Mercedes GLE Coupe - Toate-s vechi și nouă toate

Mercedes GLE Coupe - Toate-s vechi și nouă toate



Surprinzător de senzaţional! Noul Mercedes GLE Coupe seamănă foarte tare cu vechiul GLE Coupe, dar și cu actualul GLC Coupe, fratele său mai mic.


Câtă frunză È™i iarbă 

E foarte greu să numeri modelele de teren din oferta actuală a Mercedes. Sunt câtă frunză È™i iarbă. Hai, că se È™i potriveÈ™te când vorbim de 4X4. Nu, nu vă repeziÅ£i să faceÅ£i un inventar. Am încercat. Avem aÈ™a: GLA, GLC, GLB, GLE, GLS, G, plus câteva declinări de coupe ataÈ™ate la GLC sau GLE. Și tare mi-e că nu le-am epuizat. Dacă mă uit atent la abacul cu care am numărat variantele È™i variantele la variante, îmi pare că, în oferta actuală, Mercedes are mai multe modele de teren decât avea prin anii ’80 în întregul catalog de produse. „Diversitate, că-i mai bună decât toate!” Dar parcă nici chiar aÈ™a. Astăzi trebuie să te holbezi îndelung la un Benz, pe stradă, ca să nu-l confunzi cu vreunul din fraÅ£ii lui – mai mici, mai mari sau mai vechi. E drept, am mai îmbătrânit È™i noi, dar cred că È™i pentru ei diversificarea asta febrilă poate fi semn de îmbătrânire. Excesul de nuanÅ£e È™i rafinament este de obicei semnul epocilor decadente de la finalul imperiilor È™i civilizaÅ£iilor.






GLE Coupe o să poată fi cumpărat din primăvară, dar acum avem deja datele esenÅ£iale despre el. Este ceva mai lung È™i mai lat decât vechea generaÅ£ie, având 4.939 mm în lungime È™i 2.010 mm în lăţime. Mai importantă pare creÈ™terea ampatamentului cu 20 mm. Jantele au între 19 È™i 22 de inci. Foarte mari! Cu asemenea jante mă pot gândi că trec liniÈ™tit gropi adânci, dar problema SUV-urilor ăstora de oraÈ™ este aceeaÈ™i de la naÈ™terea lor: spoilerele alea de arătări urbane nu-Å£i permit să negociezi canale de irigaÅ£ii, deÈ™i diametrul roÅ£ii te-ar ajuta să te strecori printre muncitorii de la Radet, care sapă prin tot oraÈ™ul. Păcat! În oraÈ™ele româneÈ™ti, unde în zece minute de traseu urban, treci pe lângă paiÈ™pe È™antiere stradale, treaba asta chiar ar ajuta. Sunt curios dacă cineva a făcut vreodată următorul test: să meargă cu un 4X4 pe liniile acelea adânci de tramvai, croite prin spaÅ£iile verzi de pe mijlocul bulevardelor. Aia ar fi ceva. Cred că deja mi-a venit o idee. Concept hibrid de maÈ™ină cu care să merg pe liniile de tramvai. Hibrid, adică având atât tren de rulare tip drezină, cu boghiu de linie ferată, cât È™i roÅ£i cu clasicele cauciucuri. Cred că aÈ™ face furori la orele de vârf prin BucureÈ™ti, trecând, în spatele unui tramvai 41, pe lângă niÈ™te cetăţeni care stau două ore să parcurgă câÅ£iva kilometri. Mă mai gândesc È™i la hibridul autoturism-telecabină-teleferic, cu care să parcurgi centrul oraÈ™ului atârnat de firele de troleu È™i tramvai. Asta pare È™i mai fiţă. Mai problematic ar fi să fluieri, la agăţat de piÅ£ipoance, atârnat ca un cocostârc deasupra statuii lui Kogălniceanu.



Cifre 

Cilindree: 3 litri 

Putere: 435 CP / 6.100 rpm 

Cuplu: 520 Nm între 1.800 rpm È™i 5.800 rpm 

Aportul mild-hybrid EQ boost la 48 V: 250 Nm È™i 22 CP 

AcceleraÅ£ie 0-100 km/h: 5,3 sec. 

