Anca Marcu Iana | Deputy Managing Partner Ranevents
”Anyone who doesn't believe in miracles is not a realist” Audrey Hepburn
Care este cea mai mare provocare în relaţia agenţie-client?
Relaţia dintre client și agenţie este similară cu relaţia pe care o ai cu avocatul: deschisă, amicală și totuși serioasă, corectă, onestă și cu implicaţii pe termen lung. Dacă nu există „chimie”, transparenţă în comunicare și încredere de ambele părţi nu putem dezvolta un parteneriat. Anii și campaniile dezvoltate ne-au demonstrat întocmai acest fapt.
Provocările inerente care apar pe parcursul proiectelor pot fi rezolvate cu succes numai în echipă. Iar clientul și agenţia sunt o echipă. Și ca toate echipele, se susţin și se completează de fiecare dată, se impulsionează când lucrurile se intensifică, dar cel mai important au încredere unii în ceilalţi și se întâlnesc atât pentru ajustarea unei campanii, cât și pentru a sărbători succesul sau a râde împreună la finalul unei zile încărcate.
Când această încredere și susţinere nu au existat, acest lucru s-a transmis inevitabil colaboratorilor din campanie sau chiar în rezultatele proiectelor.
În această industrie extrem de creativă și energică, relaţiile puternice bazate pe încredere, respect și onestitate sunt vitale pentru a ajuta brand-urile și agenţiile să lucreze împreună și să crească. Iar la RAN noi suntem concentraţi pe multe nevoi de business: vizibilitate și reputaţie, dialog cu comunitatea, managementul schimbării etc.
Provocarea vine atunci când această colaborare nu este privită ca o relaţie de business, ci este considerată o relaţie de tip client-furnizor, în care furnizorul trebuie să răspundă prezent de fiecare dată.
Dar cel mai întâlnit clișeu?
Clientul nostru, stăpânul nostru sau Clientul are în final dreptate. Auzi foarte des această afirmaţie sau dacă nu o auzi, o simţi pe propria piele. Suntem consultanţi în comunicare, de aceea am fost selectaţi, să ne aducem aportul, bazat pe expertiza noastră, în dezvoltarea cea mai eficientă a strategiei și a tacticilor pe care le propunem clientului. Let us do what we know best!
Social media a devenit principalul tool din industrie. Care sunt platformele preferate de comunicare acum și de ce?
Canalele prin care transmitem mesajele către publicul ţintă au fost întotdeauna într-o continuă evoluţie, exact așa cum și specificul publicului se schimbă. Sunt interdependente. În relaţii publice, dar și în celelalte subdomenii ale comunicării, trebuie să înveţi constant și să te adaptezi. Aceasta, cred, este și frumuseţea domeniului nostru. Nu ai timp să te plictisești. Ai parte întotdeauna de provocări.
Platformele de comunicare folosite depind, în mod cert, de obiectivele campaniei, de profilul clientului și al publicului, dar, într-adevăr, social media reprezintă un canal principal. Avantajele sunt evidente – targetare specifică, feedback în timp real, adresare directă, conectivitate sporită cu un public la care altfel ajungeai foarte greu, geografic vorbind, însă acum ești mult mai expus ca brand, iar provocarea sau diferenţa între o campanie de succes în social media și una average reiese tocmai din capacitatea de a umaniza brand-ul, de a-i crea o poveste și o voce credibilă și autentică să-l reprezinte și să fie mereu prezentă.
Cum crezi că va arăta social media peste 10 ani?
Și cum se vor adapta agenţiile de media și PR? Industria comunicării este într-o dinamică permanetă. Social media este într-o continuă evoluţie și este foarte interesant de văzut în ce direcţie va merge și cum va influenţa noi generaţii de consumatori și, implicit, strategiile de comunicare. Accentul va fi pus mai mult pe siguranţa datelor și securitate. Utilizatorii de social media devin mult mai conștienţi de modul în care datele lor sunt utilizate.
În al doilea rând, consumul video prin intermediul reţelelor de socializare se va dezvolta foarte mult, urmărind deja tendinţa de evoluţie. Se estimează că oamenii se uită la videoclipuri de 5 ori mai mult decât la conţinutul static, atât pe Facebook, cât și pe Instagram.
