Mazda MX-30 Un nume mare cu autonomie mică
Nu știu alţii cum sunt, dar MIE, când aud Mazda MX, începe să-mi tresalte inima-n piept și bate tare, de sar toate grăsimile depuse pe vene și se dau cu capul de pereţi toate trigliceridele mărite.
Alt MX
Numai că de data asta nu este acel MX, decapotabila devenită mit cu patalama și capitol în manualul de istoriei auto. I-au spus MX, dar nu MX-5, ci MX-30, primului SUV electric al mărcii. Bun și așa! Primul model electric al mărcii are doar 200 de kilometri de autonomie. Iniţial, comparând cu alte autonomii, mi-a venit să exclam: „Cam puţin, cam puţin!” Dar dacă stau să mă gândesc că, până la urmă, orele petrecute în priză sunt la fel de enervante și pentru 500 de kilometri de autonomie, și pentru 200, îmi mai trece din supărare. Nu mai spun că mașinile din ziua de azi fac vreo 90% din kilometri în oraș, cu o medie zilnică sub 200 de kilometri.
Deci Mazda a ales să polueze planeta cu baterii și cu exploatarea de metale rare, care intră în acumulatori, decât s-o polueze cu benzină. E drept că la poluarea cu benzină ai nevoie de mai mulţi ani ca să egalezi poluarea pe care o aduc multele sute de kile de baterie doar prin producerea unei unităţi noi. De asta vom repeta aici de câte ori vom avea ocazia: „Bateriile astea imense poluează imens. Viitorul ecologic al motoarelor electrice sunt pilele cu hidrogen, care prezintă și avantajul că se alimentează în câteva minute, exact cât îţi ia să faci acum plinul cu carburant standard.” Știuuuuu, o să-mi spuneţi că ăla este un viitor mai îndepărtat și mai puţin poluant, dar momentan ar trebui să epuizăm etapa electricei cu baterii. Nu sunt eu vreun mare fan al încălzismului global, dar dacă îmi spuneţi că mai trebuie să așteptăm înainte de a ne repezi la tehnologia electricelor cu hidrogen, care duce și preţul unei mașini binișor peste 50.000 de euro, o s-o pun pe Greta Thunberg să ţipe la voi: „How dare you!” Deci, pân’ la urmă, ia spune-ne, dragă Greta, mai avem timp de pierdut sau e groasă tare problema și e musai să facem pași importanţi de mâine, renunţând la poluarea cu baterii? Nu vă grăbiţi să-mi răspundeţi. M-a minţit Greta, vă mint și eu. Chiar, ia puneţi-o voi pe micuţa suedeză să se certe cu Elon Musk și să vină amândoi cu răspunsul la mine: „Ne mai permitem să poluăm cu baterii sau nu?”, „Moare planeta sau mai rezistă?”. Îi închidem pe amândoi într-un dormitor și nu-i lăsăm să iasă până nu pică de acord asupra acestei chestiuni arzătoate la propriu. Ori trece Elon toate Teslele pe hidrogen, ori iese Greta și ne spune că a exagerat și nu e atât de catastrofică situaţia. Noi de la ei doi avem pretenţii, că doar nu o să avem de la Ion Iliescu sau Rambo.
Un SUV compact cu de toate
MX-30 are 4,4 m lungime și un ampatament de 2.655 mm. Deși are cam aceleași dimensiuni cu CX-30, electrica este cu 30 mm mai înaltă. Așadar, e loc destul, mai ales că portierele se deschid ca la sportiva RX și în unghiuri foarte mari, de 82 de grade în faţă, respectiv 80 de grade în spate. Deci dacă aveţi o curte mai mică, în care abia înghesuiţi grătarul lângă Mazda MX-30, nu mai trebuie să mutaţi utilajul. Puteţi trece, cu fruc - tiera plină de mititei spre grătar, direct prin mașină. Ce ţi-e și cu producătorii ăștia. Offroad-ul de la Tesla își deschide ușile în sus, pe model fluture, Mazda le deschide în faţă și în spate. Aștept o șmecherie de design care le va deschide în jos, cam cum se rabatau scăriţele la trăsuri pe vremuri. Cred că atunci când ai tras lângă o băltoacă la bordură (că și așa a început vremea urâtă), ar fi chiar utilă o ușă care să se deschidă în jos.
