îi explic tânărului de la volan:
– Domnule, am o propunere. Dacă îmi dai să conduc zece minute Dacia matale superbă, îţi ofer în schimb, tot pentru o repriză de condus, acest BMW ultimul tip, care trece lejer de suta de mii de euro.
Ca să nu par foarte suspect, i-am explicat omului despre mărunta mea pasiune pentru mașini, care mă face să mă simt atras uneori de o vechitură de zeci de ani la fel ca de o limuzină nemţească nounouţă, care de altfel nici nu-mi aparţine. Eram aproape sigur că o să-mi iasă manevra de agăţat. Cam la fel de sigur ca Donald Trump, care povestea cum femeile, fascinate visceral de aura de bogăţie și putere, îi cad victime pe dată. Omul m-a măsurat ușor contrariat din cap până-n picioare și mi-a răspuns sec și deloc impresionat de șansa care i se ivise de a sta la volanul unei foarte scumpe mașini.
– Nu. Mulţumesc. Nu mă interesează.
– Bine, omule, dar este, totuși, ultimul tip de BMW seria 7. Matale stai cu mine în Dacie cât fac o tură, să fii sigur că nu-ţi fug cu mașina de epocă.
El a continuat impasibil:
– Nu. Nu mă interesează. Și eu nu prea am chef să dau mașina mea altcuiva. Poţi să vii și cu un Rolls Royce.
Pam-pam! M-am tuflit pe loc. Omul tocmai îmi dăduse cu firma în cap. Dar m-am și bucurat pe undeva. Uite, dom’le, că mai sunt pasionaţi de mașini în sensul foarte clasic al mirosului de ulei ars și benzină. Deci electronica, gadgeturile și sistemele care fac mașinile din ce în ce mai autonome și mai electrice n-au distrus încă tot. Frumos! Am insistat și până la urmă omul mi-a dat un număr de telefon, ne-am văzut a doua zi și am făcut schimbul de experienţă pe care i-l propusesem. Bucuraţi-vă de fotografia cu Dacia care s-a ţinut demnă în faţa ultimului tip de BMW seria 7. Nu e nicio supărare. De fapt, cam ăsta este tipul de atitudine care i-a făcut pe Ferrari sau BMW să ajungă cu tehnologia unde au ajuns. Din întâmplarea de mai sus ne luăm fiecare morala pe care o vrem. Eu am luat un BMW în test care mi-a plăcut foarte mult și care, ironie, pe alocuri, a reușit să se ridice la înălţimea unei Dacii vechi. Doamne, încurcate mai sunt căile iubirii de mașini!
DETALII
Cheie, telefon, mini-tabletă? Cheia are ecran tactil și se încarcă wireless în mașină.
Interior clasic: Simţi luxul pe pielea ta, pe pielea de pe scaune, pe pielea de pe bord și pe pielea întoarsă de deasupra ta.
Touchscreen-ul e depășit: E suficient să rotești degetul prin aer în faţa ecranului ca să dai mai tare sau mai încet. Dispozitivul nu face deocamdată diferenţa între degete, adică nu are detector de obscenităţi.
Tabletă detașabilă pentru locurile din spate: Puteţi deci vorbi pe Facebook cu șoferul. Doamne ferește!
FILMUL, CARTEA ȘI MAȘINA
BMW nu face doar mașini, motociclete și Rolls Royce-uri. Câteodată mai face și filme. Seria de scurtmetraje BMW Films The Hire este cu adevărat un fenomen pop-culture. Pentru cele opt scurtmetraje ale seriei prezentate în 2001- 2002 la Cannes au lucrat nume precum Ang Lee, Wong Kar-wai, Guy Ritchie, Alejandro González Iñárritu, John Woo, John Frankenheimer, Tony Scott, Gary Oldman, Stellan Skarsgård, Forest Whitaker, Mickey Rourke, James Brown, Don Cheadle, Madonna, Adriana Lima, Marilyn Manson, Ray Liotta. The Escape este cel mai nou scurtmetraj din serie și, atenţie, a avut premiera europeană în România, pe 23 octombrie, la închiderea festivalului Les Films de Cannes. Ei, bine, da, românii l-au văzut primii, înainte cu câteva ore să apară pe BMWfilms.com. Deci la filme am mai fost primii în Europa, la BMW-uri nu prea, dar uite că am fost primii la filme BMW. Noi vă recomandăm toate scurtmetrajele din serie. Iar după ce v-am prezentat mașina BMW și filmul BMW, vă promitem că tot de la noi veţi afla primii când apare și cartea BMW.
DACĂ NU BMW 730d x DRIVE, ATUNCI CE?
1. Tradițional am putea alege un Audi A8 sau Mercedes S-Klasse. Greul în vânzările acestui segment este de zeci de ani S-Klasse, dar bavarezii se apropie tare.„Șaptele” este însă mai economic și, fiind BMW, mai sportiv. Și, nu în ultimul rând, nu e Mercedes.
2. De aceiași bani, adică peste 100.000 de euro, vă puteți lua o Dacie 1300 ca cea despre care vă vorbeam în întâmplarea de mai sus. Cu 5-6000 de euro o faceți brici. La restul de peste 100.000 mai puneți 6-700.000 de euro (da, ați numărat bine zerourile, sunt sute de mii) și vă luați un BMW 507, mai vechi și chiar mai mișto decât Dacia 1300. OK! Bine! Dacă vi se pare mult, nu mai cumpărați Dacia 1300, luați doar BMW-ul 507 ca să aveți ceva frumos de epocă!
3. Dacă cumva vreți să luați 730d-ul acesta, care se parchează singur din cheie, pentru amantacare șifonează de două ori pe săptămână mașini în parcarea de la mall, încercați ca alternativă un M550d, iar de banii rămași, trimiteți-o pe domnișoară la o școală de șoferi mai bună, în Germania. Sau schimbați amanta, iar la preselecția pentru următoarea, puneți ca probă eliminatorie poligonul și sala. Poligonul și sala în costum de baie, evident.
Comentarii