România TV și Antena 3 sunt cele mai vizionate canale tv de știri în aceste zile. De ce?
Ce simplu era în 1989: aveai un canal, TVR. Care trecea de partea poporului printr-un reality show beaking news. Toată lumea se uita și credea, pentru că singurele emisiuni live de atunci erau mitingurile ceaușiste, atent pregătite cu săptămâni înainte. Lumea era speriată de teroriști, niște băieţi au apărut în studiouri, lăsaţi că rezolvăm noi. După care TVR trecea la formate vechi gen Reflector, cu anchete de genul „Cât se muncește în întreprinderea dvs?”. Realitatea își schimbase domiciliul însă.
Te uiţi și crezi! – acesta este sloganul televiziunilor de știri, influencerii absoluţi și haotici din zilele noastre. Există o mare nevoie de a crede în ceea ce vezi, dar mai ales de a privi la ceea ce tu crezi deja. Din fericire, în 2017, camerele tv sunt cam peste tot. Foamea de eveniment e mare. Trebuie să fii naiv, disperat sau efectiv foarte puternic pentru a apărea la televizor așa cum a făcut-o ministrul Altă Întrebare. Probabil disperat, în cazul nostru. Dar televiziunile au publicuri, astăzi. Unisonul a dispărut, oricât de evident pare adevărul. Și nu doar atât, televiziunile de știri exploatează nemilos slăbiciunea telespectatorului: el nu mai vrea să afle, pentru știe deja.
Ceea ce dorește el sunt dovezile care să demonstreze adevărul lui. De ce România TV și Antena 3 conduc în audienţe zilele astea – și, în general, printre televiziunile de știri? Pentru că sloganul „Te uiţi și crezi” nu e atît de simplu de împlinit. Promptitudine, simplitate, carismă și aplomb, calităţile astea sunt sine qua non. Vreţi să spuneţi că cei de la Digi24 nu le posedă? Ba da, dar cei de acolo se adresează multora dintre cei care nu se mai uită, ci protestează. În echilibrul lor, ei nu dovedesc nimic nou. Sigur, informaţia conform căreia ţinta era scutirea liderului PSD de o viitoare pedeapsă penală a trecut, cu atât mai mult cu cât ministrul Justiţiei, care n-a contrazis el însuși bănuielile, a confirmat-o. Dar în jocul storytelling-ului o informaţie centrală devine detaliu, mai ales că, în mulţime, se cer și se afirmă diverse.
Mai ai nevoie de ceva însă, și cei care-și amintesc de OTV știu asta foarte bine: de prezenţa și procesarea secretului. Nu degeaba Kanal D vine mereu după PRO TV în topul audienţelor generale: telenovelele se ocupă cu dezvăluiri, cu dovezi, cu asamblarea lor în drame. Poate că manifestanţii sunt plătiţi, poate că sunt coordonaţi din umbră. Sigur sunt manipulaţi – și aici adevărul e evident: noi toţi suntem determinaţi să acţionăm fără să știm niciodată precis toate detaliile adevărului. Poate că cineva vrea răul unui Guvern care s-a hotărât să-și răsplătească poporul cu salarii mai mari, avem dovezi? Așa se face că cele mai vizionate canale de știri din toată zilele de protest au fost nu cele care prezentau protestul, ci cele care săpau sau care se prefăceau că sapă pe lângă protest, în căutarea adevărului de dincolo de noi. Explicaţiile din studiou detaliau compulsiv, acuzele construiau alte ţinte, invizibile. Combinată cu horoscop, profeţii și alte forme de dezvăluire a sensului existenţei, acţiunea de decriptare a unui adevăr transcendent numai pentru unii trimite infotainmentul într-o istorie premodernă, în istoria în care mulţi dintre noi trăim încă („n-am fost niciodată moderni”, scria un filozof francez încă în 1990).
În limba franceză, termenul de decriptare e folosit de mult în media. Nimeni nu se uită la televizor ca să vadă mai târziu ceea ce apare oricum pe internet mai devreme. Indiferent dacă vorbim de adevăr sau nu – în storytelling, adevărul e dovada a ceea ce crezi deja. Infotainmentul e locul în care ţi se oferă dovezi ale propriilor convingeri. În lumea atottransparentă de azi, transparenţa însăși crește până la distorsiune.
AUDIENŢE, URBAN
MARȚI, 31 IANUARIE 2017, ORELE 22-01
Antena 3 383.000
România TV 265.000
Realitatea TV 217.000
Digi24 118.000
MIERCURI, 1 FEBRUARIE 2017, ORELE 18-24
Antena 3 461.000 (locul 3 general, după PRO TV și Kanal D)
România TV 327.000
Digi24 232.000
Realitatea TV 222.000
JOI, 2 FEBRUARIE 2017, ORELE 18-24
Antena 3 380.000 (locul 4 general, după PRO TV, Kanal D și Antena 1)
România TV 340.000
Realitatea TV 254.000
Digi24 209.000
DUMINICĂ, 5 FEBRUARIE 2017, ORELE 18-24
România TV 617.000 (locul 2 general, după PRO TV)
Antena 3 463.000
Kanal D 429.000
Antena 1 309.000
Digi24 252.000
Comentarii