Viteză maximă limitată: 250 km/h




Dieselul nu moare 

Noul GLE Coupe va avea, la debut, ca principale motorizări, două variante ale aceluiaÈ™i diesel de 3 litri: 350d 4Matic cu 272 CP È™i 600 Nm È™i 400d 4Matic cu 330 CP È™i 700 Nm, ambele cuplate la o transmisie automată cu nouă rapoarte. Pentru început singura versiune pe benzină va fi AMG-ul GLE 53 4Matic cu un „È™ase în linie” tot de 3 litri, având 435 CP la 6.100 rpm È™i 520 Nm între 1.800- 5.800 rpm. Varianta pe benzină are în completare È™i ceva tehnologie mild-hibrid, care mai aduce, pentru foarte scurte perioade, un aport de 22 CP È™i 250 Nm de cuplu. În fapt, mild-hybrid-ul ăsta e un fel de „maÈ™ină numa’ puÅ£in-puÅ£in electrică, atât cât să nu se supere ecologiÈ™tii”. Dar cu puÅ£in sau foarte puÅ£in „boost” electric, AMG-ul pe benzină face suta la oră în 5,3 secunde È™i are viteza maximă limitată la 250 km/h.


Era normal ca un SUV Mercedes de aproape cinci metri să vină echipat cu tot felul de funcÅ£ii care opresc, încetinesc sau pun singure maÈ™ina în miÈ™care în coloane enervante, dacă nu ai staÅ£ionat mai mult de un minut. Inginerilor care tot proiectează aceste facilităţi È™i softurile de asistenţă în trafic le tot place să vorbească de „autovehicule semi-autonome”. Acum, între o maÈ™ină „zero-autonomă” È™i una „complet-autonomă”, cred că avem o arie destul de mare peste care putem aÈ™terne eticheta asta de „semi-autonomă”. De fapt, ea vrea să spună că nu putem încă vorbi de un autoturism autonom. Și cred că, în ciuda felului în care se alintă unii când vorbesc de astfel de tehnologii, nu vom putea vorbi foarte mult timp de acum încolo de maÈ™ini autonome. Și È™tiÅ£i cine sunt răii pe care trebuie să-i blamăm că nu-i lasă pe ingineri să se alinte aÈ™a? Judecătorii. Mai ales cei din America. Acolo, în momentul în care s-a vorbit de autonomia în conducere a unui autovehicul, orice viaţă pierdută – în autoturismul acela sau pe lângă, dar din vina lui – este plătită de producătorul care È™i-a branduit astfel produsul. S-a fript mai întâi Tesla, acum ceva ani. JustiÅ£ia a hotărât că „dacă maÈ™ina conduce, atunci maÈ™ina a greÈ™it È™i ea e vinovată de moartea oamenilor, deci ea plăteÈ™te”. Iar la ei o viaţă pierdută costă al naibii de scump. Ce vreÅ£i? Dumnealor au È™i niÈ™te sisteme politice „mai anacronice”, în care individul, cu viaÅ£a lui, sunt în centru È™i mai presus de orice.


Dar într-un GLE Coupe – fie el „sferto-autonom” sau semi-autonom – individul are È™anse mari să se simtă bine, chiar dacă trebuie să tragă personal de covrig. La interior nemÅ£ii se laudă cu 40 de litri de spaÅ£iu de depozitare, cu un portbagaj de 655 de litri, care cu bancheta rabatată ajunge la 1.790 de litri.


Însă, dincolo de cifrele de aici, È™tiu la ce se gândesc cei mai mulÅ£i dintre voi: cum va sta noul GLE Coupe pe lângă BMW X6? Pare că singura raÅ£iune cu care GLE Coupe a venit pe lume a fost aceea de a-l concura pe X6. Am auzit destul de des expresia „X6-le lui Mercedes” în gura unora care se îmbredeleau în hăţiÈ™ul denumirilor de la Mercedes. Dar astea sunt doar cuvinte, cifre, indicative. Doar n-o să ne certăm acum de la niÈ™te coupe-uri de teren, care nici măcar nu au două uÈ™i, cum ar trebui să aibă un coupe adevărat.




de Alexandru Duţu


Comentarii

Mai multe

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

2
Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Cele mai citite

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Mai vechi, mai scump, mai rar

Mai vechi, mai scump, mai rar

Un BMW macho în era feminismului

Un BMW macho în era feminismului

Autonomia salvează industria

Autonomia salvează industria

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

Bentley Bentayga, poate

Bentley Bentayga, poate "cea mai de săraci mașină de bogați"

MERCEDES-MAYBACH  S650 Cabriolet.  Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

MERCEDES-MAYBACH S650 Cabriolet. Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Land Rover Defender

Land Rover Defender