Skoda Kodiaq, de familie mai puţin tradiţională
Vine școala, bine-mi pare! Bine pe naiba! Nu știu alţii cum sunt, dar pentru copilăria mea apropierea lui 15 septembrie a însemnat și primul contact cu marea filozofie, mai exact cu angoasa. Copilul de școală primară înţelegea în ultima săptămână din vacanţa de vară cam ce spuneau oamenii mari în filmele alea complicate, fără bătaie sau tancuri, la care plângea mama: orice fericire, oricât de fericită, din viaţa unui om, nu ţine mult și inevitabil e gata, exact ca vacanţa oricât de mare. Cum ar veni, 15 septembrie era primul contact al solarului cu sentimentul finitudinii. Tot ce e mișto și fără școală are un final. Nimeni nu produsese conceptul religios de „vacanţă de apoi”, dar cred că mi-ar fi venit greu să cred în el. Uite că iar începe școala și traficul își va reveni la normalul anormal. De asta o să vorbim despre o mașină de familie.
Skoda Kodiaq
Când spui Skoda, spui o marcă de familie prin excelenţă. Iar dacă spui SUV Skoda cu șapte locuri, nu te poţi gândi la altceva decât la familie. Dar acum vom vorbi despre niște variante de Skoda Kodiaq care se adresează și unor mici maniaci cu familie. Maniaci ai performanţelor, nu vă gândiţi că se oferă opţional și vreo drujbă sau sabie ca dotare. Preparatorul ABT, care modi - fică modele din concernul Volkswagen, vine cu un pachet de performanţă pentru Kodiaq-ul 2.0 TSI: 216 CP și 360 Nm pentru motorul de doi litri. Dacă era vorba de același motor pe vreun Audi, ABT s-ar fi descurcat să scoată spre 400 CP. Dar aici avem o Skoda familistă. Iar cuplul acela de aproape 400 Nm oricum nu mai putea fi crescut prea mult, chit că dublai puterea. Iar la un SUV de șapte locuri cuplul este mult mai important. Domnii mai propun și niște jante de 21 de inci.
Dar asta nu-i nimic
Un anunţ al oficialilor Skoda de acum câteva luni ne spunea că, anul acesta, același Kodiaq va apărea în varianta RS, cu un motor – atenţie! – diesel de 240 CP. La vremea aceea au ieșit cu RS-ul diesel pe Nurburgring, unde au scos un timp destul de bun pentru un diesel, pentru o mașină de familie, pentru un SUV, pentru o Skoda, pentru umanitate. Dieselul de doi litri upgradat de uzină scoate pe Tiguan și Passat 500 Nm. Imens! Inutil de imens! Pe Kodiaq un astfel de cuplu îţi folosește doar pe circuit. Deci se adresează acelor familiști convinși are își duc cei trei copii la școală dimineaţa și soacra la supermarket pe circuit.
Acum vreo 25 de ani primele variante civile de Hummer H1 aveau un cuplu ceva mai mic de 500 Nm. Da, da, Hummer H1 este baragladina aceea cu care au descins americanii în '91 în Irak, făcută să trans - porte de două ori greutatea unui Kodiaq în ghiulele. Și să mai și tracteze alte 2-3 Kodiaquri din astea prin nisip. Așadar, conceptul de mașină de familie a evoluat mult. Poate la fel de mult va evolua și conceptul de familie. E drept că piscurile aste de motorizare au mai mult o valoare de marketing și propagandă. În vânzări vor reprezenta o parte infimă. Dar ideea ca un onest ajutor de contabil cu doi, trei plozi s-o ardă pe un circuit cu niște timpi pe care altădată îi scoteai cu un Porsche se va rostogoli.
Cum e și viaţa asta?! Lamborghini, o marcă eminamente sport, își mărește volumul și scoate un SUV, iar Skoda (colegă de concern cu Lamborghini) vine cu un 4X4 care bate recordul pe Nurburgring la categoria lui de autovehicul cu șapte locuri. Ca să citez din înţelepciunea instalatorului: „Copiii ăștia ce să mai înţeleagă?” Îmi permit eu un sfat pentru tinerii școlari: să înveţe și să ajungă să-și cumpere un Lamborghini Aventador pentru performanţe și, separat, un Bentley Bentayga pentru mers cu familia la iarbă verde. Plus un avion privat pentru amanţi, amante, soţii, copii, familie în general. Nu daţi ochii peste cap! Până termină cei mici facultatea, familia s-ar putea să însemne altceva.
de Alexandru Duţu
Comentarii