Fiat cam lux
Cu 124 Spider, apărut anul acesta, Fiat sărbătorește un număr foarte rotund de ani. De la ce? Poate aniversează o sută de ani de viaţă ai lui Mihai Șora? Sau suta lui Neagu Djuvara? Nu chiar, dar pe aproape. Se fac 50 de ani de la primul Fiat 124. Frumos. Decapotabil. Italienesc, ce să mai! Genul de design care arată vintage din clipa în care apare și rămâne actual de frumos și la 50 de ani după. Puţine frumuseţi auto rezistă bine câte 50 de ani. De obicei rezistenţa pe frontul estetic e mai ușoară pentru mașinile urâte. Fermecător de urâte, gen Mercedes G Klasse sau Land Rover Defender. „Frumuseţea e trecătoare, urâţenia nu” – cum se pare că le-a spus Viorel Lis tuturor soţiilor și amantelor tinere din viaţa lui.
BUNIC ȘI NEPOT: Fiat 124 Spider din 2016, deși fabricat la Hiroshima, din mamă japoneză, arată la fel de italian ca bunică-su din 1966. Varianta de vârf a vechiului model, apărută în '84-'85, avea cam aceeași putere cu Spiderul din 2016.
Nu vă „stricam deranjul” cu Fiatul 124 Spider 2016 dacă nu am fi avut fotografiile cu bătrânul Spider din ‘66. Bine, pot să vă anunţ că ăsta micu’, din 2016, o să fie disponibil și în România din decembrie. Nici tânărul nu arată rău deloc. E făcut pe platforma Mazdei MX-5, dar nu vedem nimic rău în asta. Mazda MX-5 e un mit. Mașină ieftină mit. Mare lucru! Despre legenda MX-5 Miata o să vă vorbim mai pe larg altă dată. Acum vă spunem doar că, în 1989, când mitul MX-5 pornea la drum din Hiroshima (locul unde se face și acum), avea și el în ascendenţă niște mituri europene. Filiaţia era cea a decapotabilelor mici, de două locuri în genere, accesibile, nu cu puteri de Porsche sau Ferrari, dar cu plăcerea la condus pe care ţi-o dă o mașinărie simplă, chiar rudimentară: Austin Healey 100, Triumph Spitfire, MG MGA, Lotus Elan. Italienii înșiși aveau la momentul ‘89 pe piaţă un Alfa Romeo Spider. Așadar nu este nicio supărare că Fiat a luat platforma de la Mazda, care la rândul ei s-a inspirat de la modelele italienești de acum 50 de ani. Pe platforma rigidă și sportivă a japonezilor, italienii au pus motoarele lor. Mai exact, motorul. În Europa avem un turbo pe benzină de 1,4 l cu 140 CP și 240 Nm, care, la 1.050 kg, ale mașinii, scoate 7,5 sec. până la sută și 215 km/h. Destul pentru o plimbare! Dacă nu au încărcat prea tare șasiul foarte rigid al Mazdei, cei 140 de cai sunt suficienţi pentru senzaţii sport și drifturi. Americanii, la care mașina s-a lansat cu mult înainte, au același motor, dar cu 20 de cai și 10 Nm în plus. Pentru toată lumea Abarth oferă acest motor cu 170 CP și 250 Nm cuplu, cât să accelerezi în 6,8 sec. 0-100km/h. Abarthul este undeva la 30-40.000 de euro. Preţul mi se pare decent pentru performanţele astea. Dar presimt că domnii vor mai veni cu niște upgrade-uri de putere, fiindcă același mic motor de 1,4 scoate pe Fiat 500 și 180 CP. Iar dacă vreţi să insistaţi, tuningul poate da și peste 200 CP având în vedere că e un motor turbo. La un așa Fiat, care se vrea frumos și ieftin, contează mai mult silueta. Pe partea tehnică mă simt satisfăcut și doar cu faptul că platforma este a Mazdei MX-5, un model foarte reușit în clasa lui. Altceva chiar nu le mai pot cere italienilor. Ei și așa sunt artiști.
Abarth – un Abarth în alb și negru, întâmplător culorile lui Juventus Torino, echipa uzinelor Fiat.
Austin Healey 100 – bunicul fratelui geamăn al lui 124 Spider 2016 sau un fel de văr al unchiului 124 Spider din ‘66. Complicat. E pe nepotisme.
