Autonomia salvează industria
Pe mahmureala post-sărbători, care de multe ori durează până la Paște, nu prea ne mai arde de urcat la volan. Sau, dacă ne arde de urcat la volan, nu ne arde de stat în coloană la Comarnic până la Revelionul 2017. Așa că o să facem un platouaș cu chestiile care ni s-au părut de ţinut minte pe 2016 și cu alea care vor fi, poate, de ţinut minte din 2017.
Ne scuzaţi pentru rima tip Adi Minune, singurul proprietar de Ferrari decapotabil mai scund decât mașina. Nu știm cum, și mai ales când, autonomia va salva industria auto. Sigur este că se vor face multe sesiuni de comunicări știinţifice, congrese și sesiuni de mâncat pișcoturi pe tema asta. Acum vom puncta doar cu câteva știri recente. În Germania a fost instalat primul indicator pentru mașini autonome și numai pentru mașini autonome, care și poate sta în mai multe poziţii. Îl găsiţi la fiecare 2,5 km pe autostrada dintre Ingolstadt (casa Audi) și Munchen (orașul lui BMW) și ajută mașinile fără șofer să-și calibreze la centimetru aparatura care le spune pe ce lume se află. Poate ajung să-mi fac un selfie cu un stop din ăsta. Asta până nu o să apară și indicatoarele autonome, care, la fel ca mașinile autonome, vor arăta ce vor ele când vor ele. Libertate, frate! BMW își va face anul acesta un centru (la Unterschleissheim – apropo, o mașină autonomă care să pronunţe în locul meu puteţi inventa, vă rog?), cu 2.000 de angajaţi care vor lucra numai pentru cercetarea în domeniul mașinilor autonome. În 2017 se va testa la greu, iar primul model este așteptat în 2021.
În septembrie, Uber a început un proiect de testare a mașinilor autonome în San Francisco. După ce, în decembrie, prima mașină a trecut pe roșu, au oprit proiectul. Aștept ca și o companie de taxi să înceapă un astfel de proiect. Taxiurile autonome vor înjura clienţii, îi vor bate și vor fuma în interior, spre deosebire de mașinile Uber, care vor fi curate, civilizate, dar se vor plânge mereu clientului că Uber le oprește 25% din bani în mod nedrept, iar statul, 75% în mod drept. Google va da autonomie la tot cartierul. Este în negocieri avansate cu cei de la Honda, care vor tehnologiile pentru autonomie de la „Goagăl”. Goagăl „mai face acum autonomie” pentru Fiat Chrysler. Marian Vanghelie ar apela la Goagăl pentru ceva autonomie, dar se pare că nu-l va ajuta. E foarte probabil să stea, foarte puţin autonom, în pușcărie anul acesta.
Dar știrea știrilor finalului de an a fost cea despre un Tesla care a oprit mașina unui nene înainte ca în faţa ei să se petreacă un accident. Ptiu, ptiu! Iar „ziariștii” RomâniaTV din toată lumea s-au grăbit să ne spună cum Tesla „a prezis” accidentul. Oameni buni, sistemul de frânare asistată de pe orice mașină frânează când vede în faţă ceva carambol, deranj sau încetinire suspectă. Asta a făcut sistemul și în acest caz. Și-o fi dat seama că, dacă la un moment dat, pe o autostradă pe care toate mașinile „văzute” în jur merg cu 130 km/h, apare la 300 de metri un dop, care stă sau merge cu 10 km/h, nu e bine. Și a redus viteza. Așa cum camionul Scania de la atentatul recent din Berlin se pare că a frânat singur după vreo 70 de metri de când a sesizat coliziunea. Ce Dumnezeu! Om fi intrat noi în era post-truth, dar nici chiar așa. Tesla pe post de Arsenie Boca înainte văzător. Urmează o știre în care un Tesla a frânat înainte și până să aibă loc accidentul a scris un comunicat de presă, l-a trimis în redacţii, a făcut o strategie de PR pentru viralizarea știrii, a depus un proiect pentru care a primit fonduri guvernamentale de sute de milioane, cu care a dezvoltat un sistem autonom mai performant ca al său. După care același Tesla, care deja începuse de unul singur să-și agaţe iconiţe cu Arsenie Boca la oglindă și scrumieră, s-a convertit la creștinism lăsând un mesaj vibrant: „Autonomia mea e o închipuire pernicioasă. Nu există autonomie decât acceptând în plenară libertate atotputernicia lui Dumnezeu. Vă las. S-aveţi grijă unii de alţi! Nu autonomia de aici, de pe Pământ, e importantă, ci autonomia veșnică. La aia trebuie să aspirăm. Crăciun Fericit! Hristos a Înviat! Dragnea n-a făcut bine cu premier musulman.”
