30 de ani de libertate
1989 a fost un an al naibii de bun. În timp ce Madonna lansa „Like a prayer” și Zidul Berlinului cădea, Terra era ocolită la milimetru cosmic de doi asteroizi gigantici, iar Dalai Lama câștiga premiul Nobel pentru pace. Tot în același an, vă vine sau nu să credeţi, se năștea Taylor Swift, apărea World Wide Web, adică internetul pentru ăștia mici, și se lansa serialul care mi-a schimbat percepţia despre comedie, Seinfeld. Anul ăsta mai înseamnă ceva, mai ales pentru români, dar nu despre asta vreau să vorbesc. A fost anul libertăţii, dar nu libertatea la care vă gândiţi, nu, vorbesc despre libertatea pură, aia de te face să zburzi și să urli în același timp. În 1989 a apărut minunea Mazda MX-5, care avea să devină cel mai de succes roadster din istorie.
Sunt 30 de ani de când s-a lansat primul Mazda MX-5 și se întâmpla la salonul auto de la Chicago. Încă de la început a fost gândită să te bucuri de ea în orice scenariu dat. Așa că, japonezii muncitori s-au pus pe treabă plecând de la ideea de a produce o bestie mică inspirată din pasiunea pentru mașinile sport ușoare, gata să-ţi pună un rânjet tâmp pe faţă încă de la prima apăsare a pedalei de acceleraţie. Zis și făcut! De atunci s-au produs peste 1.000.000 de MX-5, dovedind că nimeni nu rezistă sex appeal-ului acestei jucării. Cu japonezul nu te joci, nene.
Mazda MX-5 NA
Prima generaţie de MX-5 și-a luat inspiraţia de la modelele sport și super light care au fost la mare căutare în America și Europa până în anii ‘60. Construite pentru a fi distractive la condus, cu o direcţie agilă, MX-5-ul îi oferea șoferului senzaţia de Jinba-ittai, așa cum le place celor de la Mazda să spună, un termen care s-ar putea traduce prin chimia perfectă pe care o are un călăreţ cu armăsarul său. Toate componentele au fost gândite în așa fel încât să ofere armonia perfectă în comunicarea șoferului cu vehiculul, permiţând totodată o senzaţie de legătură strânsă cu natura. Distracţia celui de la volan a fost pusă pe primul loc, Mazda MX-5 NA fiind înzestrată cu răspunsuri rapide și control perfect. A, și avea și faruri escamontabile. Mix de precizie japoneză cu umor. Wink-wink!
Mazda MX-5 NB
A doua generaţie de MX-5 a fost mai rotunjoară la faţă, dar la fel de agilă și plăcută la condus, lăsând spiritul Jinba-ittai intact. În schimb, au vrut să mărească segmentul de public și, în timp ce prima generaţie fusese construită în jurul termenului „a Fun car”, generaţia a doua a beneficiat de un upgrade care s-a numit „Lots of Fun”. Din moment ce ăsta devine punctul de plecare al noului model, sky is the limit. „Fun of Styling” includea dorinţa constructorului japonez de a produce un vehicul care să poată fi recunoscut instantaneu ca un roadster Mazda. Dinamic, dar de o simplitate atemporală care să-i permită să îmbătrânească cu graţie, demnă de un clasic. „Fun of Sports Driving” a dictat controlul și răspunul mașinii gândit ca o extensie a minţii și a corpului celui care o conduce. Iar în cele din urmă „Fun of Open Air Motoring” și-a dorit să îmbunătăţească performanţele motorului în modul deschis, cu acoperișul decapotat, pentru a crește plăcerea condusului în toate cele patru anotimpuri ale lui Vivaldi.
Mazda MX-5 NC
Cea de-a treia generaţie de MX-5 a continuat tradiţia stabilită de predecesoarele sale, dar a făcut un salt uriaș în ceea ce privește tehnologia, aducând o și mai mare legătură între șofer și mașină. Cu Jinba-ittai bine înșurubat în minte, inginerii Mazda au dus aproape fiecare părticică a noului model într-o nouă eră, care a inclus și un acoperiș hardtop, ceea ce a reprezentat o mișcare bună, astfel atrăgând și mai mulţi fani.
30 de ani de Mazda MX-5 sărbătoriţi în Augsburg, Germania
30 de ani de libertate oferiţi de această minunată, fun și poznașă jucărie i-am sărbătorit în Augsburg, acolo unde familia Frey e atât de înnebunită după Mazda, încât a decis să transforme în muzeu colecţia de modele ale mărcii japoneze. Aici am găsit exponate pe care nici măcar Mazda nu le are în colecţia proprie de mașini istorice. De unde și concluzia că ce-și face omul cu mâna lui se numește colecţie rară. Mazda MX-5 30th Anniversary este o ediţie limitată de 3.000 de exemplare care aniversează 30 de ani de la debutul celui mai de succes roadster din istorie. Are o culoare specială, care ţipă și face cu ochiul în același timp, Racing Orange, jante cu design inspirat de modelul RAYS ZE40 din aluminiu forjat folosit de modelul de curse MX-5 Cup și un interior special, cu cusături contrastante, piele Alcantara, scaune Recaro, sistem de sonorizare de la Bose, Apple CarPlay și o motorizare de top, cu un savuros propulsor aspirat de 2,0 litri, care dezvoltă 184 CP.
Deși n-am încăput prea bine în ea, îmi place la nebunie! Îmi place pentru că m-a făcut să înţeleg de ce MX-5 stârnește atâtea pasiuni. Nici nu contează ce motorizare are, din ce generaţie este, plăcerea este aceeași. Este modelul care a popularizat libertatea și sportivitatea esenţială, cu părul în vânt și zâmbet larg. Mai ai nevoie doar de câteva elemente: șoseaua care trebuie, vremea care trebuie, atmosfera care trebuie. Lots and lots of fun! La mulţi ani, MX-5!
De Cristian Niculae
Comentarii