Ferrari Portofino, pentru nevoiași
VeÅ£i spune că nu există Ferrari-uri pentru oameni nevoiaÈ™i. De ce nu? Și noi ne uităm la ele, le admirăm. Ba cred chiar că oamenii bogaÅ£i È™i le cumpără tocmai ca să ne holbăm noi la ele. Și să-i vedem pe ei înăuntru. AÈ™ da o lege socialist-estetică: „Å¢i-ai luat un LaFerrari de peste un milion de euro, atunci, pe lângă impozitul imens, ai obligaÅ£ia să o laÈ™i afară, pe stradă, patru zile pe săptămână. Să o vadă oamenii È™i să-È™i facă selfiuri cu ea. Pe partea de privit, este bun al întregului popor, ca un tablou de patrimoniu.”
Portofino
Înlocuitorul vechiului California (È™i California T) a rămas cu acelaÈ™i motor V8 turbo de 3,9 litri, a cărui putere a fost mărită cu 40 de cai, la 600 CP. Regăsim familia asta de motoare È™i pe Maserati-uri, chestia care ar da apă la moară elitiÈ™tilor de care vorbeam mai sus. Dar tot acest V8 de 3,9 l apare È™i pe 488 GTB, cu 670 CP, modelul de la următorul nivel de preÅ£ al italienilor. Dacă vrem să fim răutăcioÈ™i, putem spune că inginerii nu au mărit cu 40 CP puterea motorului de pe defunctul California T, ci au scăzut cu 70 CP performanÅ£ele agregatului de pe fratele mai mare È™i mai scump, 488 GTB. Ca să nu se calce pe bascheÅ£i ofertele.
Roșu de Portofino
NuanÅ£a Rosso Portofino este reprezentativă pentru orășelul Portofino, genul acela de port făcut, de pescarii de pe lângă Genova, cu secole în urmă, tocmai ca să poată unii să pună pe Facebook, în 2017, poze cu vacanÅ£ele lor. Până scoate Dacia Loganul Albastru de VoroneÅ£, privim la italieni. Culoarea roÈ™ie ar putea reprezenta È™i comunismul, acea orânduire care va permite fiecărui om să-È™i cumpere un Ferrari. Pardon, două. Și, poate mai important, va permite omului să-l belească pe cel care avea Ferrari înainte, când lumea era plină de nedreptate. Până la venirea comunismului, modelul Portofino rămâne cea mai accesibilă formă de Ferrari.
Ceci n'est pas une Ferrari
Se spune că Ferrari California, cel pe care îl înlocuieÈ™te acum Portofino, a pornit ca un proiect Maserati. În timp, costurile de dezvoltare ale decapotabilei de patru locuri au sărit de standardul Maserati. MaÈ™ina devenise prea scumpă. Iar criza nu sosise încă. AÈ™a că italienii au decis: îl facem Ferrari È™i-l vindem cu un căluÅ£ cabrat pe capotă. Și aÈ™a a părut în gama Ferrari ceva mai ieftin decât era pe atunci cel mai ieftin cal cabrat. PuÅ£in ciudat, fiindcă în anii din urmă È™efii scuderiei au mers până la măsura de a plafona producÅ£ia (la un moment dat, la 7.000 de unităţi), deÈ™i exista cerere, tocmai pentru a asigura exclusivitate. Adică limitezi producÅ£ia pentru exclusivitate, dar te duci în jos cu preÅ£urile. Dar să trecem peste răutăcismele de genul „acesta nu este un Ferrari, este un Maserati”.
