Kia succesului
Uite cum Kia a intrat, încet-încet, cu basca în mână, la categoria cu mari pretenţii a Shooting brake-urilor. Mai rămâne să ne trezim mâine, poimâine cu o decapotabilă Kia cu motor central, care să-i concureze pe Ferrari sau Lotus.
Ce este brakeul de vânătoare?
Noul Kia ProCeed se prezintă ca Shooting Brake. Nu mai ţin minte când am auzit prima dată denumirea asta: brake de vânătoare. Foarte probabil în legătură cu un Aston Martin. Priviţi puţin la modelul Aston Martin Zagato din anii '80! Unic de urâtă! Sau foarte cool. Cam tot aia. Priviţi cum se deschidea portbagajul, cu jumătate din acoperiș. Ideea este că brake-ul de vânătoare este undeva în vârful fiţelor. Când ești Aston Martin (mai ales Aston Martin acum niște multe zeci de ani), nu poţi ieși pe piaţă cu o variantă combi. Asta este mașina toptangiului. Și atunci îi spui Shooting Brake. Adică ai nevoie de mai mult portbagaj, nu ca să cari o putină de varză de la soacră-ta sau patru saci de furaje pentru godăceii pe care îi crește un văr de cuscru vitreg la Silistraru și din care o să iei și tu doi la Crăciun. Aristocratul cu brake de vânătoare aruncă în spate direct mistreţul, girafa de carne sau elefantul de blană.
Acum câţiva ani ieșise Mercedes cu un CLS Shooting Brake. Mi s-a părut o scădere pe scara conceptului, ţinând cont că Mercedes este mai mult o mașină de burghez realizat, nu atât una de lord. Dar am lăsat de la mine. Și, știţi cum e viaţa?! Îi lași așa, nu stai cu ochii pe ei și hop, te trezești cu surpriza: Kia ProCeed Shooting Brake. Seism! Asistăm la un punct de cotitură în istoria omenirii. Exact ca atunci când homo sapienșii au trecut de la stadiul de vânători/ culegători la cel de cultivatori/crescători. Șocul trecerii coreenilor de la Kia la vânători cu brake pare la fel de mare. Ce o să mai urmeze după brake-ul de vânătoare? Decapotabila de pescuit? Dubiţă de căutat trufe?
Dar dincolo de glumă, cred că Kia, alături de tăticul Hyundai, în curtea căruia se află, sunt niște producători cât se poate de serioși. ProCeed-ul acesta arată chiar bine și vine cu două motoare pe benzină, de 1,0 și 1,4 litri, cu 120 CP și 140 CP și un diesel de 1,6 și 136 CP. Deasupra, varianta GT de 1,6 litri din care ies 204 CP și 265 Nm cuplu, pentru o cutie de viteze cu ambreiaj dublu și șapte trepte. Modelul are puţin peste 4,60 m și un portbagaj de 594 litri. Aici putem spune că au împușcat-o. Portbagajul cu care pleci la vânătoare este cu 50% decât cel al Ceed-ului hatchback.
Pe partea de siguranţă/electronică/gadgeturi coreenii au băgat tehnologie la greu: High Beam Assist, Driver Attention Warning, Lane Keeping Assist cu Forward Collision-Avoidance Assist, toate disponibile în standard; iar opţional, sisteme precum Lane Following Assist, Smart Cruise Control with Stop & Go, Blind Spot Collision Warning, Rear Cross-Traffic Collision Warning, Smart Parking Assist sau Forward Collision-Avoidance Assist sau, pe partea de muzică, o instalaţie JBL Premium.
E bine. Cred că Hyundai și Kia sunt producătorii care au crescut cel mai mult în calitate în ultimi 20-30 de ani. Până nu demult în State sau Germania strâmbau oamenii din nas dacă auzeau de mașină coreeană. Aruncaţi un ochi pe marca de lux a celor de la Hyundai, Genesis. Nu mi-ar fi rușine cu ele, alături de marii producători consacraţi din lumea veche.
Unităţi apropiate
Am început glumind, dar mai pe tandreţe, nu pe hatereală, despre felul în care au ajuns coreenii la Shooting Brake. Pe final vă arătăm niște modele de Shooting Brake regăsite de-a lungul timpului în zona producătorilor mai cu tradiţie, care ţin mereu coada sus. Deci nu sunt chiar niște „unităţi apropiate”, cu care să înlocuiţi un Kia ProCeed. Notaţi așa: un Jaguar XJS modificat în afara uzinei, Aston Martin V8 Sportsman Estate din 1996, cam același lucru cu Aston Virage Shooting Brake. După cum vedeţi, șmecheria este să ai un combi cu doar două uși. Și dacă tot am enunţat acest principiu, hai să trecem și Trabantul Combi în această categorie. Nu știu cât succes veţi avea la vânătoare cu Kia, cu Aston sau cu Trabant. Dacă totuși chiar sunteţi vânător, vă recomand un Pinzgauer. Am văzut la domnul Ţiriac și la domnii Porsche, când vin ei să dea la mistreţ aici, în România. Lucru militar nemţesc. Merge foarte bine. Îţi faci treaba.
Aston Martin Virage
Aston Martin Zagato Shooting Break – fermecător de urâtă
Jaguar XJS
Trabant
Tesla rusească
CV-1 este o mașină electrică prezentată de producătorul rus Kalașnikov. Da. Acel Kalașnikov.
Este o copie hipsterească după un Moskvici din anii '70, Moskvici 1500 Combi, și vrea să fie un fel de Tesla rusesc. Să vedem! De fapt, într-un fel, poate deveni un Tesla rusesc. Tesla de la americani a reușit să înghită multe miliarde ca subvenţii din banii statului american. E foarte probabil ca și proiectul ăsta să pape mulţi bani de la buget, în Rusia. Noroc că rușii nu au miliarde. Singura diferenţă faţă de modelul american va fi că la ruși n-o să iasă nimic, sau va ieși o mașină foarte proastă. 1-0 pentru americani. O altă diferenţă ar fi că, după ce se va constata eventualul dezastru, băieţii din conducerea Kalașnikov, secţia automobile electrice, vor fi executaţi și familiile trimise în Siberia, după confiscarea averii până la gradul paișpe de rudenie. Aici 1-0 pentru anti-corupţia rusească. Deci un fel de 1-1. Noi așteptăm. Rușii au scos recent capul prezentând noua limuzină a lui Putin, Aurus Senat, made in Rusia. Aceasta are un motor V8 de 4,4 (598 CP) de la Porsche și se așteaptă și o variantă cu un 6,6 litri. Ei spun că, după prezentarea din septembrie de la Salonul auto de la Moscova, vor s-o scoată și pe piaţă la aproximativ 150.000 de euro. Le urăm succes.
De Alexandru Duţu
Comentarii