Alieno Arcanum, extraterestrul bulgar
Există viaţă pe alte planete? Dar viaţă auto în alte colţuri din Univers? Or fi existând extratereștri? Dacă există, ei au mașini diesel sau electrice?
Și voi, bulgarilor?!
Începem numărătoarea inversă: 5, 4, 3, 2, 1... Puneţi-vă centurile de siguranţă! Nu, nu, mai corect este să spunem: Așezaţi-vă pe un taburet să nu cădeţi din picioare! Ce vedeţi dumneavoastră în imaginile alăturate este un supercar bulgăresc. 5.221 CP. Da, da, nu lipsește nicio virgulă, sunt peste cinci mii de cai putere și 8.880 Nm cuplu. Locomotivă de tras douăj de vagoane! Viteza maximă: 488 km/h.
Alieno înseamnă extraterestru în italiana vorbită de bulgari, iar Arcanum ne duce, pe noi cel puţin, cu gândul la arcanul cu care erau culeși la oaste, în alte vremi, cetăţenii apţi pentru satisfacerea stagiului militar pe bază de război. Uite că bulgarii se văd trași cu arcanul în clasa de șmecheri din industria auto. Acuma, dacă ar fi să pariez, aș spune că sunt șanse mari ca jucăriile astea să rămână niște concepte, bune de pus în vitrină, la vreo vizită de lucru a lui Trump și a Vioricăi Dăncilă la Sofia.
Oamenii se dau producători serioși.
Și, ca să sune adevărat, bulgarii ne anunţă că mai au și alte variante, mai slabe, în ofertă: una de 4.351, alta de 3.482 CP și ultima (asta mi se pare de-a dreptul pentru fraieri, „sărakilor!”) de numai 2.610 CP. Rămâneţi pe scaun în continuare, vă rog! Autonomia extraterestrului bulgar este de peste o mie de kilometri (1.020 km mai exact), iar hărmălaia de putere are 24 (douăzeci și patru) de motoare electrice.
Șase pe roată. Reţineţi două nume: fondatorul și CEO biznisului, Ahmed Merchev, și Ivan Kirov, pilotul de teste, care ne asigură că Arcanum ăsta este cea mai cea mașină robotică a viitorului pe care o cunoaște prezentul umanităţii auto. „Au minţit ei, vă mint și io!” Sau, luat altfel: „Dacă nu iese așa, noi la voi o să venim să vă batem obrazul, domnilor Ahmed și Ivan!” S-au anunţat și preţurile: între 750.000 de euro și 1.500.000 de euro. Iar livrarea cică va fi undeva între 18 și 30 de luni de la comandă. Aici, ar spune unii, miroase a păcăleală.
Dar sar să le iau apărarea vecinilor: Elon Musk a luat avansurile pentru Tesla Model 3, de la aproape jumătate de milion de clienţi, acum mai bine de doi ani. Iar după ritmul celor mai optimiste promisiuni, cei mai mulţi cetăţeni își vor primi Tesla peste minimum 2-3 ani. Așa că, dacă la Tesla s-a așteptat pe puţin 3-4 ani, nu mi se pare exagerat ca pentru supercarul extraterestru să stai la coadă undeva la un an, doi. Hristo Stoicikov și-a cerut scuz e r omâni lor p ent r u celebrul „Mămăliciki, go home!” scuipat spre reporteri de pe scara autocarului, la Constanţa, acum vreo zece ani. Dar uite că acum îmi vine mie să le spun mămăligarilor gen Stoicikov cam la fel: „Hai, măi, mămăliciki că aţi rupt gura târgului cu Alieno ăsta!”
Cum spuneam, nu știm dacă vom apuca să vedem un Arcanum la vânzare, dar să nu stricăm o poveste frumoasă de dragul vreunui posibil adevăr viitor. E bine că avem așa ceva în Balcani. Ne-am simţit mândri de Rimac, din Croaţia, care chiar are, de ani de zile, supercaruri electrice de vârf, cu preţuri peste milionul de euro, așa cum, cei mai mulţi au ţinut în finala Campionatului Mondial cu Croaţia. E drept, Bulgaria a prins doar o finală mică de Campionat Mondial, în '94, pe care au jucat-o mahmuri de-a binelea. De-asta zic să le ţinem pumnii inginerilor cu Arcanum. Poate ajung cu el măcar în finala mică a ligii mari. Ei se laudă că pot pregăti minunea și pentru cursa de la Le Mans. Așa că hai să visăm frumos alături de fraţii noștri zacuscari.
Tot la categoria nebunii, să mai notăm, totuși, dar doar așa, de amorul erudiţiei, un Devel Sixteen cu 5.007 CP. Numai că monstrul ăsta este un V16, așadar un motor cu ardere internă, care scoate doar vreo treime din cuplul motoarelor electrice cu care ne ameninţă bulgarii de la Alieno. Până vom vedea ciudăţeniile astea pe străzi (dacă nu sunt cumva doar niște fotografii făcute pe calculator, aruncate de niște haioși pe piaţă), eu zic să visăm cu toţii la o locomotivă, așa cum ne doream când eram fascinaţi de tehnologia CFR la vârste cuprinse între 2 și 5 ani.
Cifre Motor: 24 de motoare electrice Putere: 5.221 CP Cuplu: 8.880 Nm Viteză maximă: 488 km/h Preţ: 1,5 milioane de euro
de Alexandru Duţu
Pentru mai multe articole auto, hai pe Șapte Seri!
Comentarii