NIO EP9 Scurt circuit chinezesc în industria electricelor
La ruși comunismul a însemnat electrificare plus puterea sovietelor. În 2016, comuniștii chinezi vin cu cea mai rapidă mașină electrică din lume, Nio EP9. A doborât pe Nurburgring, cu un timp de 7 minute și 5 secunde, chiar și recordurile unor Lexus LFA sau Nissan GT-R Nismo. Între electrice nu are rival. S-au făcut doar șase exemplare de 1,13 milioane de euro. Sigur s-au dat pe sub mână copiilor unor ștabi comuniști, acum mari miliardari capitaliști. Te pomenești c-au mai dat și ciubuc pe lângă milionul de euro ca să prindă „una d-aia bună”, refuzată la export. Nu cred că o să vă luaţi un Nio EP9 la reducerile din ianuarie. V-o arătăm doar ca să știţi care mai este situaţia în haute couture. Adică, dacă mergeţi a doua zi de Crăciun la nași, iar după salata boef socrul deschide discuţia despre mașini, să știţi să-i spuneţi că Tesla e o glumiţă. Atât. În rest, cred că nici la second hand nu veţi ajunge să vă luaţi una din cele șase. Nu de alta, dar sunt lucruri electrice și chinezești. Cred că de la vară încep să se strice.
CIFRE
Motor: 4 motoare electrice
Putere: 1.380 CP
Cuplu: 1.480 Nm – 6.634 Nm între 0 și 7.500 rot/ min
Viteză maximă: 313 km/h
Acceleraţie 2,7 sec 0-100 km/h 15,9 sec 0-300 km/h
Autonomie: 424 km (timp de încărcare: 45 min)
CHINA ȘI BĂIEŢII VS TESLA
NextEV este producătorul lui Nio EP9. Deși e un fel de startup, NextEV a plecat nu de jos, ci de foarte sus pe piaţa asta. Adică, întâi au concurat în campionatul mondial de Formula E, omologul Formulei 1. Acolo e vârful tehnologiei electrice de ceva ani. Iar Tesla, despre care am mai auzit cu toţii la o bere, nu a fost și nu este acolo. De acolo, de sus, NextEV a coborât un pic la acest Nio EP9 de peste un milion de euro, dar planul este ca în 2017 să scoată un model accesibil, Nio ES8. Cel mai mare producător de modele electrice din lume este chinez, deci oamenii galbeni sunt porniţi tare în direcţia asta. Ce ciudat? Exact cum Mongolia a sărit din feudalism direct în comunism, arzând etapa capitalismului, industria auto chineză va sări de la ricșe direct la electrice, arzând etapa motorului cu ardere internă. EP9 are 1.380 CP scoși din patru motoare electrice cu patru cutii de viteze distincte, 424 km autonomie (500 km are modelul de vârf Tesla) și 2,7 secunde acceleraţia până la o sută. Pentru acceleraţie, luaţi-vă acest reper pe care îl veţi mai auzi de la noi: acceleraţia gravitaţională te duce la o sută la oră în ceva mai puţin de 3 secunde. Deci cele 2,7 secunde ale lui Nio EP9 vă dau cam aceeași senzaţie de accelerare pe care aţi avea-o sărind în hău de pe un bloc.
Copilăria industriei auto: chinezii au luat o mașină de jucărie fioros desenată și au construit-o de-adevăratelea. Iar datele tehnice sună ciudat a Porţile de Fier 1 sau a Cernavodă. Putere: 1 Megawatt. Așa și arată.
