Umbrele sunt mai discutate ca Valea Mută
Când văd emoţia online generată de sezonul doi al serialului Umbre, mă intimidez. Pe paginile de Facebook ale protagoniștilor apar interviuri și afișe. Revista noastră îi dedică un număr. Lumea comentează pe diverse bloguri. Umbrele sunt mai discutate ca Valea mută, poate și pentru că echipa are oameni care lucrează și pe la serialele de la PRO: Las Fierbinţi, de pildă, (Bogdan Mirică, scenaristul) sau Ai noștri, unde Teodor Corban are rolul principal și în Umbre devine personaj din acest sezon.
Umbre este un remake al unui serial australian, Small Time Gangster, doar că acum nu vorbim despre o comedie, ci despre un thriller unde mâinile lui Cobileanski și Mirică se întâlnesc și se strâng: regizorul moldovean asamblează un motor ficţional de inspiraţie americană, cu piese românești.
Actorii-s buni - Dorel Vișan e un mafiot stilat de la Constanţa, Ștefan Velniciuc e nea Puiu, un soi de fals homeless, freaky și pitoresc totodată, mai ales dacă ne amintim că el a fost cândva, în 1989, distribuit în Mircea cel Bătrân din - hehe - filmul nicolaescului. Șerban Pavlu e un badass tăcut și dur. Pentru că-i tăcut, scenaristul trebuie să pompeze culoare locală în alte scene, așa încât spectatorul înghite porţii mari de argou, savuros când nu e chiar misterios.
Cristi Mărculescu vă oferă, pe www.vice.com/ro, o samă de cimilituri umbriste, și Bogdan Mirică poate fi îndeobște mândru de ce-i iese: «să te sparg la ananas», unde ultimul termen e modifcat prin metateză, de la anus, desigur; «vrei un suc sau un falafel?» e o metonimie complexă, din registrul homo, registru care se vântură des prin film, mai ales că închisoarea e la fel de prezentă ca spitalul.
Între «pi*** cu mustaţă» și «mufarine», e totuși loc destul. Ce face Cobileanski cu locul ăsta? Uneori îl umple, alteori mai puţin. Există momente moarte în serial, mai ales că, de-acum, sezonul doi e strict românesc, originalul australian a avut un singur sezon. Las Fierbinţi e o sursă de inspiraţie pentru niște moace și pentru unele scene, dar thrillerul e thriller. Personajele n-o pot arde prea mult pe comedie, pentru că s-ar schimba registrul și componcţiunea lui Pavlu (Relu), lăsată de izbeliște, n-ar mai avea sens.
O soluţie regizorală pare să fie multiplicarea planurilor narative și alternarea lor corectă, dar ce-i prea mult strică. În afara lui Relu, personajele apar prea puţin într-un episod, ca atunci când dentistul are mulţi pacienţi și-i reprogramează pentru că n-are mult timp pentru fiecare. Mai vino săptămâna viitoare, adică.
Sunt primul care să accepte că românismele or merge ele la comedii, doar suntem balcanici, dar dacă facem switch la thriller, e mai greu. Greu să fii rapid ca americanii, să fii gangster fără să joci table - aici se joacă, și asta e autentic, chiar dacă nu prea știi care-i rolul narativ al scenei cu tablele. În general e greu să fii ucigaș în serie credibil dacă stai în Pantelimon.
Unde mai pui c-ar fi mers, tot veni vorba, un hip-hop mafiot ca emblemă muzicală. Dar poate că n-ar fi recunoscut-o spectatorii celorlalte 16 ţări în care serialul se difuzează, și asta-i deja un merit. Ce aștept de la Umbre e poate mai mult social local: Relu trebuie să-și întreţină familia și să continue viaţa dublă de până acum. L-aș vrea mai român, adică ceva mai puţin urban. Pavlu e bun ca american, dar are o mutră prea inteligentă și dramatică pentru restul personajelor. Chiar dacă el chiar trebuie să fie diferit de ei, regizorul i-a pus în cârcă o familie, nu o aură de bandit artist.
Filmul rulează deja, personajul n-o să-și schimbe profilul, însă aici mi se pare că găsesc un defect durabil de construcţie. Rămâne să ne verificăm intuiţia mai departe, în fiecare duminică de la 10 seara și pe HBO Go, gratuit prima lună.
Scris de Alexandru Matei
Alexandru este profesor universitar, preocupat de media, în special de televiziune. Este autorul unei cărţi despre TVR, "O tribună captivantă".
Comentarii