Porsche Taycan e aici
Mă rog, Porsche Taycan este aproape aici. În Franța s-a deschis lista de așteptare. Cu 2.500 de euro achitați, ți-ai lăsat sacoșa la coadă pentru modelul full electric ce se va lansa la anul.
Lohner-Porsche – Ferdinand Porsche făcea la sfârșit de secol XIX prima mașină cu motoare electrice
La început a fost Tesla
Și Tesla era la Dumnezeu. Și Dumnezeu era Tesla. Aoleu, Doamne, iartă-ne pentru blasfemia asta! Dar Tesla Model S chiar a fost un fel de Dumnezeu al electricelor. Li s-a reproșat americanilor că, după ce au mâncat miliarde și miliarde subvenţii de la guvern, nu au reușit să pună pe picioare un biznis cu impact de masă. Pe noi nu ne interesează prea tare acum treaba asta. Poate doar marele strateg pe macro-economie, Darius Vâlcov, ar putea să ne deslușească. Apoi i s-a mai reproșat lui Elon Musk faptul că Tesla este cam călduţă. Adică nu au seriozitatea unui producător de serie, care să vină cu o mașină vandabilă undeva sub 40-50.000 de euro, acolo unde se află grosul pieţei auto.
Deci, s-a spus, „mașini populare, pentru toată lumea, nu știţi să faceţi!” Nissan Leaf sau chiar chestii mai premium gen BMW i3 au încercat să dea electrice la tot poporul. Și multora le-a ieșit. Tesla a încasat acum mai bine de doi ani câte un avans de 1.000 de dolari de la aproape jumătate de milion de viitori proprietari de Model 3. Iar astăzi, abia au ajuns, cu chiu cu vai, la un ritm, fluctuant și acela, de 5.000 de bucăţi fabricate pe săptămână. Cu banii plătiţi în martie 2016, te rogi la Dumnezeu să-ţi vezi Model Treiul în poartă poate în 2020. Nu e prea plăcut. Apoi au mai fost și răutăcisme de felul: „Voi Tesla, aveţi acel Model S, o mașină reușită, care sare lejer de suta de mii de euro, dar performanţă de vârf pe electrice nu aţi dovedit că puteţi face!” Tesla nu apare mai deloc în competiţiile de electrice și nici nu are în ofertă nave spaţiale cum au, spre exemplu, cei de la Rimac.
Bine, să spunem că în zona de vârf a electricelor vorbim de preţuri spre milionul de dolari sau chiar peste. Deci Elon Musk a dat lovitura făcând, cu Model S, niște mașini nu extraordinar de performante, dar nici prea ieftine. Cu preţuri între 100-200.000 de euro, Model S (sau Model X) era mașina burghezului înstărit. Iar în zona asta chiar nu prea avea concurenţă serioasă. Dar uite că Porsche atacă frontal.
Taycan este de multă vreme în teste. Și va mai sta în teste până în 2019, când este programată lansarea. Celor de la Tesla li s-a mai bătut obrazul și pentru graba cu care au aruncat în producţia de serie un Model cu totul nou, Model 3. Și au făcut asta fiindcă erau foarte presaţi de timp. Este foarte riscant, mai ales în cazul unui model cu totul nou, să arzi etapa de testare beta. Și asta s-a văzut. Au apărut tot felul de reclamaţii. Ia uitaţi-vă, în partea „astălantă”, cum lucrează nemţii: Taycan e gata de ceva vreme, dar oamenii îl freacă în teste cel puţin câţiva ani înainte să-l vândă. Și domnii de la Porsche nu sunt la prima lor mașină, deci au oricum în spate o experienţă mai vastă decât a americanilor, care abia s-au înfiinţat. Domnul Ferdinand Porsche a realizat primul automobil electric în secolul XIX, da, aţi citit corect secolul nouășpe. La sfârșitul secolului XIX, Lohner-Porsche era un hibrid cu baterii de 1,8 tone.
