Tehnologia face copiii leneși?
Este la îndemână acum să criticăm faptul că tehnologia face copiIi leneși, să acuzăm că cei mici stau prea mult cu ochii în ecrane și că nu se joacă precum cei din generaţiile anterioare. Totuși, să nu uităm puterea transformativă pe care tehnologia o poate avea asupra copiilor și asupra dezvoltării acestora.
Până nu demult, învăţarea se făcea la modul cantitativ. Trebuia să reţii foarte multe informaţii p ent r u ca, atunci când ești întrebat, să știi ce să răspunzi. Se punea accentul mai mult pe colecţionarea de informaţii decât pe gândire. Acum, nu mai este important să înmagazinezi atât de multe informaţii, pentru că acestea sunt la îndemână pe telefonul mobil, pe laptop sau pe computer. Nu știi ce tip de animal este foca? Cauţi repede și găsești informaţia și mai mult de atât. Eu, acum, nu spun să nu mai știm nimic și oricine ar încerca să ţină o conversaţie cu noi să-l întrerupem pentru a căuta pe Google, dar nici nu mai este nevoie de acea cunoaștere enciclopedică pe care generaţiile anterioare se bazau. Acum, copiii se pot concentra mai mult pe cum să gândească, pe modul în care funcţionează anumite lucruri. De exemplu, este un lucru ca un profesor să-ţi povestească cum arată un cub în spaţiu, dar ceva mult mai interesant este să-l vezi cu ochii tăi, ceea ce acum este posibil, cu ajutorul unor aplicaţii pe mobil și calculator. Una este să ţi se spună care este cel mai înalt vârf din lanţul muntos Carpaţi și alta este să-i vezi cum s-au format prin intermediul tehnologiei de realitate virtuală sau realitate augmentată.
Copiii, cât și profesorii, au acum la dispoziţie nenumărate metode de a învăţa, de a afla informaţii și de a-i face și pe alţii dornici să afle. Profesorii vor putea apela la resurse academice gratuite, la clipuri de pe Youtube, fotografii și așa mai departe pentru a-i face pe elevi să înţeleagă mai bine. La rândul lor, elevii pot aprofunda mult mai ușor anumite subiecte și tot pentru ei există numeroase canale educaţionale, cursuri gratuite. Mai mult, tehnologia permite profesorului să predea într-un mod personalizat, în funcţie de nevoile studentului. În trecut, aceeași materie era predată tuturor elevilor, apoi urma un test, se dădeau notele și gata. Acum, prin intermediul tehnologiei, elevii și studenţii pot beneficia de feedback personalizat de la profesor, online, prin e-mail etc.
O limbă străină se poate învăţa acum mult mai ușor decât puteai să o înveţi în trecut. Pe lângă nenumăratele site-uri și aplicaţii gratuite pe care le poţi accesa, prin intermediul video-ului online, poţi învăţa o limbă străină direct de la un vorbitor nativ. Exemplele pot continua, dar o să mă opresc aici.
Ce-i drept, o mare problemă este, mai ales în România, faptul că tehnologia costă, iar asta împiedică răspândirea ei în școli. Suntem în 2018 și foarte multe școli încă mai folosesc tablele cu cretă, iar acest lucru nu pare că se va schimba prea curând.
Eu sunt un optimist și cred în tehnologie și în puterea de schimbare pe care aceasta o poate aduce în educaţie, societate și în lume. Numai să rămânem pe calea cea bună. O să închei acest text printr-un îndemn celebru în cadrul Google – „Don’t be evil.
De Florin Caşotă
Comentarii