Aston Martin și românii
Și nu orice Aston Martin, ci Aston Martin Valkyrie: peste o mie de cai putere, mai puţine kilograme decât cai și extrem de puţini clienţi, doar 150. Printre ei, un român.
Mai mult înseamnă mai puţini
Valkyrie va oferi mult. Foarte mult. Chiar și pentru un Aston Martin. Dar va oferi mult pentru foarte puţini. Lista celor 150 de viitori proprietari este închisă, deși nu se cunoaște încă preţul exact al mașinii. Se vorbește de vreo 2,5 milioane de lire. Cu hypercarul acesta Aston Martin vrea să facă saltul în zona de exclusivităţi gen McLaren. Vă amintim că McLaren F1, apărut acum mai bine de douăzeci de ani, a avut un randament mai bun decât al imobiliarelor din Londra. Pe scurt, preţul mașinii a crescut cam de 10-20 de ori în două decenii. Nu știm dacă aceeași soartă o va avea și Valkyrie. Dar și dacă la mâna a doua va costa de numai cinci ori cât a costat nouă, nu cred c-o să fie bai. Prima ciudăţenie care amintește de McLaren F1: Valkyrie are două locuri, iar scaunul șoferului este retras ceva mai în spate faţă de cel al pasagerului. Bătrânul McLaren avea trei locuri, cu șoferul așezat în centrul mașinii, ca în Formula 1, și mai avansat decât cei doi pasageri. Acolo, cu volanul pe centru, înţelegeam dispunerea în spate a pasagerilor, dar nu mă întrebaţi de ce la noul Aston Martin pasagerul stă mai aproape de botul mașinii. Poate în curând originalitatea producătorilor va dispune un scaun orientat spre geam, cum stăteau odinoară călătorii, pe băncuţele din spate, într-un Aro sau într-un Land Rover Defender. Sau, și mai corect, cu patru locuri orientate spre cele patru puncte cardinale. Până la asimetria locurilor, important este că producătorul va scana pe fiecare din cei care au plătit avansul, pentru ca mașina să vină ca turnată pe cetăţean. Antropometria salvează fudulia. Cum o fi asta, domnule? Te duci la mai multe probe, cum merg cucoanele la croitoreasă pentru rochia de tăierea moţului? Sau ţi-o nimeresc din prima cu scanerul ăla? Dacă tot beneficiezi de o scanare pentru fotoliu și volan, poate, în aceiași bani, vezi pe RMN-ul acela și vreo hernie de disc la lombară sau niște pietre la rinichi. Împaci șofatul cu sănătatea și imagistica. Sunt curios ce modificări vor aduce englezii acestui model super-sport, dacă la scanare se prezintă un cetăţean model „Grătar 2017” cu burtă imensă și lanţuri aurite de vapor peste buricul musai gol. Sunt gata să dubleze dimensiunile exterioare ale autovehiculului?
Măsurile motorului
Chiar dacă măsurile clienţilor au fost luate, datele tehnice nu sunt încă știute cu exactitate. Modelul va avea un motor aspirat V12 de 6,5 litri dezvoltat de Cosworth, care va oferi cam 1.000 CP. Cel puţin așa se vorbește prin târg, dar cu siguranţă producătorul nu e străin de aceste bârfe. Împreună cu un sistem KERS, asemănător celor din Formula 1, ansamblul va avea vârfuri de putere de 1.130 CP. Englezii au lucrat la dezvoltarea Valkyrie cu oameni din Formula 1, mai exact cu cei de la Red Bull. Iar, la cerere, divizia McLaren Special Operations poate bibili la fiecare bucată în parte. Raportul dintre puterea (1.130 CP) și greutatea de numai 1.030 kg este specific mai mult motociletelor. Dacă mai adăugăm și că distribuţia maselor este de 50/50 faţă/spate, vă daţi seama că este o mașină cu ale cărei performanţe nu ai ce face decât dacă ești pilot.
Aston Martin Valkyrie
2-2,5 mil. lire
Putere 1.130 CP
6,5 litri capacitate cilindrică, V12
Serie 150 de exemplare
Aston Martin Valkyrie, în România
V-am vorbit de acest model și fiindcă, din seria restrânsă de 150, o bucată va ajunge și în România. Știm numele posesorului, dar nu vi-l spunem, că nu suntem revistă de cancanuri. Bine! Vă dăm doar atât: viitorul proprietar este fiul unui important dezvoltator imobiliar din Cluj. Dar nu asta contează. Noi, poporul, ne simţim solidari cu cetăţeanul plin de bani. Așa cum la Rovine „noi” i-am bătut pe turci, nu doar Mircea cel Bătrân, la Mondialele din America „noi” i-am bătut pe Argentina, nu doar Hagi și Ilie Dumitrescu, tot așa și aici „noi”, „ţara”, „poporul”, ne putem mândri că, iaca, „avem și noi” un Aston Martin d-ăla scumpu'. După cea mai cea creștere economică din Europa, pe primul trimestru, era normal să ne mai oprim niţel din muncă să ne mai și facem de cap. Am fost boieri și de data asta. Este una dintre cele mai mari extravaganţe pe care ni le-am permis, ca ţară, în ultima vreme; asta după ce am reușit să dăm un miliard jumătate de dolari la Bechtel pe o autostradă inexistentă. Ideea era să putem rula cu extravaganţa 1 – Aston Martin-ul – pe extravaganţa 2, autostrada, dar uite că n-a fost să fie. Asta e! Am apărat Europa de turci și, dacă catedrală ca ale lor nu am putut să facem, măcar șosele fictive și super-caruri reale să avem și noi. Cu iconiţă-n geam.
Comentarii