Viitorul din televizor
Știu că spuneţi că nu aveţi televizor. Nici nu trebuie. Când spun televiziune, nu spun televizor. E depășit, cel mult vintage. Și chiar dacă UHDTV e în trend, nu e musai, rămâneţi la computer și citiţi mai departe tendinţele în ceea ce privește conţinutul, ficţiunea și, în cele din urmă, felul în care consumăm televiziune în viitorul apropiat.
CONTENT
În octombrie, la Cannes, la Târgul internaţional de conţinut televizual MipCom, au fost prezentate formate trăznite. Spicuim.
1. Măi animalule! Dating shows. Din Norvegia vine un dating show numit Animal Attraction, în care intuiţia femeii celibatare este asistată de miros, și anume de mirositul subsuoarei șirului de pretendenţi. Să nu ne mai prefacem că gândim raţional când ne alegem partenerii, nu-i așa? O altă variantă, mai cuminte: Meet the Parents. Cum e turcul și pistolul.
2. Uită-te în ochii mei! În materie de couple shows, avem The
Lie Detective: un expert psiholog analizează cine minte și cine nu în poveștile care tulbură viaţa cuplului. Atenţie la urmări! O versiune a show-ului vine din Australia: Look Me in the Eye, până cedezi și trădezi. Două minute de privit intens și neabătut. Haideţi, domnule Ponta…
3. Vizită în Iad. Un alt gen de reality este reverted experience. Pune-te în locul meu, adică, ar spune femeia bărbatului în Man Birth: bărbaţi care fac experienţa sarcinii feminine și o povestesc așa, să știm și noi dacă merită. O altă nebunie e Get the Fuck Out of My House: 100 de invitaţi într-un apartament cu patru paturi și cu merinde neîndestulătoare trebuie să nu cedeze și să nu plece. Ultimul care rămâne, după 12 săptămâni, nu mai calcă niciodată pe acolo, dar se alege cu potul cel mare.
4. One way ticket family shows apar dramatice. Unul dintre ele este The Journey of a Lifetime, plecarea în călătorie cu un membru al familiei grav bolnav, care mai are puţin de trăit. Aici intervine problema morală a expunerii suferinţei, dar dacă se găsesc amatori? Family Goes Wild e simplu: vă certaţi în familie, ia plecaţi voi în junglă să vă liniștească puţin niscai jivine – un fel de cui pe cui se scoate.
FICŢIUNE
5. Un mix bun. E de-ajuns să ne gândim la Westworld (1973 și 2016) și avem conceptul: în materie de ficţiune, 2017 va merge tot pe reboots, remakes, spin-offs, pentru că televiziunea nu e high art, ci aceleași povești spuse altfel. Pentru 2017 vom avea derivate de Arma mortală, de Frequency, de Exorcistul. Pe de altă parte, producţii ca Nashville sau Supergirl își schimbă domiciliul, din teama staţiilor de a nu-și pierde audienţa odată cu derularea sezoanelor. Ultimul serial ajunge de la CBS la CW, o nouă televiziune, apărută în septembrie 2016.
6. Călătorii în timp și male comics. Westworld ne spune cât de importantă este tema călătoriei în timp. De la Making History la Timless și Frequency, călătoriile în timp fac ravagii în programele fiction ale televiziunilor americane. Un alt succes aparţine comediilor pentru bărbaţi care au ca protagonist un star: Man with a Plan, de pildă, îl are în rolul principal pe Matt LeBlanc din Friends, dar îl putem aminti și pe Joel McHale din Community, de regăsit în The Great Indoors.
7. Producătorii iau tot. În fine, se extinde monopolul producătorilor. Dacă ai succes cu o emisiune, înseamnă că vei avea și cu altele. Greg Berlanti, de pildă, autor al Dawson's Creek, Everwood, Political Animals, are acum cinci show-uri în difuzare pe două reţele. El este producător executiv și coscenarist la Supergirl.
TELEVIZIUNEA VIITORULUI
8. Enorm. În 2019, în fiecare lună pe IPTV va apărea informaţie video pe care ţi-ar lua 5 milioane de ani să o vizualizezi. 1 milion de minute de conţinut video va circula pe internet în fiecare secundă.
9. Wireless. Televiziunea merge înspre wireless. Milenialii devin tot mai mult cord-cutters (în românește: fără televizor și fără cablu). BBC iPlayer, Netflix, Amazon Prime, Hulu TV, Sling TV, HBO Now se pot vedea oriunde și oricând. Nu doar canale de distribuţie, ele produc și vor produce tot mai mult. House of Cards se va vedea pe Netflix, ca și sezonul patru din comedia Arrested Development.
10. Fără limită. Mai mult: Over the Top Content înseamnă libertatea de a alege orice și oricând și de oriunde, fără recursul la un anume program care te condiţionează cronologic sau prin conţinut. În acest caz, publicitatea va fi tot mai mult focalizată pe consumator, în funcţie de cantitatea și selecţia din Big Gata pe care plasatorul de publicitate le poate stabili. Nu în ultimul rând, existenţa ecranului secundar devine esenţială aici: în timp ce te uiţi pe un ecran, comentezi pe un altul, iar ce se întâmplă aici nu trebuie neglijat.
11. Realitate fără original. Să nu uităm nici imaginea: de la 4K Ultra HD (3.840 × 2.160 px) și 8K Ultra HD (7.680 × 4.320 px), la immersive 360-degree video, la tehnologie hologramică – toate aceste experienţe tind să devină cotidiene și să influenţeze conţinuturi populare, nu doar filme SF.
Comentarii