Morgan Six Plus, ultimul tip de vechitură
În ţările civilizate tendinţa este destul de clară: oamenii renunţă la mașina personală. Viitorul este al autovehiculelor mari și electrice: preferabil tramvai sau troleibuz, ca să nu mai poluăm și cu bateriile. În atari circumstanţe, doar modele retro, ca acest Morgan, vor mai întruchipa conceptul clasic de mașină.
Un fel de motocicletă
Morgan este unul dintre puţinii producători artizanali care a rezistat peste generaţii. În 1988 fraţii Weissman începeau să producă niște roadstere mai fiţoase, cu tehnică BMW și design retro. Bune, frumoase, foarte scumpe. Afacerea s-a închis în mai 2014 și multă lume a plâns după ei. Morgan s-a ţinut tare însă. Noul Six Plus renunţă la vechiul motor V8 și ia de la BMW celebrul „6 în linie”, unul dintre cele mai tari motoare din ultimii douăzeci de ani, care se va regăsi și pe noul M3 și care actualmente apare pe Z4 sau pe noua Toyota Supra. Pe Morgan, motorul BMW de trei litri dă 340 CP și 500 Nm, cam ca pe Z4, și este cuplat la o cutie cu 8 trepte. Pentru o decapotabilă de 1.075 de kilograme este imens. Se vede însă că unui mic producător îi lipsește know-how-ul ăstora mari. Deși raportul greutate-putere este foarte bun, acceleraţia Morganului este doar 4,2. Oricum, timpul este mai mic cu aproape jumătate de secundă faţă de cel scos de BMW-ul Z4 cu același motor. Dar decapotabila bavarezilor este mult mai grea decât jucăria retro.
Viteza maximă a modelului britanic este de 276 km/h, dar, sincer, nu știu la ce-ţi trebuie așa ceva. Probabil că la viteze de peste 200 km/h e musai să mergi pe o pistă perfect dreaptă ca să te simţi cât de cât în siguranţă. Pe partea de electronică, Morganul are doar ABS. Ajunge! Mai multe sisteme electronice ar fi stricat. În definitiv îţi iei așa ceva ca să te simţi cam ca pe o motocicletă. Sau să te simţi ca acum o sută de ani. Gândiţi-vă că structura modelului actual, botezată pompos CX Generation, are și o ramă din lemn de frasin, care cântărește 100 de kile. Pe noua structură ampatamentul a crescut cu 2 cm, iar locul pentru pasageri este cu 20 cm mai mare.
Deși interiorul este finisat pe ideea „pur și dur”, englezii au făcut totuși o concesie tehnologiei. La interior avem un ecran micuţ, cât să nu strice dichisul vintage. Morganul vine echipat și cu un hard-top, că și așa cei mai mulţi cumpărători de jucării din astea sunt în insulă, unde plouă patru sute de zile pe an. Preţul de pornire este de 90.000 de euro, iar varianta First Edition va costa 105.000 de euro. Primele 50 de bucăţi vor fi obligatoriu First Edition, urmând ca Morgan să încerce să vândă în total 200 de bucăţi. Nu știu cum se vor descurca, dar moda vintage este în puternică revenire. Uitaţi-vă mai ales la piaţa motocicletelor. Până la urmă, chiar dacă nu se vor găsi câteva sute de mici milionari să dea pe așa ceva preţul unui Mercedes nu prea pricopsit, sper ca măcar hotelurile de la mare să aibă la închiriat un astfel de Six Plus.
Cifre:
Cilindree: 3 litri
Putere: 340 CP
Cuplu: 500 Nm
Acceleraţie 0-100 km/h: 4,2 sec.
Viteză maximă: 276 km/h
Bentley, fără baterii
Acum câţiva ani Rolls anunţa că clienţii lor nu sunt interesaţi de o variantă electrică. Acum Bentley ne anunţă că nu vrea să marșeze doar de dragul modei la nebunia cu electricele. Dar poziţia celor de la Bentley este ceva mai nuanţată. Ei spun că nu se gândesc pentru viitorul mai îndepărtat la o electrică cu baterii. Alternativa la baterii sunt electricele cu celule de hidrogen. Pentru foarte mulţi ingineri din domeniu electricele fuel-cell sunt viitorul, iar bateriile sunt văzute doar ca prezent. Avantajul motorelor electrice care fac curent din hidrogen este imens: se renunţă la bateriile care sunt extrem de poluante. De fapt și la autoturismele noastre clasice, partea cea mai poluantă și greu reciclabilă este bateria. Iar bateria dintr-un model pe ardere internă are doar 15-20 kg, în timp ce un Tesla are peste jumătate de tonă de baterie.
Pentru asta îi felicităm pe Bentley. E bine că gândesc așa. E drept că s-au gândit la varianta asta și fiindcă magaoaiele de limuzine făcute de ei sunt atât de grele încât cu tot cu o baterie de vreo tonă ar obţine un tanc destul de greu de manevrat și plimbat. Oricum englezii au anunţat la finalul anului trecut că se gândesc la un model electric bazat pe PPE (Premium Platform Electric), care să iasă pe piaţă până în 2025.
Pregătiţi-vă! Porsche Taycan vine
Anti-Tesla celor de la Porsche se cheamă Taycan, e gata, iar în septembrie o să-l vedem pe străzi. Primele avansuri au fost plătite deja de anul trecut. Veste bună este că până acum Porsche a înregistrat deja peste 20.000 de precomenzi. Deci electrica de 600 CP și 500 kilometri autonomie a început cu dreptul. Ar fi bine să vă grăbiţi, dacă vreţi să faceţi cadou una de Crăciun.
De Alexandru Duțu
Comentarii