Polestar 1, putere hibridă pe toate roțile
Polestar este brandul pentru oameni pricopsiţi al celor de la Volvo. Dar, ca și pe steaua lui Eminescu, azi o vedem și nu e. Modelul Polestar 1, un coupé grand tourer, este anunţat abia pentru 2019. Pregătiţi-vă! O să merite așteptarea.
Cu Polestar, Volvo vrea să facă mașini mai scumpe. Ce ironia sorţii? Geely, producătorul chinez de mașini de volum care a cumpărat Volvo de la Ford, a sărit șapte clase în lista de preţuri dintr-o lovitură. Iar acum vor face un salt și mai mare, într-o zonă de lux. Vor urma Polestar 2 - un sedan electric mediu, rival pentru Tesla Model 3 - și un SUV, Polestar 3.
Tăticul Polestar 1 grand tourer coupé va disponibil în doar 500 de exemplare pe an. Exclusivitate, nu glumă! Gândiţi-vă că Rolls Royce, Ferrari sau Bentley scot fiecare pe piaţă anual producţii de mii de bucăţi. Și când te gândești că acești Geely porneau în 1986 ca un foarte mic producător de frigidere. Practic, oamenii au spart gheaţa! E foarte probabil că viitorul automobilului va fi electric. Dar este aproape sigur și că acest viitor va fi chinezesc.
Polestar 1, pe internet și doar cu abonament
Se spune că acest Polestar 1 va fi vândut doar pe internet și pe bază de abonament. Nu știu exact ce va însemna în cazul lui Polestar 1 „vândut doar pe net”. Acum cumperi pe net aproape orice. În curând vei ajunge să-ţi și conduci mașina doar pe net. O trimiţi să-ţi facă piaţa, un robot o să-ţi așeze sacoșele cu parizer în frigider și aia e. După cinci ani de când ţi-ai cumpărat automobilul, îţi dai seama că nu ai pus niciodată mâna pe tabla lui și că nu știi cum arată. Nici n-ai apucat să înjuri copiii care ţi l-au zgâriat cu cheia în ăștia cinci ani. Păi, ce viaţă de proprietar este asta!
Partea cu abonamentul este lăsată de producător și mai în ceaţă. Știm doar că te poţi lipi la un astfel de Polestar 1 cu un abonament pe 2 sau 3 ani. Îmi vine să întreb: pe cartelă nu aveţi? Cum v-ar suna asta: "Hai, că mă duc să-mi mai încarc patru unităţi pe cartela de la Polestar-ul meu de jmecher"?
Ideea abonamentului la mașină nu este nouă deloc. Mai mulţi producători vorbesc despre treaba asta de ceva vreme. Se prea poate ca în viitor să nu mai ai nevoie de mașina ta, ci doar de a închiria sau împărţi autovehiculul cu cineva. În cazul de faţă, pe baza abonamentului, clientul se va putea bucura de mai multe modele de Polestar sau Volvo.
Porsche a pus deja în practică, deocamdată doar în Atlanta, un astfel de abonament. Pentru o sumă fixă pe lună ai acces la mai multe modele. Producătorul are grija taxelor, inspecţiilor tehnice, asigurărilor, întreţinerii ș.a.m.d. Ideea pare foarte bună.
Putere hibridă pe toate roţile
Polestar 1 va avea un motor nu prea mare pe benzină de 2,0 litri și 334 CP, care va acţiona puntea faţă, două motoare electrice de 218 CP pe puntea spate, plus un electromotor de 39 CP având și rolul de generator pentru baterie. Total: 600 cai frumoși! S-ar putea ca în 2019 cei 600 CP să nu mai sune atât de remarcabil ca astăzi, dar, orișicât, astăzi asta înseamnă mai multă putere ca a unui Ferrari.
Cuplul de 1.000 Nm cred că va fi impresionat chiar și peste câţiva ani. Autonomia este de 150 km în modul electric. Asta înseamnă că Polestar va merge prin oraș aproape numai pe curent, iar pe drumuri medii de 3-400 km o să pornească motorul termic pentru o sută și ceva de kilometri.
Hai să spunem că va arde un 15 litri de benzină cu motorul clasic la un astfel de drum. Nu se va face gaură în cer și nici în stratul de ozon. Nu mai multă decât ar face o baterie foarte mare, care să asigure 500 km autonomie unui model full electric. De asta cred că genul acesta de hibrid, cu 150 km autonomie, pare cel mai bun compromis pentru mediu în stadiul actual al tehnologiilor.
Produs doar în China
Divizia de lux a lui Volvo se va produce însă doar în China, într-o fabrică ce va fi gata la jumătatea anului viitor. Nu este o noutate. De ceva vreme producţia limuzinei S90, vârful de gamă al mărcii, se face în mare parte la chinezi. O fi bine? N-o fi bine?
Rolls Royce-urile sunt făcute de ani buni, de BMW, undeva prin Bavaria. Cu toate astea, mândria englezilor, ajunși angajaţi la nemţi, este ca mașina să iasă pe poarta fabrici lor și să dea ei cu subsemnatul pe motor sau pe pragul mașinii: "Hand Built in England". Observaţi naţionalismul! Nu spun Great Britain, ci England. Mă întreb dacă o să prind clipa în care o să văd scris pe un Rolls "Hand Built in China".
Poate că și când Rolls-urile vor fi electrice, englezii vor face manual fiecare electron care se va mișca prin instalaţia mașinii. Nu va fi curent din ăsta cum vor să facă chinezii cu noi, la centrala de la Cernavodă, unde te trezești că, din șapte electroni de pe ultimul strat, patru s-au furat și doi s-au stricat. Ei, om trăi și om vedea!
Până una-alta, notaţi-vă că, pe lângă steaua cu trei colţuri de la Mercedes, avem acum pe piaţa premium și steaua cu patru colţuri. Polestar a devenit de sine stătător, nu doar o extensie a brandului Volvo, ca până acum. Și obișnuiţi-vă să folosiţi numele ăsta în propoziţii gen: "Frate, gagica a plecat cu unul jmecher. Avea un Polestar, mamă, mamă!"
Specificații:
Cilindree motor termic: 2.000 cmc
Putere motor termic: 343 CP
Putere totală: 600 CP
Cuplu total: 1.000 Nm
Autonomie electric: 150 km
Producţie anuală: 500 exemplare
Scris de Alexandru Duțu
Fotografii Getty Images și NetCarShow.com
Comentarii