Motorul SUV-uleţului are 143 CP, 265 Nm și o baterie de 35,5 kWh. Autonomia, cum spuneam, nu este dintre cele mai mari, dar este suficientă. La o priză rapidă, de 50 kW, e nevoie de doar 40 de minute pentru a încărca 80% din baterie. Și acum să vă înșir niște denumiri ciudate, gen Road Keep Assist și Blind Spot Assist sau chiar Smart Brake Support cu funcţie Turn-Across Traffic, care în mare înseamnă că autoturismul are frânare asistată și este atent să nu se ciocnească de un altul pe șosele. Iar dacă mai vreţi vorbe ciudate, pot să vă mai spun că japonezii au mizat pe limbajul de design Kodo. Pfffoooaaaiiii de mine! Eu chiar am vrut să spun, de când am văzut prima data silueta mașinii: „Măi, ăsta nu cumva este limbajul de design Kodo?” Eu am și un tocător, la bucătărie, precum și un obertainer cu robinet, care sunt realizate în acest limbaj de design, Kodo. Chiar mă apucasem să învăţ și eu limbajul de design Kodo, dar nu prea m-am ţinut. Învăţasem doar chestiile de bază, utile, în acest limbaj Kodo, cum ar fi replicile simple: „Micul dejun este inclus în preţ?”, „Unde este toaleta?”, „Cât costă o pâine fără sare?” sau „Aveţi benzină fără plumb?”. Chiar, domnule, cum se zice la creion, în limbajul de design Kodo? Trebuie să caut pe Google Translate.
Mazda a anunţat că va avea și o versiune cu motor cu ardere rotativ, care va funcţiona ca range extender. Cred că abia aici este pusă în valoare una dintre calităţile motorului Wankel, aceea de a ocupa foarte puţin loc. Varianta asta mi-aș lua-o numai de dragul motorului rotativ.
Per total aș spune că Mazda și-a început cu dreptul era electrică. SUV-ul arată bine și sunt convins că are fiabilitatea japoneză consacrată. Plus că, vă repet din nou, pe tonul răstit al Gretei, o baterie mai mică poluează mai puţin planeta. Nu vă mai gândiţi doar la voi și la faptul că vreţi să ajungeţi dintr-una la mare. Un popas de mai multe ore, după o oră de condus pe autostradă, este binevenit. Măcar atâta să faceţi și voi pentru Terra: un drum de două zile de la Craiova la Mangalia.
Cât despre cariera începută de Mazda pe terenul electricelor, tot ce pot spera eu este să nu cumva să văd și clasicul MX-5 cu propulsie electrică. Ferească Dumnezeu!
Cifre
Lungime: 4.395 mm
Putere: 143 CP
Cuplu: 265 Nm
Autonomie: 200 km
Timp de încărcare la priză rapidă: 80% din baterie în 40 minute
Toyota GR Supra GT4 din martie 2020
Ei, și acum, după ce am salvat planeta cu electrica de la Mazda, hai să poluăm niţel și cu benzină, nu doar cu baterii: în câteva luni, Toyota va scoate versiunea mai sportivă de la Supra, GR Supra GT4. Clasicul șase în linie de 3 litri este dopat să scoată 435 CP și 635 Nm este cuplat la o cutie cu șapte trepte. Versiunea va costa 175.000 de euro, fără taxe, pe piaţa europeană, unde apare în martie anul viitor. Nu cred că japonezii și-au făcut mari calcule de câștig cu versiunea de vârf. Vor doar să arate că, la o adică, pot și ei.
de Alexandru Duţu
Comentarii