Super Speed
Sunt acizi, sunt spontani, au simțul umorului, se completează, fac presă de specialitate de peste 15 ani și au cea mai tare emisiune auto din România. Sunt Tudor Bratu și Costin Giurgea, într-un cuvânt, SuperSPEED.
A fost greu începutul pentru voi? În contextul în care emisiunile de gen din România nu abordau stilul vostru, relaxat, prietenos și uman. Ca TopGear, de altfel.
: Într-o zi m-a sunat Giurgea și m-a întrebat „băi, prostule, nu vrei să facem o emisiune auto?”. Eu eram într-un moment al vieții mele în care îmi căutam drumul și am spus „hai s-o facem”. Singura condiție a fost s-o facem exact cum suntem noi în realitate, relaxați, cu glume între noi fără să ne supărăm și cu adevărul despre mașini. La noi nu este nimic regizat, de exemplu, la testul comparativ, fiecare vine cu o mașină fără să ne vorbim dinainte.
C: La început cel mai greu ne-a fost să ținem emisiunea în viață, pentru că niciunul dintre noi n-a anticipat ce înseamnă o producție video care să se susțină singură. Noi am început la TVR, în 2013, unde am stat până în 2016, iar la sfârșitul acelui an am început colaborarea cu Pro TV, unde am schimbat tot, inclusiv brandul. Încă de la început, oamenii ne spuneau că se uită la emisiune pentru că se vede că nu mințim și că este o interacțiune bună între noi. Atât timp cât oamenii simt că ești sincer, cred că totul este ok.
Aveți presiune din partea producătorilor de mașini să nu spuneți anumite lucruri?
C: Tot timpul. Clienții noștri sunt din zona de non-auto, pentru că, din experiența noastră de la revistele auto, în momentul când ajungi să depinzi de bugetele venite de la clienți din industria auto, apar probleme și telefoane. E adevărat că avem și 15 ani de presă auto în spate, iar atunci e greu să ne spună cineva ceva. Au fost unii care n-au vrut să ne mai dea mașini după ce am spus că mașina lor era nasoală. Și atunci ce facem, închidem emisiunea pentru că nu ne mai dă Peugeot mașini la teste?! Nu, o găsim de închiriat. Așa ne înjurau unii și când faceam împreună revista TopGear, pentru că spuneam lucrurilor pe nume, totul era pe bune.
Câți oameni sunt în echipa de producție a emisiunii?
C: Am început 3, iar acum suntem 8.
T: Și mai sunt oamenii din Pro, care ne ajută și cu logistică, atunci când avem nevoie, cu vânzări și promovare.
Care este cea mai urâtă mașină pe care ați văzut-o?
C: Pontiac Aztek. E prima mașină a lui Walter White din Breaking Bad.
T: Fiat Multipla.
Care e cea mai inutilă dotare pe care ați încercat-o pe o mașină?
T: Ștergătorul de lunetă. Nu înțeleg de ce la școlile de șoferi îți spun să te asiguri în oglinda retrovizoare din mijloc, când tu, de fapt, trebuie să te asiguri în oglinzile retrovizoare laterale pentru acordarea de prioritate la schimbarea benzii. Ștergătorul de lunetă nu face decât să-ți zgârie luneta. Pentru mine asta este cea mai inutilă dotare.
C: Tudor e puțin bolnav. El spală mașina și când plouă afară. Dacă ne întoarcem de la un test, la care am fost prin munți, iar mașinile sunt murdare, și mă vede că dau drumul la ștergătorul din spate, face icter. Preferă să stea cu luneta murdară până ajunge la spălătorie. Stresul e foarte mare pentru el la mașinile noi, pentru că la multe modele ștergătorul de lunetă pleacă automat când bagi în marșarier. (râde)
Cum credeți că va arăta viitorul industriei auto, în următorii 10 ani?
C: O să fie la fel. Poate cu 10% mai multe mașini electrice, dar în rest cam la fel.
T: Eu cred că peste 10 ani industria auto va fi cum este acum cu nutriția. Anul ăsta este un trend să fim cât mai mulți vegani. Cred că vor fi grupuri de oameni foarte activi pe rețelele de socializare care vor spune că murim pe zi ce trece din cauza motoarelor cu combustie internă. Vor fi mai multe mașini electrice, într-adevăr, dar trebuie să fim pregătiți ca în următorii 5 ani să apară ceva mai tare decât o mașină electrică.
C: Cred că există șanse să vedem în curând un alt mod de propulsie, altul decât cel convențional cu benzină/diesel și cel electric. Nici electricele nu cred că sunt răspunsul la problema poluării, din cauza bateriilor. Este foarte posibil să se schimbe și modul în care noi ne raportăm la mobilitate din punct de vedere ownership, cred că o să trecem la o altă direcție, în care doar o să folosim mașina fără să fie a noastră.
T: Să se noteze că spun oficial că asta este o mizerie, iar cei care spun să facă ride sharing, să facă ei ride sharing, iar cei care spun să renunțăm la diesel, să renunțe ei la diesel. După ce vor schimba toate autobuzele, toate tirurile și toate vasele care transportă containere, cu unele electrice, atunci o să trecem și noi, oamenii de rând, la mașini electrice.
Există șanse să vedem în curând un alt mod de propulsie, altul decât cel convențional cu benzină/ diesel și cel electric.
Ce muzică ascultați la volan?
T: Eu ascult exclusiv hip-hop. Vechi, așa cum e designul tatuajelor mele.