Mai puţine ad-uri, și mai mult conţinut premium. Utilizatorii au început de ceva timp să evite ad-urile și să opteze pentru upgrade-uri, chiar dacă vor fi contra cost (ex. YouTube Premium).
Un alt lucru e cert, viitorul social media va fi pe mobil. Viitoare platforme sau update-uri vor fi dezvoltate cu acest aspect în minte. Experienţele AR și VR vor determina consumatorii să interacţioneze și mai bine cu brand-ul.
În această evoluţie, agenţiile trebuie să găsească modalităţi cât mai creative și semnificative pentru a se conecta cu publicul. Povestea coerentă, vizuală sau scrisă, va conta și mai mult în acest context. Transmiterea emoţiei rămâne, indiferent de canal, o abordare principală în cadrul unei campanii de succes. Dar, cel mai important, va fi deschiderea către învăţarea, adoptarea și integrarea noilor tehnologii în campanii.
Ceea ce nu se va schimba nici peste 10 ani și nici peste 100 este faptul că PR-ul și comunicarea se vor concentra pe obiectivele de business ale clienţilor, cu rezultate și impact direct asupra vânzărilor, cu tactici eficiente și implementabile rapid. Se vor evidenţia serviciile eficiente, inovatoare, ideile puternice, diferenţiatoare, memorabile și fără să implice bugete cu multe zerouri.
Care sunt cele mai grele obstacole pentru voi în ziua de azi?
Nu le privim ca obstacole, sunt provocări care ne ajută să descoperim, de fiecare dată, lucruri despre noi, despre propriile limite, dar și despre cum să devenim mai buni, zi de zi, pentru partenerii noștri de business. Dar cred că cel mare obstacol este timpul. Ne-am dori să avem o superputere și să jonglăm cu timpul care de multe ori zboară.
Fake news-urile sunt peste tot azi. Cum vă menţineţi linia de comunicare fără a fi tentaţi să cădeţi pradă titlurilor „umflate”?
Vorbeam mai sus despre autenticitatea și credibilitatea în social media. Însă acestea sunt valori care nu se opresc la social media, ci în fiecare aspect al comunicării și nu numai. We are true to ourselves and to our clients.
Care au fost cele mai interesante proiecte la care aţi lucrat?
Este foarte dificil să alegi doar câteva proiecte dintre toate campaniile desfășurate de-a lungul anilor. Fiecare este specială pentru că am investit timp, resurse și emoţii. Cea mai mare recompensă pentru noi, ca oameni de comunicare, sunt rezultatele obţinute și aprecierea clienţilor.
Avem campanii orientate către partea de responsabilitate socială – colaborare Starbucks – World Vision, Salvaţi Copiii – Campanie Antibullying – sau comunicarea acelei „women power” – Womanism by Intersport, campaniile Pandora bazate pe exprimarea propriei persoane, dezvoltarea creativităţii în promovarea filmelor alături de CineForum sau a celor mai recente tehnologii din lumea cinematografică, Cinema City fiind campion la inovaţii. Sunt proiecte de suflet și prin prisma relaţiei speciale pe care o avem cu clientul, dar și a oportunităţilor de comunicare oferite de domeniul în care activează – ex. AVINCIS, brand de vinuri românești, cu o poveste și o viziune extraordinară.
Spune-mi trei ingrediente pentru o campanie de succes.
O campanie de succes se bazează, în primul rând, pe o cunoaștere foarte bună a brand-ului, a obiectivelor și a publicului ţintă, la care se adaugă creativitatea și implementarea flawless, dar și încrederea despre care vorbeam la început, între agenţie și cliente, dar și pasiunea și determinarea pentru ceea ce faci. Toate acestea sunt ingrediente importante ale reţetei succesului în comunicare. Dar mai sunt și alte secrete pentru a avea campania visată. Atenţia acordată detaliilor, diplomaţia, adaptabilitatea, răbdarea sunt, de asemenea, importante.
De Cristian Niculae
Comentarii