Studii Mazda – chiar dacă nu sunt artiști ca italienii, și japonezii știu să deseneze uneori mașini.
Alfa Romeo Spider – deși primul Fiat 124 Spider și-a oprit apariţia la jumătatea anilor ‘80, Alfa Romeo Spider a mai ţinut mult timp steagul sus.
BMW VĂ SCOATE LA O CAFEA
Între 7 noiembrie și 7 decembrie, la centrul comercial ParkLake, pictorul Adrian Mitu va realiza în direct, zilnic, câte o pictură cu momente din istoria sportivă a mărcii, omagiind modele ca BMW 315, BMW 3.0 CSL, BMW M1, BMW M3 E30 DTM, monoposturi din Formula 1 (1983) sau de la LeMans, dar și piloţi precum Petre Cristea, Marin Dumitrescu, în prezenţa unor piloţi mai tineri, ca Laurenţiu Borbely sau Alexandru Papană. Picturile sunt făcute în cafea. Cu cofeină sau fără? Nu știm. Oricum o să vi se ridice tensiunea. Dar nu contează, omul chiar e foarte talentat. Poate că Adrian Mitu ar fi încercat și ceva în ulei, dar fiind campanie electorală, mă gândesc că rezerva strategică de ulei, pungi de mălai și găleţi e plecată în mediul rural, unde susţine democraţia și alternanţa la putere. Apoi, în perioada 8-11 decembrie, în centrul comercial vor putea fi văzute lucrările din cele 30 de zile. Ca om care a făcut în cafea doar picturi abstracte, dar nu pe hârtie, ci pe pânza pantalonilor, m-aș duce să văd cum le ticluiește artistul.
VOLVO S90, MADE ONLY IN CHINA
Vestea bună de la Volvo ar fi că uzina de lângă Göteborg nu mai face faţă la cererea de SUV-uri XC 90 sau de modele din gamele 60 și 40. Vestea rea este că producţia limuzinei vârf de gamă S 90 se va muta cu totul la Daqing, acolo unde chinezii de la Geely, cei care deţin de ani buni Volvo, șiau făcut fabrică nouă. Ce Dumnezeu, fraţilor, tocmai cea mai cea limuzină Volvo s-o faceţi doar în China? Și BMW o să facă Seria 1 sedan numai în China, dar o să-l ofere tot numai în China și Brazilia. Și Seria 1 e un entry level, nu vârf de gamă precum S 90. Suntem un pic dezamăgiţi, dar asta e! Nu degeaba a ajuns la Casa Albă domnul acela din America cu ratonul decolorat în cap, promiţând slujbe pentru tinichigiii de la Chrysler sau Ford. Acum e drept că și suedezii mai au puţin și trec în Codul Muncii la săptămâna de lucru de 2 ore, astfel că până și-a fixat domnul Henrik Larsson șmirghelul în podul palmei, doi chinezi au și dat gata trei limuzine din astea, în timp ce cu mâna cealaltă mai asamblează și câte un Huawei la 5 minute.
Ascultaţi un pic variantele de culori propuse pentru Fiat 124 Spider (se pronunţă precipitat, musai agitând mâna cu degetele strânse explicativ și mișcare energică din încheietura pumnului): Rosso Passione, Bianco Gelato, Nero Vesuvio, Grigio Argento, Grigio Moda, Bronzo Magnetico, Azzurro Italia și tri-strat Bianco Ghiaccio. Aș mai adăuga, dacă tot mi s-a deschis glanda iltalienească „Napoli, Napoli, gioco tre malo. Basta!”, „o surdato ‘nnammurato”.
Fiat 124 Spider (1966-2016) Italiană, sport, decapotabilă, eventual vintage și ieftină. Hai că se poate!
Astea nu sunt culori, sunt câteva idei din cultura italiană, care mi-au parvenit prin intermediul galeriei echipei SSC Napoli. Deci când oamenii îţi oferă așa culori, mi se pare de prost gust să mai ceri putere de BMW sau Porsche. Sau economie de Toyota. Una peste alta, Fiatul 124 Spider mi se pare o apariţie. Dacă și preţul va fi tot în zona celui al Mazdei MX-5 (cam 20.000 de euro), sau chiar cu un 10-20% peste, este o variantă de luat în calcul pentru artiștii de la noi. Sau, pentru cei și mai artiști, rugaţi-vă să scoată Mazda conceptele alăturate bazate pe MX-5.
Comentarii