Eat this, Tesla! Noul Rimac C-Two
„Mănânc-o p-asta, Tesla!”, cum am spune pe americănește. Croaţii de la Rimac fac mașini electrice performante, pe lângă care o Tesla este un fel de moţăială aspiraţională a unui șef de gară mai gospodar.
Un concept, două concepte. Simplu!
Sunt mai bine de cinci ani de când croaţii din Sveta Nedelja, un orășel lângă Zagreb, au ieșit cu Rimac Concept One, o ciudăţenie de peste o mie de cai putere cu 2,8 secunde pentru 0-100 km/h. Pe atunci era ceva! OZN-ul de vreun milion de dolari a devenit mașină oficială în Formula E, echivalentul Formulei 1 pentru electrice. Adineauri, la Salonul de la Geneva, vecinii noștri de Balcani au venit cu acest Concept Two. Așezaţi-vă să vă spunem cifrele! O s-o facem repede, ca la injecţie, să nu doară: 1,85 sec. pentru 0-100 km/h; 0-300 km/h în 11,8 sec.; viteză maximă 415 km/h (record absolut pentru o mașină electrică, după ce Concept One fusese oficial, în 2013, modelul cu cea mai rapidă acceleraţie 0-100 km/h din lume); 1914 CP; 2300 Nm (nu, n-am scăpat vreun zero în plus, nu mai număraţi zerourile cu vârful creionului!); 650 km cu un plin de baterii. Gata! Acum un milion jumătate de euro, cât va fi C_Two, nu mi se mai pare atât de mult.
Dar hypercarul cu caroserie din fibră de carbon mai are ceva în plus: poate „s-o ardă” la extrem un timp mai lung, chiar undeva spre 50 de kilometri. Care ar fi șmecheria de aici? Un defect structural al mașinilor electrice, mai ales al celor foarte puternice, este că în regim de utilizare foarte intensă, întreaga instalaţie se supra-încălzește cu mult mai repede decât la motoarele cu ardere, clasice. Asta face ca, după paișpe curbe la Nürburgring în regim „blană”, mașina să te treacă pe modul „liniștit”, din raţiuni de prezervare a anumitor parametri.
Nu se oprește, mergi, îţi faci treaba cu ea, dar își mai trage sufletul, rulând ca o băbuţă, până se simte ea din nou capabilă de flic-flac-uri. Cheia stă în aceste cazuri în sistemul de răcire. Iar C_Two are un sistem de răcire mai tare decât ce am văzut noi până acum.
Rimac, un fel de Elon Musk pe invers
Domnul Musk a fost foarte isteţ. A reușit să ia miliarde, multe miliarde, subvenţii de la guvernul american. Cu banii ăștia a făcut mașini electrice. A cumpărat motoarele de la un consacrat producător german de motoare electrice, bateriile de la companii gen Panasonic, LG sau alţii ca ei, și a pus-o de o mașină. Omul a fost un întreprinzător vizionar. Fără aceste inginerii (mai degrabă financiare) nu se declanșa „cursa înarmării” electrice. Mari producători gen Toyota, Mercedes, BMW sau Porsche (mulţi dintre ei acţionari la începuturi în însăși firma Tesla) îl boscorodesc și acum pe la colţuri cu înjurături gen: „Păi și noi, cu subvenţii de miliarde și mergând pe pierderi mari ca Tesla, am putea face ce fac ei.” Ei, știţi cum sunt marii corporatiști între ei?! Uneori, mai răi decât babele.
Numai că Mate Rimac, tânărul inginer croat, și prietenii, a pornit din partea cealaltă, de la șaibă și tinichigerie spre bani. Băieţii au fost întâi ingineri și apoi oameni de afaceri. Încă de la Concept One, majoritatea componentelor de bază erau produse in-house. Întâi de toate Rimac face subansamble de electrice pentru producători importanţi din industrie: Aston Martin, Jaguar, Koenigsegg, Renault și mulţi alţii. Pune umărul și la mașinile de curse ale altora. Abia ca distracţie și imagine, spune junele Mate Rimac, au zis să facă și niște super caruri cât să arate oamenilor că sunt un stare de chestii. Și hai că ne-au arătat! Vom vedea vreo 150 de C_Two pe străzi în curând. Nu-i de colea! Sărmanii ăștia nu au avut ajutoare de miliarde de la stat, precum Tesla. Bine, nu au avut - foarte important! - mediul de business din America, mediu pe care nu prea îl găsești nici în cele mai avansate ţări europene. Vă daţi seama că, la începutul afacerii lor, Croaţia nu era nici măcar membră UE.
Un model de business gen Akrapovic. Domnul Akrapovic, un pilot de curse de motociclete, pune, imediat după căderea comunismului, bazele unui mic atelier de făcut tobe de eșapament, într-un sătuc din Slovenia, la el acasă. Astăzi, cei mai mari și tari producători din industria auto și moto se laudă când pun pe modelele lor de vârf tobe Akrapovic. Sperăm ca modelul de succes să fie replicat și de Rimac, colegii de fostă Iugoslavie.
Concept Two și gadgeturile
În ziua de astăzi degeaba ai mari realizări inginerești, dacă nu iei ochii clientului cu gadgeturi. Or Rimac a învăţat asta de la guru Elon Musk. C_Two are un sistem de recunoaștere facială și poate fi setat să nu pornească decât cu mecla proprietarului la volan. Dacă dă peste vreun lumbersexual care-și dă peste noapte barba jos, ce-o face mașina? Așteaptă să-ţi crească la loc cuibul ăla de barză pe faţă? Modelul mai are și un „drift mode”, care sincronizează cele patru motoare electrice astfel încât să execuţi drifturi în siguranţă, chiar și la viteze mai mari. Iar pe scara rulării autonome este la nivelul 4 din 5. Cam ca oricare altă mașină cunoscută azi. Deci se poate conduce singură, problema este că legislaţia, mai ales în Europa, dar nu numai, nu permite deocamdată așa ceva.
Acum ceva vreme un șofer a murit la volanul unui Tesla, fiindcă lăsase mașina să se conducă singură. Anul trecut familia a câștigat procesul cu producătorul american, găsit pe deplin vinovat. Cam de atunci legile pilotului automat s-au înăsprit tare de tot. Și nici producătorii nu mai riscă.
Pe final, vă spunem atât: decât să daţi un 150-200.000 de euro pe un Tesla cu dotări de vârf, mai bine scoateţi din buzunar un milion și jumătate de euro, să-i ajutăm și noi pe croaţii ăștia ai noștri la început de drum. Iar dacă de la pregătirile pentru Paște staţi mai rău cu finanţele, dar vă plac vârfurile tehnologice, puteţi să vă luaţi, tot de la Rimac, niște biciclete electrice, că fac și așa ceva. Măcar atât!
Specificații tehnice:
Rimac C_Two
Putere: 1914 CP
Cuplu: 2300 Nm
Acceleraţie 0-100 km/h: 1,85 sec.
Acceleraţie 0-300 km/h: 11,8 sec.
Viteză maximă: 415 km/h
Autonomie: 650 km
De Alexandru Duțu
Foto: NetCarShow.com
Comentarii