Ferarri Portofino
Motor: V8, 3,9 l, turbo
Putere: 600 CP
Cuplu: 760 Nm /3.000-5.250 rpm
Acceleraţie: 0-100 km/h: 3,5 s
Viteză maximă: peste 320 km/h
Dar chiar nu mai contează. Din 2013, de când a fost pus pe lume, motorul ăsta a câÈ™tigat o grămadă de titluri (È™apte premii la International Engine of the Year) pe merit. În 2016 È™i 2017, a fost cel mai tare agregat la categoria lui (între 3 È™i 4 litri) È™i cel mai tare motor la toate categoriile. Deci nu merită să ne agăţăm de chestiuni de marketing È™i liste de preÅ£uri. Dacă vreÅ£i să vă daÅ£i mari când discutaÅ£i cu mecanicul care vă schimbă uleiul, vă mai pot spune că acest V8 e tare È™i fiindcă are turbinele furnizate de IHI. Dumnealor sunt niÈ™te producători japonezi, fondaÅ£i la jumătatea secolului XIX, tătici în motoare de vapor, de avion, de rachete de plecat în spaÅ£iu È™i alte cele. Deci nu mai trebuie să aveÅ£i încredere în geniul fiabilităţii la italieni. Una peste alta, motorul este foarte bun. AÈ™ spune că-l strică puÅ£in caroseria. Nu că nu ar fi frumoasă (nu prea există Ferrari urâte), dar cu o lungime apropiată de un VW Passat È™i o înălÅ£ime de Chevrolet Camaro, se mai duce din aerul ăla pur È™i dur de Ferrari. Departe de puritate este È™i configuraÅ£ia cu patru locuri. ÎÅ£i iei Ferrari tocmai ca să intri în clubul oamenilor care îÈ™i taie din confortul mic burghez chinuindu-se pe doar două locuri. Pe scurt, este cam burghez, iar Enzo a vrut să facă maÈ™ini pentru aristocraÅ£i.
Dacă nu Portofino, atunci ce?
- Banii la CEC È™i din dobândă vă luaÅ£i un Logan.
- Un Maserati Gran Cabrio este la fel de frumos, are patru locuri mai generoase, un motor mai mare, dar nu atât de puternic, È™i cam aceeaÈ™i calitate a fabricaÅ£iei la un preÅ£ mai mic. Dar nu e Ferrari. Și asta poate conta foarte mult.
- Mai puneţi cam 50.000 de euro, la un preţ și așa măricel, de vreo 200.000, și luaţi-vă un Ferrari adevărat, 488 GTB.
- DaÅ£i banii la săraci È™i mergeÅ£i la mănăstire. DeÈ™i e probabil ca la suma asta să vă mântuiÅ£i doar din donaÅ£ie.
LaFerrari Aperta: deschis la făcut bani
Dacă tot v-am mâncat vremea cu cel mai ieftin Ferrari (bleahhh!), să vă spunem ceva È™i de cel mai scump. Varianta decapotabilă a supercarului LaFerrari a fost dezvoltată în secret È™i vândută tot în secret, fără ca publicul să apuce să o vadă. Adică acum un an, când a fost prezentat în premieră la Salonul de la Paris, toate exemplarele, nu multe, erau deja vândute. De la un milion È™i ceva de euro, suma cu care pleca modelul din fabrică, Aperta a ajuns pe unele tarabe È™i cu È™apte milioane de dolari. Ei, dar cred că poate cetăţeanul mai lăsa la un È™ase, hai cinci milioane.
Utilajul are un V12 de 6,2 l de 800 CP (a cărui variantă de 6,5 l È™i tot 800 CP se află È™i pe 812 Superfast, un Ferrari mai decent ca preÅ£) È™i un motor electric de 163 CP, care adunate curat dau 963 CP È™i o acceleraÅ£ie de 3 secunde până la sută. (Cu mult sub 100.000 de euro vă luaÅ£i un Lotus Exige, care are 3,3 sec. pentru 0-100 km/h.) Buuuun! Și dacă au văzut italienii ce soartă a avut Aperta È™i-au zis să mai apară pe la televizor. Acum au promis că, treacă de la ei, mai fac una bucată, cu numărul 210, pe care o vor vinde la licitaÅ£ie la Sotheby's, în scopuri caritabile. Ce să înÅ£eleg prin „scopuri caritabile”? Le-o fi fost milă de miliardarul care a rămas p-afară la prima strigare? Ei se aÈ™teaptă la un preÅ£ de trei, patru milioane de euro. Hai că e bine?
Scris de Alexandru Duțu
Comentarii