Troleibuz Mercedes Benz - EQC 400 4Matic
Jaguar I-Pace, Audi e-tron, Tesla Model X și, mai nou, Mercedes EQC. Toată lumea bună scoate SUVuri electrice. Pentru, evident, o lume mai bună. La respirat.
Curent cu greutate
Să scoatem un creion, să-l ascuţim frumos și să scriem: Mercedes Benz EQC 400 4Matic. Deja s-a tocit vârful. Denumirea le-a ieșit lungă. Pare, așadar, o mașină bună tare. Ca un copil cu paișpe nași, unde fiecare naș a venit cu o listă scurtă de câte trei prenume. Pe undeva, parcă merită: este primul SUV al lor gândit și făcut de la zero sută la sută electric.
O să începem pomelnicul de cifre cu greutatea. Are 2,5 tone. Bateria singură are 700 kg, cam cât are cu totul o sportivă mai suplă în două locuri, cu motor pe benzină. Păi, e bine, domnu' chestor?! Vedeţi? Cam asta este problema electricelor: atârnă mult, mult la cântar. Bateria acestui EQC este cât 50 de baterii ale unor autoturisme clasice. Iar fiecare din alea 50, nu vom obosi să o spunem, poluează de rup. Ca și asta mare, de altfel.
De-asta nouă ni se pare că soluţia tirurilor cu pantograf, pe autostrăzi cu fire electrice deasupra, este viitorul. Au pus-o recent în practică nemţii. Scapi de păcătoasele de baterii toxice.
Până atunci să ne bucurăm de noul Benz electric. Are două motoare de câte 150 kW. În mod uzual trage cel de pe puntea faţă. Pentru urgenţe sau acceleraţii de fiţe pornește și cel de pe puntea spate. Avem deci un Mercedes mare, de teren, cu tracţiune faţă. Blasfemie! În total EQC dă 408 CP și 760 Nm. Chiar și la o greutate de tractor, cuplul ăsta dă acceleraţii de Porsche: 5,1 sec. pentru 0-100 km/h. La un SUV compact spre mediu, de familie, o așa acceleraţie înseamnă 99% orgoliu. Ce să faci cu o acceleraţie de 5,1 sec. când tu ai trei copii în spate și juma' de metru cub de bagaje în portbagaj. E drept că, la cât costă, acest SUV e cumpărat mai degrabă de vreun executiv burlac de 45-50 de ani, care pleacă la mare, la agăţat, în weekend. Dar dacă tot o ardem pe orgoliu, să adăugăm că viteza maximă este de doar 180 km/h. Așa că pe autostrada A2, pe la Lehliu, te trezești că-ţi face din faruri, să eliberezi prima bandă, o Skodiţă Fabia mai pricopsită. „Stai, acasă, sărakule, sau nu mai intra pe autostradă, dacă a ta nu prinde măcar 200 la oră!”
Și, până la urmă, ce înseamnă mașină rapidă?
Ei, aici daţi-ne voie la un derapaj eseistic, fiindcă prea am văzut pensionari certân - du-se la coadă la carne pe acest subiect, mai arzător decât inflaţia și mărirea pensiilor: „Ce înseamnă mașină rapidă?” Adepţii electricelor aduc mereu în discuţie acceleraţia de Ferrari a motoarelor pe curent. Problema acestor mașini este că nu prea înre - gistrează viteze maxime mari. Iar o altă problemă este că un motor electric, folosit în sarcină maximă mult timp, duce la supraîncălzirea bateriei și a ansamblului în general. De asta nu prea merge să ţii o electrică în regim apropiat de viteza ei maximă nșpe ore pe autobahn între Paris și Viena. Și tot de asta primele Tesla care s-au băgat să facă circuite gen Formula 1 s-au trezit cu timpi totali sub un VW Golf mai înfipt. Când ţi-e lumea mai dragă, mașina intră în modul „liniștit-odihnă-conservare”, care îţi dă voie doar să te deplasezi tiptil-tiptil până în cel mai apropiat sătuc. Deci o electrică nu prea merge tăvălită două ore în acceleraţii și viteze maxime pe un circuit de Formula 1.
