Lotus 3 Eleven 430
A doua generaţie a lui 3 Eleven este tot o mașină de circuit cu care poţi să ieși și pe drumurile publice. Numai că vor fi doar 20 de exemplare. Deci un circuit cam închis.
Asta este teorema cu care a intrat în istoria auto Colin Chapman, inginerul britanic de aeronave care fonda firma Lotus acum aproape 70 de ani. Un fel de E=mc2 al știinţei auto din ultima jumătate de secol. Lângă, reţinem corolarele: „To add speed, add lightness” și “Adding power makes you faster on the straights, subtracting weight makes you faster everywhere”.
Cu alte cuvinte, orice ţăran poate să ia un motor foarte mare de camion și să facă o mașină puternică, dar șmecheria este să o faci ușoară, chiar dacă e mai puţin puternică. Și uite că, la aproape 40 de ani de când domnul inginer Chapman s-a prăpădit mult prea tânăr, cei de la Lotus vin tot cu un model foarte ușor. I-au scos până și parbrizul ca să cântărească mai puţin. Glumesc. Dar asta poate fi de bine.
Pe geruri de -20 de grade, cum am avut în martie, ai un avantaj: nu mai trebuie să dai la racletă ca să cureţi parbrizul dimineaţa. Schema e una simplă, verificată. Bătătorită, aș spune. Șasiu și caroserie din materiale foarte ușoare, un motor montat central și echipare frugală. Au simplificat așa de tare că motorul este un 3,5 l luat de la Toyota (dar asta nu poate fi decât de bine), supraalimentat cât să dea 440 Nm și 430 CP, atât cât dă și pe alte modele ale mărcii.
Dacă își pun mintea, cred că sunt în stare să ducă puterea la peste 600 CP. Așteptăm variante și mai exclusiviste. 3 Eleven 430 a slăbit cu 5 kg faţă de predecesorul său. Are 920 kg și ajunge la sută în 3,2 secunde, iar „goneta” maximă a crescut de la 280 km/h la 290 km/h. Nu e mare lucru! Nu cred că cele 5 kg în minus au vreo importanţă aici. Știţi cum spun piloţii de curse? Greutatea este atât de importantă, încât este bine ca pilotul să fie ras pe toate zonele corpului.
Și probabil că de-asta moda bărbii lumbersexuale nu a intrat și în Formula 1. Englezii se laudă că ar fi cel mai rapid model din istoria mărcii. Putem spune și așa, dar eu îmi amintesc de un Lotus Exos T125 din 2010. Poate nu intră aici în concurs, dar merită să vă spun ceva despre el. Asta ca să înţelegem mai bine cine este firma Lotus.
În 2010, în oferta Lotus găseai și acest Exos T125, o mașină de curse de un milion de euro. Bine, în banii ăștia aveai și un curs de condus cu însuși Jean Alesi, mare pilot, și pe la Ferrari, acum douăzeci de ani. Reţineţi că mașina nu era omologată pentru șosea. Deci dădeai un milion de euro pe o mașină și nici măcar nu puteai ieși cu ea pe stradă. Păi, ce afacere am făcut?! Ăsta exclusivism, domnule! Mai exclusiv de atât este doar să ai circuitul tău. Și să știţi că sunt și din ăștia.
Ţin minte că, la o prezentare de McLaren F1, un supercar extrem de bine cotat, a cărui valoare a crescut de peste 20 de ori în ultimii 20 de ani, cât a trecut de la nașterea sa, nenea mecanicul de la uzină a fost întrebat de reporterul englez:
– Câte mașini aţi vândut în ultimele două luni?
– Trei mașini?
– Ne puteţi spune cine le-a comandat?
– Nu. Este confidenţial, dar vă pot spune că, din cele trei, un cumpărător a luat două.
V-aţi prins, da? Foarte probabil, cumpărătorul avea circuit în curtea cât trei judeţe a castelului său, și s-o fi gândit să le ia ambilor copii mașini la fel, ca să fie competiţia corectă. Cam așa stau lucrurile și cu clienţii de Exos T125.
