Mai mic, mai electric... mai puțin mașină, mai mult motoretă
Tendința actuală în lumea auto este aceeași cu tendința din telefonia mobilă la începutul mileniului: mai mic, și mai mic, poate chiar deloc. Recent japonezii au anunțat că Toyota iRoad, conceptul prezentat acum cinci ani, ar putea intra în curând în producție. Foarte probabil cifrele lui iRoad, despre care am mai vorbit aici, vor rămâne aceleași. Ultima dată conceptul avea cam 50-60 km autonomie, arhisuficient chiar și pentru o zi de umblat prin oraș. Dacă luăm în calcul că bateria mai poate fi lăsată câte o oră pe ici colo, pe la birou, sau la vreo stație din curtea supermarketului la încărcat, putem să ne bazăm și pe mai mult de 100 de kilometri pentru o zi mai aglomerată. Nu avem deocamdată specificațiile exacte ale bateriei litiu-ion, dar, făcând o analogie ne așteptăm ca în prima jumătate de oră de încărcare bateria să ajungă la vreo 80% din capacitate.
Așadar cât mănânci un hamburger sau cât dai o fugă până la etajul 14 să lași niște acte și să schimbi două vorbe, ți-ai mai adăugat un 35-40 km raza de acțiune. Altfel sunt necesare trei ore pentru umplerea bateriei. Viteza maximă este de 60 km/h, dar autonomiile record de care vorbeam mai sus se ating cu o medie de 30 km/h.
Atuurile lui iRoad nu sunt însă viteza sau puterea, ci dimensiunile. Cântărește 272 de kilograme. Cât o motocicletă mai împlinită. Dacă ții musai, o poți urca într-o dubiță cu care pleci într-un camping prin Grecia. Lungimea este de 2,34 m și o rază de întoarcere de 2,3 m. Asta mi se pare senzațional. O poți întoarce într-un hol sau chiar într-un lift de spital. Lățimea este de 87 cm, deci este mai îngustă decât multe motociclete. Și Twizy, electrica lui Renault, este mititică, dar iRoad poate merge printre mașini, ca motocicleta. Sau pe banda pentru biciclete, sau, deși nu este frumos, chiar pe un trotuar gol, acolo unde strada e blocată.
Cred că poți trece cu ea și printr-o ușă rotativă de la intrarea într-un mall. De fapt este o motocicletă acoperită. Cele două motoare electrice, montate în roțile din față, nu au cine știe ce putere, dar mă gândesc că nu vă doreați să o ardeți noaptea pe bulevardele pustii, cot la cot cu un Suzuki GSX-R, cu 200 la oră. Asta mică are însă ceva de motocicletă: felul în care se înclină la curbe, grație unui sistem de glisare a roților din față. Deci pentru gospodinele care nu sperau să pună vreodată genunchiul jos virând pe o motocicletă, iRoad oferă măcar în parte senzația de înclinație pe viraje.
Al doilea loc, din spatele șoferului, este mai mult pentru situații de urgență. Oricum nu cred că ați fi plecat cu soacra în spate de la Fetești la Satu Mare într-un iRoad. Altfel, locul pasagerului este mult mai des un portbagaj destul de încăpător. Și dacă trebuie să împăcăm și pasagerul picat din cer și bagajul, am mai văzut o soluție la cei de la Renault Twizy: un rucsăcel croit special pentru a fi atârnat în spatele mașinuței. Pe scurt cred că în scurt timp oamenii nu vor mai avea nevoie pentru deplasările în orașele mari de ceva mai mult decât gadgeturi gen Toyota iRoad sau Renault Twizy. Viitorul pare, așadar, din ce în ce mai mic, dar măreț.
De Alexandru Duțu
Pentru mai multe articole auto, intră AICI!
Comentarii