Testați, testați și iar testați! Fotografii cu Taycanul scos la încălzire se rostogolesc pe piaţă de câţiva ani. Zilele trecute 60 de prototipuri de teste Taycan au ajuns în Africa de Sud, unde băieţii o să le tăvălească prin deșert, la peste 40 de grade, să vadă ei exact de unde poate să sară piuliţa atunci când tragi tare de utilaj. Vedeţi? Cam asta este diferenţa între un producător mare, cu tradiţie, reguli, obiceiuri, și cei de la Tesla, orientaţi mai mult pe biznis. Așa fac nemţii (sau japonezii) de vreun secol, de când fac mașini: până nu scot untul din câte 50-100 de prototipuri timp de câţiva ani, ba la 50 de grade în deșert, ba dincolo de Cercul Polar, la minus 50 de grade, nu pun ștampila cu CTC-ul. Nu mai spun că recent Porsche a achiziţionat 10% din acţiunile croaţilor de la Rimac, domnii ăia care fac niște super-mașini electrice de peste un milion de euro. Și asta numai ca Porsche să aibă acces la tehnologiile lor de vârf.
Prototipurile de teste sunt un pic boțite pentru camuflaj
Până acum știm despre noul Porsche Taycan că va avea 600 CP în varianta de bază, o autonomie de 500 km (dar care, în condiţii concrete, o să fie de fapt de vreo 400 km), o acceleraţie 0-100 km/h de 3,5 secunde și o acceleraţie 0-200 km/h de sub 12 secunde. Ei, la aceste sprinturi 0-200 km/h se vede diferenţa între producătorii de mașini și cei care fac jucării electrice. S-a vorbit de un preţ în jur de 80.000 de dolari, dar știţi cum se întâmplă în astfel de cazuri. Cam ca la Tesla Model 3: „preţul de bază este 35.000 de dolari, dar pentru început nu avem decât varianta cu motor mai nu știu cum și cu tapiţeria pe siclam, deci, una peste alta, pentru primul an în ofertă vom avea doar Model 3 de 50.000 de dolari. A, plus niște taxe de care uitarăm să vă spunem!” Deci se aplică amplu modelul „cei patru evangheliști erau trei: Luca și Matei”. Dar și dacă nu va cost 80.000 de dolari și va costa 80.000 sau 100.000 de euro, un Taycan ceva mai pricopsit la echipări tot e ceva. După lansare, vor apărea, cătinel, variantele de performanţă, și atunci vom putea spune că, prima dată în istorie, Tesla Model S va avea un concurent serios.
Cu siguranţă nemţii vor încerca să vină cu un plus pe partea de mașinistică, în timp ce americanii vor merge mai departe îmbunătăţind pe zona de gadgeturi. Cel mai probabil domnii de la Porsche vor încerca să ne convingă că mașina lor stă în curbe foarte ţeapănă și la peste 200 la oră sau că frânează în siguranţă, tot de la 200, mai repede. În timp ce americanii de la Tesla ne vor propune tot felul de nebunii ca opţionale, dotări prin care mașina îţi recunoaște faţa, îţi spune că ţi-a apărut un coș pe frunte, ţi-l stoarce, te pune în legătură cu un dermatolog instantaneu, și a și dat comanda pentru soluţia anti-furuncul, care, graţie protocolului dintre Tesla și Amazon, ajunge acasă la tine în 28 de minute, cu mult înainte să parchezi tu în faţa blocului.
Mi-aduc aminte și acum de o ciocnire amicală între cele două strategii de marketing. La un salon auto de acum ceva ani, șeful de la Porsche a fost întrebat ce părere are despre mulţimea de aplicaţii pe care le oferea Tesla: o porneai din telefonul mobil, interacţiona cu contul tău de Facebook și o sumedenie de astfel de giumbușlucuri. La care omul și-a luat, probabil, grimasa aia de neamţ serios și a spus sec: „iPhoneul, cu toate aplicaţiile lui, este făcut să stea în buzunar, nu să meargă pe șosele. Pe șosele merg mașini și noi facem, în principal, mașini.”
Așa că intraţi pe site-ul Porsche din Franţa și, cu 2.500 de euro, faceţi-vă o rezervare la Taycan. De abia aștept să văd duelul cu Model S.
de Alexandru Duțu
Pentru mai multe articole auto, intră AICI!
Comentarii