Adina Mănăilă | Communication Manager Division Bioderma
Creezi strategia de comunicare a unui brand foarte drag româncelor: Bioderma. E greu sau e ușor?
Bioderma are, din fericire, un set foarte distinct de valori și o direcţie foarte clară. Din această perspectivă, munca mea de strategie nu este grea. Am foarte clar în minte cine suntem și ce ne reprezintă. Cred foarte mult în brandul Bioderma și în produsele pe care le promovăm. Colegii mei mereu spun că, probabil, dacă m-aș tăia sau m-aș răni, nu ar curge sânge, ci soluţie micelară! Iar produsele Bioderma sunt apreciate atât de consumatori, cât și de specialiști (medici și farmaciști). Deci nu e greu, e chiar un job foarte fain. :)
Cum a fost drumul până aici și ce experienţe profesionale te-au recomandat?
În urmă cu aproape 8 ani am avut interviul de angajare la Bioderma. Nu aveam niciun fel de experienţă în această industrie. Lucrasem în panificaţie și patiserie, vopseluri, lemn, online. Nimic glam sau medical. Norocul meu a venit din studii și doza nebunească de optimism și de creativitate. Eram după un concediu de maternitate de 2 ani, timp în care mă implicasem ca voluntar sau freelancer în câteva cauze sociale și proiecte punctuale, dar simţeam că am o tonă de idei și un munte de energie acumulată. Primul meu job în Bioderma a fost de Junior Brand Manager. Ulterior, am devenit Senior Brand Manager, apoi Trade Marketing Manager și acum sunt Communication Manager. Cred că a fost și este încă un drum foarte frumos, câteodata mai „năzbâtios”, însă de câte ori privesc în urmă nu pot să nu zâmbesc. Când ești înconjurat de oameni faini și simţi că toţi cei de lângă tine te susţin, nu ai cum să nu vrei să faci mereu mai mult și mai spectaculos, nu ai cum să nu ai un parcurs frumos și un drum plin de realizări.
Ce înseamnă identitatea de brand pentru tine și cum se păstrează ea?
Teoria e vastă. Am să îţi spun ce simt eu că e cel mai important pentru o identitate de brand sănătoasă: să îţi asumi un set de valori, o mantră și să nu deviezi de la ea. Pare simplu, nu? Am realizat că provocările adevărate de multe ori nu vin din partea strategică, din concepte, ci din implementarea lor, din acţiunile mici.
Cât de important este să pui pe masă idei noi?
Cred că se observă din comunicarea pe care o avem în general. :) Ne place să ne jucăm cu idei și concepte cât mai diferite, nu cred să fi avut până acum 2 campanii identice. Inclusiv pe soluţia micelară, produsul care ne reprezintă cel mai bine. În fiecare an și în fiecare campanie venim cu o abordare nouă. Evident, păstrăm mereu identitatea brandului și a produsului, dar avem întotdeauna multe lucruri de spus.
Ce te inspiră la nivel profesional? Dar personal?
Orice! Sincer, orice! Am făcut un super-concurs pentru echipa Bioderma plecând de la un portofel roșu văzut în mall. Citesc foarte mult, călătoresc, încerc să mă expun la cât mai multe experienţe, ascult oamenii din jurul meu și încerc să intru în pielea lor. De câte ori simt că am un blocaj, pur și simplu îmi las garda jos. Am petrecut multe ore privind un ecran plin de imagini, un word gol sau un excel plin de formule, fără să îmi vină o idee care să mă atragă. Când am un asemenea impas, îmi mut focusul pe altceva și îmi dau voie să respir. Acest lucru e valabil și pe plan personal, doar un pic mai relaxat. Pe plan personal, nu îmi impun deadlineuri de livrare, iar experienţele neplanificate sunt cele despre care povestim și râdem cel mai mult în gașcă.
Ce proiecte vrei să realizezi în viitor?
Am câteva proiecte foarte faine, cu partenerii de suflet ai Bioderma. Intenţionez să păstrez obiceiul de a include cel puţin 3 proiecte sociale în fiecare an și de a mă focusa pe oameni frumoși în adevăratul sens al cuvântului. Nu căutăm proiecte „de glorie”, ne plac în special proiectele care aduc valoare celor care cred în noi.
Cum reușești să păstrezi echilibrul între o carieră de succes și o familie fericită?
Îmi iubesc foarte mult familia și îmi iubesc foarte mult jobul și compania în care lucrez. Vin dimineaţa la birou bucuroasă, ajung seara acasă bucuroasă. Bioderma încurajează activ echilibrul dintre viaţa la muncă și viaţa de acasă, iar Florin (soţul și jumătatea mea) mă susţine foarte mult și mă echilibrează. Mi-e greu să dau sfaturi tocmai pentru sunt foarte norocoasă.
Sunt lucruri pe care le-ai schimba, la nivel profesional?
Dar pe plan personal? Îmi place să trăiesc pe #noregrets, pentru că și cele bune și cele mai puţin bune m-au format. Mă văd foarte diferită faţă de acum 10 ani, 20 ani... Am evoluat extrem de mult, am muncit foarte mult, dar cumva nu simt că am făcut sacrificii. Simt că am făcut alegeri care mi-au întărit personalitatea, mi-au crescut încrederea în mine și m-au determinat să descopăr resurse pe care nu credeam că le pot avea. Personal, am avut câţiva ani de telenovelă, însă timpul vindecă tot și, dacă păstrezi o doză bună de optimism și chiar naivitate, poţi depăși orice.
Cât de mult contează amprenta ta personală în proiectele profesionale?
Aș fi tentată să spun că foarte mult... but that is an understatement. :) Sunt foarte norocoasă pentru că Bioderma încurajează creativitatea și susţine oamenii să vină cu abordări personale și de human care. Ceea ce rezonează excelent cu mine. Cred că atunci când găsești acea companie în care ai libertate și o continuă poftă de proiecte, e ca atunci când îţi întâlnești sufletul pereche.
Ce ţi-ai dori să vezi mai des în România, în 2020?
Mi-ar plăcea să văd cât mai des oameni fericiţi și zâmbitori. Atât. :)
Comentarii