C: Eu ascult o combinație de electric, alternativ și jazz.
Ce vă enervează cel mai tare în trafic?
T: Să fiu cu Giurgea în mașină, iar când începe o melodie, el s-o fredoneze. Iar strict legat de trafic, mă enervează cei care lasă mașina aiurea, staționată sau parcată prost, deși există locuri de parcare disponibile, gratis sau contra cost. Chiar dacă te costă 10 lei/oră, asta e, plătești. Șmecheria se plătește. Prima șmecherie a fost când ți-ai cumpărat mașina, pentru că nu-și permite oricine o mașină în ziua de azi, iar în costul de exploatare intră și locul de parcare din mijlocul orașului.
C: Pe mine mă enervează Bratu, pentru că el conduce ca un tataie, iar în trafic mă enervează oamenii care aruncă chestii pe geam.
O particularitate a șoferului din România?
T: Nesimțirea.
C: Nesimțirea. Asta înseamnă că în momentul în care mergi pe un drum cu prioritate, iar drumul este blocat, tu te bagi și blochezi intersecția, fără să-l lași și pe cel care are „cedează” să intre.
3 mașini clasice care vă plac și de ce.
T: Mercedes-Benz clasa S din 1992, fiind probabil una dintre ultimele mașini inutil de mari și grele. Se spune că nu poți s-o răstorni. O altă mașină care îmi place și pe care, din fericire, o să am ocazia s-o conduc printr-un parteneriat special pe care îl avem cu Țiriac Collection este Ferrari Testarossa. A treia ar fi un BMW Z8, a apărut într-un film James Bond, fiind unul dintre cele mai nebune modele BMW făcute vreodată.
C: Porsche 911 964, Lamborghini Diablo și Jaguar E-Type. 964 pentru că din toată istoria Porsche e preferatul meu, Diablo pentru că vrea să te omoare, iar E-Type pentru că este foarte frumos.
Ați fost în America. Se pare că nu sunt atât de interesați de dezvoltarea unor motoare mai prietenoase cu mediul, așa cum se întâmplă în Europa. Voi cum vedeți industria auto de acolo?
T: Într-adevăr fac motoare mari, dar pentru cât sunt de mari, sunt foarte prietenoase cu mediul, la nivelul industriei motoarelor mari nemțești, care și ele, la rândul lor, sunt huge din punct de vedere consum și emisii.
C: Eu nu sunt neapărat de acord cu Bratu, pentru că pe americani chiar nu-i interesază deloc de mediu. În afară de oamenii din California, care sunt mai conștienți de această problemă, restul Americii doesn’t give a fuck about that, toți conduc truck-uri, Ford F-150 fiind cea mai vândută mașină.
Să ne imaginăm că plecați într-un road trip pe Route 66 împreună cu persoana iubită, un cățel și două bagaje. Ce mașină alegeți pentru această aventură?
T: Clasa S, clar.
C: Seria 5 Touring.
T: Dacă te duci cu Seria 5 pe Route 66, cred ăia că ești traficant.
C: Dar tu ce cauți cu S Klass pe acolo?!
T: Păi eu spun că sunt din California.
Unde nu ați filmat până acum, dar v-ar plăcea foarte mult să realizați un episod Super Speed?
T: În Japonia.
C: Australia.
Cu ce mașină i-ați asocia pe:
Putin
T: Rolls Royce Cullinan.
C: Mercedes.
Robert de Niro
T: Robert de Niro este un „obraznic” care îl înjură pe Trump, deci îl asociez cu o Tesla.
C: Eu nu-l văd conducând, dar dacă ar fi să aleg, îl văd cu o mașină americană ștearsă, gen Cadillac.
Paul McCartney
C: Cu Rolls Royce-ul lui Elton John.
T: Cu unul din Rolls-urile lui Ion Țiriac.
Richard Hammond sau Matt LeBlanc?
T: Hammond, toată ziua.
C: Hammond, frate.
Ayrton Senna sau Niki Lauda?
T: Senna.
C: Senna.
Mika Hakkinen sau Michael Schumacher?
T: Schumacher.
C: Schumacher.
Care a fost cea mai lungă călătorie pe care ați făcut-o cu mașina?
T: Eu am mers cu un BMW Seria 3, diesel, de la București la Munchen, dintr-o bucată și cu un singur plin de rezervor. C: Am venit din Stockholm la București în 36 de ore, cu o Honda Jazz roz.
Cea mai amuzantă întâmplare la volan.
C: Nu se poate da pe post.
T: Nici a mea.
Care este cel mai mare vis al vostru?
T: Legat de emisiune, cel mai mare vis ar fi ca în fiecare sezon pe care îl facem să conducem toate super mașinile care se lansează în perioada respectivă. Iar când spun super mașini, mă refer la cele care costă în jur de 1 milion de euro. Iar pe plan personal, cel mai mare vis ar fi să-mi cumpăr o insulă.
C: Cel mai important cred că ar fi avem un impact la nivelul de a înțelege ceea ce îți cumperi atunci când ai nevoie de o mașină. Dincolo de partea asta aspirațională pe care o facem, noi răspundem tot timpul la întrebarea „Ce mașină să-mi cumpăr?”. Iar dacă facem cât mai mulți oameni să înțeleagă de ce au nevoie, atunci ei ar fi mult mai fericiți cu alegerile lor. Asta ar fi o realizare majoră și practic ne-am îndeplini scopul. Iar pe plan personal mi-ar plăcea să călătoresc pe Lună și înapoi.
De Cristian Niculae
Comentarii