Și atunci rămâne întrebarea. Ce înseamnă rapid? Un vehicul care per total e mai rapid și face un timp bun pe câteva sute de kilometri sau unul care accelerează epustuflant, dar după ce tragi linia, la final, nu marchează cine știe ce performanţă. Noi nu avem chef să fim de partea niciunei facţiuni ideologice în problemă. V-am expus doar datele caftului. Ce pot să vă spun este că, personal, eu mă laud, în general în viaţă, cu argumentele de rapiditate ale „electricelor”. Dacă am de executat o sarcină, pe la jumătate intru în modul de lene-avarie și, pe final, predau tema mult mai târziu decât ceilalţi. Dar, exact ca adepţii electricelor, pot să-i spun șefului: „Da, nene, dar ai văzut ce tare am pornit?! Am avut o acceleraţie mult peste ceilalţi!” Numai că și pe mine, ca și pe sărmanele electrice, societatea asta haină ţine să ne evalueze la rezultatele finale și totale.
Un Mercedes de familie
Dar pentru un SUV cumva de familie performanţele acestui EQC sunt mai mult decât satisfăcătoare. Mai performanţă mi se pare portbagajul de 500 de litri. Am ajuns în punctul în care bateriile imense sau motoarele montate și pe faţă, și pe spate nu mai mănâncă din spaţiul interior al electricelor, cum se întâmpla la începuturi. Iar SUV-urile de la Jaguar, I-Pace, sau Audi se pot lăuda cu loc încă și mai mult pentru bagaje, de 550, respectiv 660 de litri.
Producătorul vorbește de o autonomie (NDEC) de 471 km. Aplicând o regulă de trei (nu foarte) simplă, deducem că poţi miza liniștit pe un 350 km în viaţa reală. (Dar cine mai trăiește azi în viaţa reală?) Puterea de încărcare este mare: 112 kW. Asta înseamnă că, la staţiile alea șmechere, de care găsești numai prin ţările civilizate, în jumătate de oră ești gata de drum. La o staţie de 50 kW, așa cum găsești destule prin București, faci plinul cam într-o oră și jumătate. L a pr i za de a c a să ave ţi însă nevoie de 12 ore. Pare mult, dar, până la urmă, este vorba tot de o noapte. Un timp de încărcare de 12 ore te va face să vii seara acasă mai devreme. Sau, dacă mai întârzii la băut, în oraș, trimiţi mașina acasă la încărcare.
Preţul de 76.000 de euro al variantei de bază ne face să considerăm Mercedesul acesta mai degrabă accesibil în categoria lui. Jaguarul I-Pace (care recent a luat premiu pentru cel mai bun motor electric) este cu 2.000 de euro mai scump, iar Audi-ul e-tron cu 6.000. Iar diferenţa într EQC-ul nostru și un Tesla Model X se duce spre 7-8.000 de euro, deci îi mai poţi lua un Logan și lu' socră-tu.
Cifre
Putere: 408 CP
Cuplu: 760 Nm
Autonomie: 471 km
Viteză maximă: 180 km/h
Acceleraţie 0-100 km/h: 5,1 sec.
Preţ de bază: 76.000 de euro
Pe final vă spunem că partea de tehnologie dinăuntrul mașini oferă atât de multe încât cred că îţi ia ani de zile să înveţi tot ce poate să facă o mașină ca asta. În puzderia de aplicaţii cred că găsești și una care îţi spune ce mașină are gagica cu care tocmai flirtezi pe Tinder. Și, oricum, încet-încet, vom vorbi mult mai mult despre ce fac aplicaţiile astea decât despre ce putere, cuplu motor sau viteză maximă are o mașină.
De Alexandru Duțu
Comentarii