Recent, chinezii au mai venit cu o ispravă legată de circuitul de la Nurburgring, acest Bamboo al industriei auto. Un Cichi Cean de la ei a parcurs cu un Mini ridicat pe două roţi întreg circuitul. Circ, domnule! „La asta sunt și ei buni”, am fi spus, noi, oamenii albi. Dar uite că cei de la NextEV au sărit demult de nivelul ăsta. (Nu că circul nu ar fi ceva frumos!) Centrul lor de cercetare de lângă Munchen este condus de David Hilton, fost designer-șef de exterior la Ford și Bentley, iar acolo mai este și Jochen Paesen, fostul designer-șef de interior al gamei BMW i. Cum e și viaţa asta economică? Ne-am dus peste ei noi, europenii și americanii, să-i angajăm cu 10 dolari pe lună, iar acum vin ei la noi să ne angajeze greii industriei pentru milioane. Nu mai spunem că Nelson Piquet Jr., fost campion în Formula E, este acum pilotul lor.
CA SĂ AVEM ȘI O ALTERNATIVĂ
Așa cum vă spuneam, nu ne așteptăm ca citind materialul ăsta să vă uitaţi în pușculiţă ca să daţi avansul pentru un astfel de utilaj. Dar o să indicăm o alternativă, mai mult de amorul artei: Rimac Concept One. Rimac este o foarte mică și tânără firmă croată (pornită în 2009 în Sveta Nedelja, un orășel de nici 20.000 de suflete), iar Concept One, modelul scos în 2013, de 1.088 CP și 980.000 de dolari, e din categoria supercarurilor cu acceleraţii sub 3 secunde până la sută. Croaţii noștri și-au făcut în mare parte singuri tehnologia și asta mi se pare de apreciat. Așa că, dacă vreţi să daţi cam un milion pe un supercar electric, vă sfătuiesc cu inima să luaţi de la apropiaţii noștri din Balcani. Plus că mi se pare că Rimacul arată mai frumos. Și este și mașina oficială în Formula E.
Mai multe ecrane decât scaune: Înăuntru ai mai multe ecrane decât scaune. Soţia vede un serial, în dreapta, șoferul vede un meci sau un film porno direct în volan, iar pe consola centrală, în loc de iconiţa de la scrumieră, poate rula Trinitas TV.
HONDA: SĂ SE FACĂ LUMINĂ! SAU ÎNTUNERIC!
Honda a patentat niște geamuri fumurii ceva mai speciale. Acestea sunt transparente, dar capătă o tentă întunecată doar atunci când se apasă cu degetul pe geam. Mai mult, prin apăsarea degetului, poţi controla și suprafaţa din geam pe care o întuneci la comandă, așa cum vedeţi în desenul care pare executat de copilul repetent al maistrului de la secţia cioburi a uzinelor Honda. Sunt curios dacă poţi întuneca geamul și în aria unor figuri geometrice. Asta ar fi o mare șmecherie. Nu vă gândiţi că oamenii ar desena floricele sau pisicuţe pe geamuri, ca să le transmită mesaje colegilor de trafic. Ia gândiţi-vă mai bine, la noi, în România, ce ar însemna un geam pe care poţi întuneca cu degetul ceva. Ce mesaj de dragoste aţi vedea transmis cel mai des? Nu, nu este binecunoscutul „SPALA-MĂ!”. Cred că vom vedea pe geamuri texte simple, vibrante, formate din patru litere. Acele patru litere care se regăseau scrijelite pe toate ușile de lifturi din copilăra mea comunistă. Și nu, nu este nici „LIFT”. Vestea pare una bună mai ales pentru persoanele fumurii din România, care preferă de obicei și geamuri fumurii. Dar să știţi că soluţia aceasta nu îmi pare o mare noutate.
Eu am asistat, undeva prin Ferentari, la o demonstraţie cu o tehnologie asemănătoare, dar ușor pe invers. Am văzut un autoturism cu geamuri întunecate. Iar apoi, la o simplă atingere mai energică a geamurilor cu un topor și cu niște lanţuri, s-a făcut brusc lumină în mașină. Deci putem și noi. Revenind la domnii de la Honda, deocamdată se spune că tehnologia japonezilor ar fi destul de scumpă. Eu zic totuși să fim atenţi. Ăștia vor să ne prostească, să ne ia de sălbatici indieni și să ne ceară aur pentru niște cioburi colorate, așa cum au făcut primii coloniști europeni cu oamenii de peste mări.
Comentarii