Schimbări la vârf
Nu cred că ați păstrat toate numerele revistei noastre, dar am mai vorbit aici despre niște tineri croați care fac mașini electrice tari. Dacă Tesla a primit de-a lungul anilor multe, multe miliarde în subvenții de la stat, băieții de la Rimac au mers pe barba lor, având în vedere că statul croat nu are miliarde să dea pe școli și spitale, d-apăi pe mașini electrice.
Așa că inginerii aceștia au început prin a face subansamble de electrice pentru greii domeniului. Apoi, doar ca să arate că se pricep, au scos mai întâi, acum cinci ani, Concept One, un supercar de 1.074 CP și 3.800 Nm. Anul ăsta și-au atârnat la butonieră și Rimac Concept Two, ceva de 1.914 CP, numai 2.300 Nm și 1,85 sec pentru 0-100 km/h. Totul folosind în punctele esențiale tehnologie din propria ogradă. Și după ce au venit Concept One și Concept Two, hop, iată că acum a venit și Porsche, care a cumpărat 10% din firma Rimac, numai ca să aibă acces la tehnologiile croaților.
Frumos! Asta în timp ce marii producători auto care fuseseră acționari în Tesla s-au retras demult, iar acum încep să se cam retragă și investitorii. Să nu ziceți că nu v-am spus din timp de Rimac! Suma plătită de Porsche este secretă. Nemții au în teste de câțiva ani modelul full electric Taycan, care se apropie de intrarea pe piață.
Eu aștept însă să mai văd lucruri interesante scoase de Rimac, acum că au un greu lângă ei. Cu toate astea nu mă pot abține să nu-mi pun o jumătate de întrebare: cum ditamai concernul (Porsche este proprietarul concernului Volkswagen, cu tot alaiul aflat la ei în ogradă, de la Audi la Bentley și de la Skoda la Lamborghini, plus multe altele de anvergura asta) investește miliarde bune, ani și ani, în tehnologii electrice și apoi ajunge să umble după tehnologie de vârf la niște puștani (geniali altfel) din Croația, care au vândut până acum câteva mașini făcute în spatele casei?
Or fi reușit băieții cu un mic atelier în Croația să scoată tehnologii de vârf cu sume de mii de ori mai mici decât cheltuiește o corporație cu cifră de afaceri peste bugetul multor țări din UE? Bine, putem presupune că tinerii croați aveau exact ce le lipsea inginerilor de la Porsche. Dar mai putem presupune și că ultimele arestări și condamnări cu ani grei și mulți de pușcărie, pe numele unor șefi de la Audi și Volkswagen în scandalul Dieselgate, atât în Germania, cât și în SUA, nu vin la întâmplare. Și că asta face, probabil, ca multe miliarde să fie vânturate fără ca cineva să dea socoteală cum trebuie. Dar astea sunt doar presupuneri și ipoteze. Zicem și noi ca opinia publică.
De Alexandru Duțu
Pentru mai multe articole auto, intră AICI!
Comentarii