Trenduri de toamnă pentru toată lumea
Toamna asta vine cu tendințe împrăștiate sau, ca să vorbim ca oameni ce se ocupă cu roata, „tendințe centrifuge”. BMW aduce noul X7, ceva imens, de șapte locuri, pe care toată lumea îl așteaptă de la apariția lui Audi Q7. Tot de la BMW primim și noua serie 3. Porsche Macan facelift va fi lansat mai întâi în China. Deci Pământul începe să se învârtă cu viteză din ce în ce mai mare spre China. Tot acolo vrea și Mercedes să mute producția Smartului electric. În iulie, românii au înmatriculat cu 34% mai multe mașini noi decât în aceeași perioadă din 2017. Uau! Are lumea la bani! E drept, România a înregistrat și cea mai mare creștere economică din UE pe trimestrul doi. De bine, de rău, e bine! Nemții testează mașina cu celule fotovoltaice. Pe scurt, automobilele vor fi mai mari, mai mici, mai electrice, mai chinezești și mai accesibile românilor. Ultima parte mă interesează cel mai mult, dacă însă aș vedea întrupate la mine, în fața casei, toate tendințele, nu m-ar deranja.
Mașini nemțești la tot poporul
Poporul american. Mai întâi v-am vorbit aici despre programul de abonamente auto lansat de Porsche în Statele Unite. De atunci Mercedes și BMW au intrat puternic pe această felie. Recent, BMW, al căror program Acces începuse în aprilie 2018, a mai venit cu o scădere masivă de preţuri. La noul abonament Icon, de doar 1.100 de dolari lunar, poţi opta pentru i3, 330e plug-in hybrid, M240i Cabrio sau SUV-ul X2. Vă reamintim cum funcţionează: de banii ăștia poţi închiria oricare dintre aceste mașini, iar toate costurile legate de întreţinere, asigurare sau alte cele sunt suportate de ei. Trai nineacă! 1.100 de dolari e un fel de sub jumătate dintr-un salariu mediu la ei. Traducând (cu tot relativul unei astfel de conversii) în limba nivelului de trai românesc, închideţi ochi, „faceţi un exerciţiu de imagine” și gândiţi-vă cum, cu mai puţin de o mie de lei lunar, aţi avea acces oricând la unul din modelele acelea. Weekendul ăsta plec la mare, hai treacă de la mine, dau mai mult pe benzină, și iau un M240i Cabrio.
Săptămâna viitoare am de alergat prin oraș, zdup într-un i3. Și tot așa. Abonamentul pentru level al lui Mercedes are aceeași valoare. BMW mai are abonamentele Legend de 1.400 de dolari (fost de 2.000) și nivelul M de 2.700 de dolari (redus de la 3.700). Aici te poţi da cu M4 Cabrio, M5, M6 Cabrio sau X6 M, dar poţi alege oricare alt autovehicul din abonamentele inferioare. Bavarezii vor să extindă experimentul și în Marea Britanie, unde costurile de abonare ar începe de la 560 de lire pentru gama Mini. În Europa doar Volvo are un astfel de serviciu, de 700 de euro, care include XC40, S60 și V60, în ţări precum Marea Britanie, Norvegia, Polonia, Germania, Suedia, Spania, Italia. Chinezii de la Volvo sunt prezenţi și în America.
Găselniţa asta de vânzări va schimba radical viaţa unora. Să ne gândim la piţipoancele și fauna de Nuba. Până acum aveam tipul antropologic al proprietarului de Bentley decapotabil second-hand, care locuia într-o garsonieră confort 8 de la capătul Militariului. Dar, orișicât, și un Bentley mai ieftin secondhand tot e peste 50.000 de euro. Acum se avansează la un alt nivel de impostură. Cu o mie, două de euro lunar, te afișezi cu trei, patru BMW-uri ultimul tip și dai iama în păsăretul de Dorobanţi. Se va crea o mare degringoladă la nivelul valorilor. Nu vor mai putea distinge botoxatele între cocalarul serios, autentic, cu bani, și cocalarul fake. Grav! Este pusă în joc însăși supravieţuirea unor specii. Cu un mic efort, până și un personaj precum profesorașul din filmul Filantropica va avea acces, dintr-un M6 Cabrio, la lumea de Dorobanţi.
În ce mă privește, pe mine și nivelul nostru de venituri, sunt nerăbdător să văd modelul extins și la scutere, și motociclete. Oricum, ideea este că închirierile de mașini vor lua locul vânzărilor. Așteptăm și în România trendul ăsta. După ce ne-am trăit copilăria cu pâine pe cartelă de la Ceaușescu, ar fi ceva să murim pe autostradă într-un BMW pe abonament.
Acum, și pe lumină
Sono Motors, un start-up din Munchen, pornit în 2016, se pregătește să ne propună modelul Sion, autotursmul electric cu celule fotovoltaice. Bine, Sion nu se încarcă exclusiv de la soare. Acasă îl bagi și în priză, cât mergi cu el până la mare însă, acoperișul mai face și o fotosinteză mică, atât cât să suplimenteze resursele. Inginerii vorbesc despre o autonomie de 250 km, dar nu ne spun cât din această autonomie poate fi asigurată doar de cele 330 de celule fotovoltaice de pe acoperiș. Interesant este că agregatul poate fi încărcat și de la o altă mașină electrică. S-au gândit ei că o să rămâi pe coclauri. Păi, măi domnilor, tehnologia de luat curent de la o Dacie la alta era cel mai des întâlnită la noi, în România.
Sono spune că Sion va costa cam 16.000 de euro și că 5.000 de clienţi și-au manifestat deja interesul. Doamne, cât îmi plac aceste formulări la limita fake news-ului! Și adică, mai exact, cum aţi măsurat voi că 5.000 de clienţi și-au manifestat interesul? Că și eu, citind despre Sion și scriind asta, mi-am manifestat interesul? Se pune? Bine, eu mi-am manifestat interesul și pentru un LaFerrari, alaltăieri, când am văzut o gagică beton pe stradă. Interesul meu s-a manifestat printr-un gând din cap, având aproximativ forma: „Băi, ce bine ar fi să am eu un LaFerrari, să-l vând cu trei milioane de euro, să-mi iau un Jaguar decapotabil, o vilă și 400 de hectare de teren, iar apoi să o invit la o cafea pe cucoană!” OK, n-am bani de LaFerrari, dar mi-am manifestat interesul, nu?
În fine, ideea cu panouri solare trebuia la un moment dat făcută la scara producţiei de serie. Mă gândesc și la un model care să aibă deasupra niște eoliene sau pânze. Și, vârful tehnologiei, o decapotabilă care să aibă sub capotă o hidrocentrală. Asta ar fi super, că hidrocentrala vine și cu un lac superb, ca cel de la Paltinu. Deci mai ai parte și de plajă, vacanţă, recreere.
De Alexandru Duţu
Comentarii