Tradiţii de iarnă: Decapotabila McLaren
Aho, aho, copii și fraţi, hai să vă decapotaţi! Poate veţi spune că este deplasat să vorbim în perioada Crăciun-Sfântul Vasile-Bobotează de un supercar decapotabil. DaR de SUV-uri 4X4 vorbește acum toată lumea. Și apoi un McLaren 720 SSpider parcă intră mai ușor sub brad decât Range Rover.
McLaren 3 în 1
Cetăţeanul care conduce un 720 S Spider poate opta, din tot sufletul și corpul său, după cum urmează: varianta 1) doar cer deasupra capului – acoperișul se pliază până la 50 km/h în 11 secunde; varianta 2) acoperiș opac deasupra capului; varianta 3) acoperișul opac devine transparent și ai tot cer deasupra, dar fără ploaie pe tine în caz de averse. Asta înseamnă 3 în 1. Ar fi mers și varianta 4 cu ecran LED, în care ai deasupra peisaj cu soare puternic din Grecia, în timp ce tu mergi prin ploaie la Londra. Modelul disco, cu lumini care fug pe tavanul mașinii de colo-colo, s-a dat demult chiar la Rolls Royce.
Deși varianta cabrio este, cum era și firesc, mai grea, cu 53 kg, acceleraţia până la sută este exact ca a coupe-ului: 2,9 sec. Drept e că pentru 0-200 km/h coupe-ul are 7,8 sec., iar decapotabila este mai lentă, având 7,9 sec. La viteza maximă avem ceva diferenţe. Spiderul poate merge cu 341 km/h acoperit, în timp ce descoperit „bagă” doar 325 km/h. Tare sunt curios cum îţi vâjâie gândurile, ideile, conceptele și silogismele din cap la 325 la oră cu freza goală. Chiar și în Formula 1, unde ajungi mai rar la viteze din astea, ai o ditamai casca pe cap.
Spiderul are același V8 twin-turbo de 720 CP și 770 Nm, pentru 1.332 kg de autovehicul. Pe greutate stă un pic mai bine decât rivalul de la Ferrari, dar la puterile astea deja e prea puţin relevant. După părerea mea, gama McLaren ar fi trebuit să înceapă de aici, din zona puterilor de 700 CP. Îmi face impresia că s-a întins dintr-odată pe o plajă cu prea multe game și subgame de modele. Să ai, în ziua de azi, în ofertă un model McLaren ca 540C, de doar 540 CP, începând de la 175.000 de euro sună cam ciudat. BMW a anunţat 470 CP pentru noul M3, care sosește la anul. Iar un seria 7 mai bine echipat sare de 175.000 de euro. Păi, ce Dumnezeu! Ori suntem McLaren, ori nu mai suntem? Bine, totuși, că au renunţat și la ideea unui concurent pentru Porsche Cayman. Deși la ce poftă de bani au unii, parcă aud în câţiva ani că se gândesc la un SUV. Se răsucește bietul părinte fondator în mormânt. Păi, pentru asta a murit domnul Bruce McLaren la numai 32 de ani pe circuit? Să faceţi voi dubiţe și McLaren papuc?
Cifre
Putere: 720 CP
Cuplu: 770 Nm
Accelerație 0-100 km/h: 2,9 sec.
Accelerație 0-200 km/h: 7,9 sec.
Viteză maximă: 341 km/h
Golful bunicuţei era broască
Știm cu toţii clișeul cu care s-au vândut o mulţime de rable din Germania, în primii ani după Revoluţie: „A fost al unei bătrânici, bărba-su a murit acu' douăj' de ani, imediat după ce a cumpărat Golfuleţul, iar de atunci ea a mers doar duminica la biserică în el. Ce mai, tată, e din '78, dar e ţiplă!” Uite că o bătrânică din America a mers din '66 aproape zilnic în broscuţa ei, iar acum Volkswagen i-a trecut mașina printr-o reparaţie capitală. De fapt, au bibilit-o la standarde de muzeu din cap până în pneuri. Broscuţa avea 560.000 de kilometri și – de ce nu mă mir! – motorul nu a fost înlocuit, ci doar pus la punct. Nu era nevoie. În rest au schimbat cam tot ce puteau schimba, dar cu piese originale sau, pe alocuri, cu piese originale realizate din materialele anului 2018.
Timp de 11 luni, 60 de specialiști au restaurat 357 de piese din Beetleul doamnei Kathleen Brooks. Apropo, pe broscuţa de 53 de ani o cheamă Annie. Oamenii de la uzina mexicană a Volkswagen, acolo unde s-a produs modelul ăsta din vremuri imemoriale, au mai adăugat de la ei, pe ici, pe colo. Adică au pus o tapiţerie din piele brodată cu numele de alint al mașinii, un radio cu bluetooth, dar având exact aceeași înfăţișare cu originalul, și alte câteva detalii de atmosferă.
Cunosc destui posesori de broscuţe VW și știu că multe dintre mașinile de peste 50 de ani merg foarte bine fără să fi trecut prin vreo reparaţie capitală a motorului. Cele mai multe sar lejer spre 120-130 km/h și pot menţine viteze de peste sută pe distanţe lungi. Păi și când văd lucrurile astea parcă îmi vine să fiu mai îngăduitor în privinţa Diesegate-ului în care este implicat VW. E drept, dieselurile lor poluau un pic mai mult. Dar când ai dat lumii niște mașini cu motoare foarte mici, economice și suficient de fiabile cât să ţină bine peste 50 de ani, parcă ai făcut ceva pentru planeta asta. Până la urmă cea mai bună formă de ecologie este consumul redus și faptul că o mașină este funcţională peste jumătate de secol. Cred că niște mașinile Euro 4, 5 sau 6 au poluat în procesul fabricării lor mai mult decât bătrâna Annie în toţii anii ăștia.
De Alexandru Duțu
Comentarii