Fără șofer
În octombrie 2015, presa internaţională a fost invitată în Palo Alto, California, să testeze prima variantă a mult așteptatei mașini Tesla care folosește un autopilot. Această inovaţie e un pas înainte spre o mașină care se conduce absolut singură și deocamdată poate schimba benzile sau are abilitatea de a parca fără ajutorul șoferului.
Volkswagen este din nou ce a fost și mai mult decât atât
Acum un an, toţi îi cântau prohodul producătorului neamţ, care fusese prins cu fofârlica la testele de emisii. Dacă nici în Porsche (proprietar al lui VW), Audi sau VW nu mai poţi avea încredere, atunci în cine să mai ai? Dieselgate s-a rostogolit multe luni și se rostogolește și acum. Dar ce credeţi? Cu toată criza de încredere despre care ne vorbesc de un an analiștii, VW va redeveni foarte probabil primul producător din lume. Vânzările pe primele 11 luni din 2016 arată că a depășit foarte clar Toyota. Deci pe om nu prea îl interesează cât poluează cu dieselul, dacă acest diesel consumă mai puţin. E urât, dar ce să-i faci? Oamenii se gândesc mai mult la ei decât la poluarea planetei. Sau se gândesc la poluare când merg la întruniri șampanii-cafele antipoluare. Ca să ajungă acolo, folosesc în continuare ceva ce poluează. În Germania producătorul a ajuns la un acord cu autorităţile pentru remedieri la cele 9 milioane de mașini. În America va fi mai greu. De ce? Păi, deocamdată nemţii conduc Europa, dar nu și America. Râzând, am spune că, de fapt, asta au și încercat falsificând testele. Dar e mai greu cu americanii, care ţin totuși să conducă lumea și în 2017, fie că aceasta va fi diesel sau nu. Noi sperăm doar ca lumea să nu treacă pe propulsie nucleară în acest an.
Mercedes Putin
S-a scos la vânzare limuzina blindată folosită de Putin înainte de 2000, pe când nu era președinte. Deși atunci a costat 500.000 de dolari, rușii vor acum pe ea 1,3 milioane de euro. Și pentru că tot am vorbit mai sus despre autonomie, vă spunem că acest Mercedes Pullman nu are așa ceva. Dar e foarte probabil ca, dacă îl lăsaţi de capul lui, să vă treziţi că o ia înspre Europa, unde mai și anexează câteva ţări. În evul mașinilor autonome, asta e o mașină care nu suportă autonomia altora.
Volvo a lansat cheia roșie
Nu este un răspuns la faptul că România a devenit roșie la alegerile din 2016. Cheia roșie nu permite mașinii mai mult de 120 km/h viteză, nu permite dezactivarea sistemelor de siguranţă și păstrează distanţe mai sigure faţă de colegii de trafic. Aţi ghicit. Este pentru atunci când lași mașina copilului sau băiatului din parcare. Mai mult, cu cheia roșie nu poţi da nici muzica prea tare. Modelul care nu permite manele nu a apărut încă. Nu este Volvo primul producător care se gândește la copiii omului, dar e bine să amintim ideea.
O lume nebună, dar plictisitoare
De ce? Albul este cea mai întâlnită culoare de mașină în 2016. 57% dintre chinezi (iar ei sunt cea mai mare piaţă) au vrut albă în 2016. O fi mai ieftină? Nu întotdeauna. În Europa albul a luat 37%. În România roșul a luat 60%. A, pardon, asta era la alegeri. Scuze. Revenim la mașini. Media albelor în lume a fost de 37% anul trecut. Glumele cu dominaţia albă și cu Trump vi le daţi singuri. Dacă mașinile erau și bărbaţi albi, era nașpa. A doua culoare este negrul, cu 18%. Deci clar vin vremuri grele. Avem dovada că oamenii încep să vadă totul în alb și negru. Așa că noi vă urăm să aveţi parte în 2017 de un Ferrari roșu măcar.
Comentarii