Fiat 500, mașină mică, vârstă mare
Anul trecut am sărbătorit 60 de ani de la lansarea Fiatului 500. Anul acesta se fac 60 de la prima variantă de lux a acestei mașini de oameni săraci: Fiat 500 Jolly Spiaggina.
La început a fost greu
În fapt, la început a fost sărăcia de la sfârșitul războiului. Așa s-a consacrat Fiatul Topolino de mic litraj. În anii aceia și benzina pentru un scuter Vespa era un lux. Iar cu un scuter Vespa în proprietate, ieșeai la agăţat cam cum se iese astăzi într-un BMW decapotabil. În '57 apărea Fiatul 500. Motor de 13 CP, cam cât o motoretă chinezească de astăzi. Fiat 500 nu avea doar un motor foarte mic pentru standardele de acum, 479 de centimetri cubi, dar și greutatea totală a mașinii era în zona „500”, adică avea 499 de kilograme.
Numai cu puţin mai mult decât o motocicletă Honda Gold Wing. Timp de aproape două decenii „500”-le a fost mașina săracului în multe locuri din lumea asta. Numai că ce să vezi? În '58 italienii se gândesc să iasă cu o variantă mai de lux a mașinii de săraci. Și duc mai întâi niște Fiaturi 600 (ăsta era fratele mai măricel și mai vechi al lui „500”) la Ghia, o casă de design italiană rămasă celebră până azi. Iar carosierul Ghia scoate o versiune de plajă pentru ambele Fiat 500 și Fiat 600.
Deși variantele Jolly (500 & 600) nu aveau uși și tavan, erau cam de două ori mai scumpe decât modelele de bază. De fapt au fost gândite mai ales pentru pieţe gen Statele Unite. Și pentru miliardarii americani veniţi cu vaporul personal pe Mediterana. Jolly fusese gândit așa minuscul și ca să poată urca pe ambarcaţiunile milionarilor de pe lângă Capri sau Saint Tropez. Însuși domnul Onasis avea un Spiaggina din ăsta micu'. Deci, practic, au transformat iahtul lui Onasis în bac. Bun așa! Cu iaht sau fără iaht, vechea Jolly est e încântătoare.
Mi-ar plăcea să-mi fac vara la volanul uneia. Bine, m-aș aventura cel mult pe un bac spre Dobrogea sau pe o plută pe Bistriţa cu ea, că vapor cu elicopter pe el, ca domnul B e c k h a m , n u a m î n c ă . Oricum, mai notaţi alături de Onasis încă vreo câteva celebrităţi posesoare, acum 60 de ani, de Jolly: Yul Brynner, Grace Kelly, Mary Pickford, Mae West, Gianni Agnelli, Josip Broz Tito și James Inglis. Poate că nicicând milionarii nu au avut o mașină atât de mică și de ieftină. Dar mai reţineţi că, acum câţiva ani, un Jolly 600 s-a vândut la o licitaţie cu peste 170.000 de dolari. Deci este încă mașină de milionari.
După 60 de ani
La aniversarea din 2018, italienii vin cu două modele omagiu pentru bătrânica de altă dată. Uzina Fiat scoate o ediţie limitată de doar 1.958 de exemplare ale unui Fiat 500 „semidecapotabil” (cu o copertină pliabilă în spatele modelului), iar Garage Italia, un caroserier de serie foarte mică, vine cu o reinterpretare mai curajoasă a vechiului Spiaggina. După cum vedeţi, deocamdată sunt propuse atât varianta cu parbriz, cât și cea mai naked, cu un parbriz aproape lipsă.
Motorizarea va fi același 1,2 litri de 68 CP. Mai interesant la varianta de fiţe făcută de Garage Italia este că a renunţat la locurile din spate. Avem așadar un papuc mai mic, numai bun de plajă. Variantele astea de plajă fără parbriz au un farmec aparte. Chiar și modele mari de teren, gen Land Rover Defender, Toyota Landcruiser sau chiar Mercedes G Class, aveau versiuni de plajă, la care parbrizul se rabata în faţă, peste capotă, cât să simţi briza mării direct în plete. În rest, priviţi pozele și bucuraţi-vă de frumuseţea Fiatului Spiaggina. De astăzi și de acum 60 de ani.
Versiunea de fabrică a modelului aniversar, produsă într-o ediţie limitată, de numai 1.958 de exemplare
De Alexandru Duțu
Pentru mai multe articole auto, intră AICI!
Comentarii