Noua generaţie Supra - Toyota model BMW
Noul BMW Z4 este o Toyota Supra. Sau poate este mai corect să spunem că noua Toyota Supra este un BMW Z4. Și, de aici, dezbateri, scandaluri, cafturi. Pe vremea când mergeam la școală cu guler apretat și gladiolele pe care le duceam „tovarășei” erau puţin mai înalte decât mine, am aflat că relaţia de egalitate între două numere are proprietatea de simetrie. Ei, uite că, la mașini surori, egalitatea nu mai e deloc simetrică.
BMW + Toyota = LOVE
Dar tocmai de-asta, pentru mulţi chibiţi, BMW + Toyota = hate. S-o luăm cu începutul. Noua Toyota Supra a fost dezvoltată împreună cu cei de la BMW, așa că este cam aceeași mașină cu noul Z4 lansat recent. Mai mult, Supra este echipată – în toate cele trei variante de putere – cu motoare BMW. În plus, ambele modele sunt asamblate de Magna Steyr, în aceeași uzină, la Graz, în Austria. Ăștia mai mici, din generaţia Z, pentru care BMW este mașina premium prin excelenţă, o să spună că Toyota a făcut treaba asta ca să se poată căţăra pe prestigiul bavarezilor. „Platforma este aceeași cu a lui Z4, motoarele sunt BMW, ia de poftim super Toyotă!” Ăi mai bătrâni, care își amintesc de legenda Toyota Supra de acum vreun sfert de secol, sar și spun că e o mare blasfemie să te cobori la nivel de Z4 cu mitul Supra. Și dă-i și luptă!
Toyota Supra Motor: 3.0 litri turbo Putere: 340 CP/500 rpm Cuplu: 500 Nm/1.600 rpm Acceleraţie 0-100 km/h: 4,3 sec.
Cert este că Toyota Supra din generaţia a patra, cea apărută în 1993, a fost chiar un reper. Primele trei generaţii, care au purtat, începând cu finalul anilor '70, numele de Supra, au fost doar niște upgrade-uri ale unor modele destul de obișnuite. Ultima Supra, de care ne amintim acum, are încărcătură de mit pentru noi, ăștia mai bătrâni. Gândiţi-vă doar că modelul de vârf din generaţia de atunci scotea, dintr-un motor de trei litri, 330 CP. Modelul de azi scoate, tot din trei litri, 340 CP. Păi, pentru ce au trecut 25 de ani? Supra „a bătrână” avea variante de tuning de până la 900 CP, chestie la care chiar motorul acesta, foarte tare altfel, de la BMW nu prea poate visa. E drept că blocul motor era realizat atunci „mai pe vechi”, cu materiale care acum nu mai pot fi folosite. Dar asta este o altă discuţie. Acceleraţia „mitului Supra” din anii '90 era cam aceeași cu acceleraţia celei mai puternice variante de astăzi, 4,6 secunde pentru 0-100 km/h.
Toyota de astăzi...
...are 4,38 m lungime, exact cât fratele BMW, și este puţin mai joasă de 1,3 m. De la nemţi, japonezii au luat după cum urmează: un motor de 2.0 litri cu 197 CP și 320 Nm între 1.450 rpm și 4.500 rpm, care accelerează în 6,5 sec. până la sută; o altă versiune a aceluiași 2.0 litri, de 258 CP și 400 Nm, cu 5,2 sec. până sută, și binecunoscutul 3.0 litri cu 340 CP și 500 Nm, care accelerează între 0-100 km/h în 4,3 sec. Să remarcăm că pe Z4 același motor obţine abia 4,6 sec. pentru 0-100 km/h. La interior japoneza a luat cam tot de la fratele neamţ.
Deși nu avem încă cifre bătute în cuie, se vorbește că motorizarea de top a Toyotei va fi undeva în jur de 60.000 de euro, cu marje datorate politicilor fiscale din fiecare ţară. BMW Z4 apare listat cam la același preţ, deși în general o decapotabilă este un pic mai scumpă. Belicoșii de care vorbeam mai sus m-ar putea completa spunând că „în general un BMW este oricum mai scump decât o Toyota”. Nu o să stau să despic acum în patru firul strategiei de marketing a japonezilor. Nici nu-mi dau seama cât îi va ajuta, la nivel de imagine, să scrie în pliantele de prezentare că au motoare BMW. În definitiv oamenii aveau pe coupe-urile Lexus atât un motor de 2.0 litri destul de sportiv (241 CP), pe care îl puteau transplanta aici, cât și un V6 de 3,5 litri și 311 CP. Pare că aveau de unde alege. Nu mai vorbesc de cum ar fi sunat pe noua Supra V8-ul aspirat de 5.0 litri și aproape 500 CP de pe Lexus-ul LC, motor care chiar este o mare realizare inginerească. Poate mai încolo vom avea parte și de o astfel super-Supra.
Așa că, una peste alta, rămâne destul de greu de ales între un Z4 și o Supra. Cel mai probabil diferenţa în ochii clienţilor o vor face designul și încărcătura pe care o are fiecare marcă. Primul exemplar din Supra s-a vândut deja cu 2,1 milioane de dolari la o licitaţie, iar banii au fost donaţi de uzină în scopuri caritabile. Au pornit cu dreptul deci.
Vin chinezii
FY11 este numele de cod al noului SUV Geely, care împarte platforma cu Volvo XC 40. Ambele SUV-uri vor avea pentru început același motor, de 2.0 litri, 247 CP și 350 Nm. SUV-ul coupe al chinezilor care deţin Volvo va ieși chiar anul acesta. Și tot anul ăsta vor mai scoate încă trei modele nou-nouţe, printre care și un sedan full electric. Gândiţi-vă nu doar că, de ceva ani, cel mai mare producător de electrice din lume este chinez (BYD), ci și că, din vânzările de 2,6 milioane de autoturisme electrice, estimate pentru acest an (cu 40% în creștere faţă de 2018), jumătate se vor realiza în ţara condusă de partidul comunist. Hai că e bine, tovarăși!
De Alexandru Duțu
Comentarii