Uitaţi Tesla! Vine Hesla
De fapt, Hesla este un Tesla. Din cel scump. Un Tesla Model S la care un producător olandez a adăugat niște pile cu hidrogen. Acestea aproape că dublează autonomia Modelului S, la 1.000 de kilometri. Plusul: Hesla se alimentează cu hidrogen. Adică durează câteva minute să-i faci plinul. Și, cel mai important, poluează mult mai puţin decât un Tesla standard.
Nu e vorba de o strategie de marketing de tip „Adibas” sau „Pawoasonic”, așa cum vedeam prin pieţele de cartier în anii '90. Ar fi fost și greu să aplici metoda în industria auto. Deși, vă spun cu mâna pe inimă, eu am mai văzut pe șoselele noastre tractoare Universal 650 pe care scria Mercedes.
Olandezii de care vorbim acum au completat bateria standard, care dădea Teslei o autonomie undeva pe la 500 și ceva de kilometri, cu un sistem în care curentul electric vine din transformarea hidrogenului lichid în apă. Apă plată. Apropo, să-mi notez, când am timp să le vând ăstora din industria auto câteva mari idei, care vor revoluţiona domeniul electricelor pe hidrogen. La apa plată scoasă pe „ţeava de eșapament” aș adăuga și niște felii de lămâie. Să scoată mașina apă plată cu lămâie. Pentru câte vreo fotomodea.
Și ideea b) la apa plată eliminată să adăugăm niște dioxid de carbon. Mare șmecherie! Punem acolo, jos sub mașină, o turbină, sau ce-o fi fost cușca aia Faraday în care se băga sticla în sifonăriile copilăriei mele. Și scoatem astfel apă minerală sau sifon pentru șpriţ. Vă daţi seama cum ar fi la un grătar? "Marcele, pornește niţel motorul ăla electric să mi torn și io niște sifon peste rozeul ăsta!"
Așa, acum, că mi-am notat ideile prin care o să-l fac pe Elon Musk să pară un tip oarecare, să revenim la Hesla. Transformarea modelului standard de Tesla Model S P100D, adică fruncea, costă cam 60.000 de dolari. Cu tot cu taxe, asta face ca Hesla olandezilor să urce spre 200.000 de dolari, ba chiar peste. Întrebarea legitimă ar fi următoarea: de ce olandezii nu au făcut direct o mașină exclusiv pe celule de hidrogen cu autonomia lor, separată, de 500 km?
Avem pe piaţă o Toyota Mirai pe hidrogen care sare puţin peste 50.000 de euro. E drept, nici electricele cu hidrogen ale celor de la Toyota, Honda sau Hyundai nu au performanţele și faţa unui Tesla. Dar orișicât, 50.000 de euro este altceva decât 200.000 de dolari. Poate oamenii și-au făcut și un calcul de marketing. În definitiv e un fel de Tesla mașina lor.
Trebuie să vă spunem că producătorul american nu are nicio legătură cu acest proiect. Inginerii olandezi au cumpărat un Model S de pe piaţă. Pe lângă chestia de marketing, care nu are cum să le iasă fără aprobarea domnului Musk, cred că mai este și un calcul economico-ingineresc.
Model S are deja un motor și un întreg sistem care îl face să funcţioneze. La modificare, tu, ca tuner, adaugi doar parte de fuel-cell, nu-ţi mai baţi capul să cumperi motor și toate cele. Ei, staţi liniștiţi, că nici Tesla nu-și bate capul cu așa ceva. Motoarele i le face un producător german de motoare electrice, iar bateriile sunt luate de la giganţi gen Panasonic, LG sau Samsung. Dar avem în faţă toate aceste subansamble puse laolaltă într-un automobil.
Ideea acestei Hesle ne place. Mai întâi fiindcă electricele pe hidrogen sunt mult mai ecologice decât cele pe baterii. V am mai spus și o s-o mai repetăm: bateriile, de la cele de douăzeci de kile, pe care le căram noi în nopţile cu ger în apartamente, până la cele de 7-800 de kile de pe un autoturism electric, sunt extrem de poluante. D-asta vă și cer la magazin vechea baterie când luaţi una nouă. Avantajul palpabil este însă faptul că alimentarea cu hidrogen lichid se face, ca la benzinărie, în câteva minute. E drept, infrastructura lipsește deocamdată.
În America sunt doar 39 de astfel de staţii pentru alimentare cu hidrogen, majoritatea în California. Honda avansase chiar proiectul unei staţii care să facă hidrogen lichid consumând curent. Se gândiseră să planteze o astfel de centrală în subsolul casei proprietarului de mașină pe celule de combustibil. Om trăi și om vedea!
Hidrogenul sună astăzi la fel de ciudat cum suna mașina pe baterii a unor băieţi de la Tesla acum zece ani. Noi le urăm succes domnilor de la Holthausen, așa se cheamă grupul olandez, care, ironie, se ocupă cu transportul și distribuţia de gaze naturale.
Și așteptăm să ne punem la profilul de Facebook poze cu o Hesla, că Tesla it's so 2000 and late.
Scris de Alexandru Duţu
Foto Getty Images
Alexandru a lucrat la revista Academia Cațavencu, de unde a plecat cu tot cu serviciu la revista Kamikaze. Mult înainte de astea a lucrat câțiva ani într-o bază din Brăila, de unde cunoștințele tehnice și glumele specifice.
Comentarii