Modelul era făcut copiind mașina cu care Lotus alerga pe atunci în Formula 1. În plus avea unele sisteme și tehnologii mai tari ca monopostul oficial, fiindcă regulamentele interzic folosirea în concurs a anumitor găselniţe tehnice. T125 avea un motor Cosworth V8 de 3,8 l aspirat, care dădea 650 CP. Totul la o greutate de 590 kg. Deci chiar cu un șofer de 60 kg, ansamblul avea un cal putere pe kilogram. E ceva! Motorul, de pildă, avea doar 135 kg. Buuuun! V-am spus toate astea despre T125, din care au fost făcute 25 de bucăţi, nu doar ca să vedem ce înseamnă produs exclusivist, ci ca să facem legătura cu 3-Elevenu-ul de astăzi. Mașină fără parbriz, de curse, dar nu chiar atât de exclusivistă. Are două locuri și costă doar 102.000 de lire sterline. Două vești mari: avem deci acces, cumva la nivel simbolic, la ceva gen T125 de un milion de euro, numai că ăsta de acum are două locuri și un preţ mult mai accesibil.
Vechiul 3-Eleven a avut și o variantă exclusiv pentru circuit, care dezvolta 460 CP și avea 2,9 sec pentru 0-100 km/h, la 290 km/h viteză maximă. Dacă actuala generaţie va avea și ea parte de un upgrade doar pentru circuit, cu o regulă de trei simplă, ajungem la ceva de vreo 500 CP, 2,7 acceleraţie până la sută și peste 300 la oră.
Performanţe de Ferrari, preţ de BMW
...confort de motocicletă sport, am putea adăuga. Sau de căruţă. Tot aia. Dar aici nu este vorba doar de o acceleraţie de Lamborghini scump la un preţ de Volkswagen Touareg mai bine echipat. E vorba de senzaţiile oferite pe un circuit de un motor central și de o mașină foarte joasă. E vorba de lipsa parbrizului. Nu știu de ce, dar asta mi se pare un semn de mare distincţie pe scara valorilor auto. E drept, fără parbriz nu mai ai unde agăţa icoane și cruciuliţe cu mătănii, dar cred că merge și așa. Pe final vă spunem că întrevedem vremuri frumoase pentru inginerii ăștia idealiști de la Lotus. Câţi or mai fi ei! Sau cât de idealiști or mai fi! Au fost tare strâmtoraţi în ultimii ani, iar asta i-a făcut s-o cotească „mai pe comercial” și să părăsească zonele de nișe, tradiţionale pentru dumnealor. Anul trecut gigantul chinez Geely a preluat 51% din Lotus.
Cine este Geely? Sub marea umbrelă chinezească Geely găsim așa: Volvo (chiar și camioanele Volvo, care sunt fruncea în industrie);
Link – un producător de mașini electrice, autonome șamd, despre care se spune că în câţiva ani va fi noul Tesla; LEVC TX – un producător de Black Cab-uri electrice și hibride, care fabrică în Anglia o flotă de taxiuri londoneze, singura, deocamdată, capabilă să respecte noile reglementări de zero emisii în centrul Londrei;
Terrafugia - un start-up de mașini zburătoare; o bancă daneză și multe altele. Dar, colac peste pupăză, săptămânile trecute domnul Li Shufu, directorul lui Geely, tocmai a cumpărat în nume propriu (pe persoană fizică, cum ar spune Vanghelie) „numai” 9,7% din acţiunile Daimler (adică Mercedes Benz), în valoare de 9 miliarde de dolari. Deci e bine. Sau nu.
Specificații
Lotus 3 Eleven 430
Motor: 3,5 l
Putere: 430 CP
Cuplu: 440 Nm
Viteză maximă: 290 km/h
Acceleraţie 0-100 km/h: 2,9 sec
Preţ: 102.000 lire sterline
de Alexandru Duțu
Fotografii: Getty Images
Comentarii