Samsung, acum și pe patru roți
Autovehicule Samsung. Renault Samsung! Nu este o ciudăţenie chiar atât de mare. Se fac aproape douăzeci de ani de când Samsung vrea să facă televizoare cu roţi și motoare cu ardere internă. De data asta Renault Samsung este o electrică.
De la casetofoane la mașini ...drumul a fost lung. Și cu multe hopuri. Samsung s-a trezit, pe la jumătatea anilor '90, că i-ar sta bine ca producător de mașini alături de BMW, Honda și, de ce nu, Rolls sau Ferrari. Pe vremea aceea Samsung era, pentru mine, doar un casetofon cu CD, pentru care strânsesem bani toată familia.
Cam cât m-am chinuit eu la începutul anilor '90 pentru acel dublu casetofon, s-au chinuit și coreeni să intre în industria auto. Au încercat cu Nissan, apoi cu Kia, pe care le-a suflat-o Hyundai, și tot așa. La un moment dat, pe la sfârșitul anilor '90-2000, au bătut palma cu Renault. De fapt, Renault a bătut palma cu ei, fiindcă sigla aceea sub formă de prună înseamnă puţin peste 80% Renault și aproape 20% Samsung.
De fapt, Renault făcea niște mașini și în Coreea, pe care, pe anumite pieţe, le brenduia Renault Samsung. Vă mai amintiţi că, în anii '90, și noi aveam la TV reclame cu mașina de spălat cu bule Daewoo. Așa-s coreeni. La același strung vor să facă vapoare, mașini de spălat, SUV-uri, telefoane mobile, plasme și videocasetofoane. Mâna pe sapă să scoată o ţelină sau un castravete Samsung n-ar pune-o?
Pentru ceva timp, Renault-urilor făcute în Coreea le-a mers greu. Dar uite că pare că s-a aprins becul și pe strada lor. Păi, adică alde Samsung fac baterii pentru electricele domnului Elon Musk de la Tesla, pentru o bună parte din telefoanele mobile din lumea asta și nu pot să sară pârleazul o dată și pentru ei și să depășească faza motoarelor cu ardere internă?!
SM3 ZE
Și l-au sărit. SM3 ZE este versiunea electrică 100% a sedanului lor.
Autonomie rezonabilă: 213 km declaraţi. Avem ceva emoţii pentru ei, fiindcă Renault Fluence ZE, fratele francez (pe a cărui platformă este făcut și acest SM3), a fost oprit din producţie din cauza vânzărilor slabe. Or fi ele, electricele, viitorul, dar, financiar vorbind, pe termen mediu și scurt, te pot băga în faliment. Un fel de „până la viitor te mănâncă trecutul“.
SM-ul acesta a primit o baterie cu o capacitate mărită cu 50%. Cică au crescut puterea la 36 Kwh fără să afecteze greutatea. Deci practic lucrează cu un curent mai slab. Un curent care nu mănâncă prăjeli, carbohidraţi și alte d-astea. Bun! Bravo!
Important la acest Renault Samsung - deși ca să pară șmecherie e mai cool să-i spunem Samsung, că lumea nu prea are mașini Samsung - este preţul: 38.000 de dolari. Da, și eu m-am dus imediat cu gândul la 35.000 de dolari, preţul anunţat de Tesla pentru Model 3. „Decât că“ acum, în prag de demarare a producţiei de masă pentru Model 3, domnii de la Tesla ne anunţă că nu prea are cetăţeanul multe variante de ales. Fiindcă nu este pusă la punct producţia. Adică, mai pe scurt, nu se poate opta decât pentru un Model 3, care începe de pe la 49.000 de dolari. Iar această „s-a modificat schimbarea“ o află cetăţeanul care deja a marcat banul ca avans pentru Tesla acum vreo doi ani.
Ideea ar fi că până îţi vine un Tesla Model 3 (peste doi ani, dacă-l plătești acum), băieţii din piaţă - Renault, Samsung, Opel, Nissan sau BMW și Mercedes - deja vor avea în ofertă mașini cu date tehnice superioare sau, în orice caz, cu nimic inferioare.
Eu, unul, aș avea încredere într-un utilaj cu baterie pe care scrie Samsung. Am avut un Samsung S3 care m-a ţinut o veșnicie cu acumulatorul original. Ăsta este deocamdată nivelul meu de judecată. Cam rudimentar, ce-i drept. Aștept, așadar, să scoată și Nokia niște mașini electrice tip 5110 sau 3210, la care să mă ţină acumulatorul o săptămână.
Scris de Alexandru Duțu
Fotografii Getty Images
Comentarii