Jaguar i-Pace
Mai mic, mai ieftin, dar la fel de luxos
Deși a plecat la drum mult mai târziu decât Tesla Model X, Jaguar i-Pace este primul SUV electric ajuns în România. Ne mai trebuie și niște gropi electrice și gata, am intrat în rândul lumii.
Cifrele tehnice ale Jaguarului sunt pe aproape de cele ale Teslei Model X. Autonomia - că asta ne interesează cel mai tare - este de 480 km pentru i-Pace. Cea de la Model X este cam tot pe acolo, între 400 km și puţin peste 500 km, în funcţie de preţ și echipare. Ideea este că la măsurarea autonomiei avem de a face cu sisteme destul de diferite, cum ar fi NEDC, EPA sau WLTP. Aici va fi greu până se va ajunge la o ”unificare a centurilor”, ca în box. Apoi, la fel ca în cazul consumurilor de carburant, producătorii folosesc o grămadă de șmecherii care îi ajută să ne comunice acele cifre despre care noi știm foarte bine că nu pot fi nicicum atinse în viaţa reală a omului și a mașinăriei. Cel mai ieftin model de i-Pace are 400 CP și un cuplu de 696 Nm. În testele făcute de ziariști până acum, Jaguarul s-a dovedit mai fâșneţ, accelerând până la sută mai repede chiar decât variante mai scumpe de Model X. Dar, ca să fim corecţi, trebuie să spunem că ăsta micu' de la Jaguar e mai rapid la plecarea de la stop și fiindcă este mai mic decât baragladina de 5 metri a celor de la Tesla. I-Pace are 4,68 m, deci este undeva între un seria 3 de la BMW și un Passat, în timp ce Model X-ul de la Tesla este aproape cât un Q7. Dar, dincolo de diferenţa de mărime, să știţi că Jaguarul nu cântărește cu mult mai puţin decât SUV-ul americanilor. O sută de kilograme diferenţă în greutate pentru niște mașini de 2,2 și 2,3 tone nu reprezintă o provocare în plus pentru motor. Felicitări deci propulsiei de la Jaguar! În ce privește viteza maximă, avem 200 km/h la Jaguar vs. 210 km/h pentru un Model X mai pricăjit.
Bateria lui i-Pace este bine integrată în structura mașinii, astfel că se ajunge la o distribuţie perfectă a greutăţii - 50:50 (faţă/ spate). Iar portbagajul de 638 de litri (cu scaunele rabatate, spaţiul este mai mult decât dublu) e destul de mare pentru un model sub a cărui podea trebuie ascunse ditamai bateriile.
Cifre. Putere: 400 CP Cuplu: 696 Nm Acceleraţie 0-100 km/h: 4,8 sec. Viteză maximă: 200 km/h Autonomie: 480 km
Habemus SUV electric
I - Pace este , c um vă spuneam, primul SUV electric din România. Preţul lui pornește de la 77.945 de euro. Și asta cred că e de bine. Dacă scădem prima de 10.000 de euro dată de statul român, ajungem la o valoare decentă. Teoretic, Model X de la Tesla este cam singurul său concurent, care însă nu se găsește la vânzare în ţara noastră. Ca să ducem comparaţia până la capăt, am căutat pe site-urile de second-hand din România. Cel mai ieftin Tesla Model X (cel cu 332 CP; în timp ce Jaguar i-Pace are 400 CP) este un autovehicul din 2017, puţin rulat, pe care omul cere 99.900 de euro. Și pe site-urile de second-hand din Germania cotaţiile sunt cam aceleași: spre suta de mii de euro pentru cele mai slabe motorizări de Model X cu unu, doi ani vechime. Un Tesla X100D (varianta cu 421 CP, pe care însă la sprintul 0-100 km/h Jaguarul nostru l-a bătut) este cam 115.000 de euro. Dar, repet, aici vorbim nu de mașini Tesla noi. Deci, cât privește preţul, Jauguar i-Pace s-a așezat bine la intrarea lui pe piaţa noastră. Tesla va avea un concurent serios peste tot în lume în acest i-Pace. Când diferenţa de preţ între Jaguarul nou și Tesla second-hand este cam cât un BMW nou... completaţi voi. Și nu cred că pielea de pe scaunele și volanul Jaguarului o fi cu mult mai proastă decât cea din Tesla. Sincer, bănu - iesc o calitate a materialelor asemănătoare. Ce Dumnezeu, vorbim de Jaguar!
Ș i, dacă vrem musai, putem să-l băgăm în acest joc și pe Nio ES8. Cum cine-i Nio ES8? SUV-ul chinezilor de la Nio, prezentat la sfârșitul anului trecut. Are 413 km autonomie și, la fel ca Jaguarul i-Pace, 4,8 sec. pentru 0-100 km/h. Problema este că acest Nio costă 67.000 de dolari în China, acolo unde cel mai ieftin Tesla Model X face 126.500 de dolari. Deci chinezăria Nio, cu performanţe peste Tesla, costă jumătate. Nu vă mai spun că ES8 are și un frate Nio, tot SUV, mai tare ca el, cu 4,4 sec. pentru 0-100 km/h și 500 km autonomie. Nu înţeleg ce s-a întâmplat cu chinezii de și-au părăsit obiceiul de a copia unu la unu mașinile occidentale. Mă așteptam ca acest Nio să fie un Tesla Model X, dar desenat de un elev de la cercul de desen și dansuri populare al clasei a VI-a B, din Beijing.
Nio ES 8, SUV-ul electric chinezesc
Deci chiar dacă oferta de SUV-uri electrice se reduce la cele trei de mai sus, eu spun că aveţi de unde alege. Apropo, m-am întrebat mereu: voi vedea vreodată un SUV electric scufundat în albia râului, cu apa până la jumătatea parbrizului, așa cum apar pe Discovery Land Roverele și Land Cruiserele. O merge să bagi motoarele alea electrice cu totul în apă? Întreb și eu. Te curentezi precum cucoanele care au murit cu foenul în cadă? Sau omori ”la curent” toţi somoteii din râu, exact cum pescuiesc braconierii la lampă de televizor prin Deltă. Iată câteva întrebări despre viitor la care domnul Elon Musk ar trebui să răspundă, dar venind în Deltă. Haideţi domnu' Elon, că și așa este sezonul scrumbiilor!
Nio nu arată atât de chinezesc la interior
Nu vă supăraţi, are cineva numărul de la 112?
Din 31 martie, toate modelele noi de autovehicule din Europa au obligaţia de a avea în standard dispozitivul care sună automat la 112 în caz de accident. Atenţie, vorbim doar de modelele care se lansează după această dată, nu și de vechile modele care încă se mai fabrică în forma de astăzi. La câte gropi sunt în România, cred că BMW-urile, învăţate cu autostrăzi ca-n palmă, vor suna din zece în zece minute la 112, de o să înroșească liniile alea. Cică autorităţile române au anunţat încă din 2012 că sunt pregătite să facă faţă la astfel de apeluri. Eu nu prea cred. Pe noi ne-a luat pe nepregătite și iarna care nu a mai venit anul ăsta.
Tesla Model X zis și Întâiul, părintele fondator. Să vedem dacă cineva o să poată face ceva mai cool decât ușile acelea care se deschis în sus. Așteptăm un Duster electric cu ușile din spate deschizându-se, tip fluture, dar în jos.
De Alexandru Duțu
Comentarii